Bonusdottern knarkar
Jag har ej läst igenom denna tråd så jag kanske skriver något redan blivit sagt.
Hej, jag är en person med stor insyn i droger. Hur det funkar. vad, olika droger gör osv.
Jag har provat allt, utom alla nya syntetiska självmordsdroger.
Det finns 2 ingångar, till ett beroende oftast. Antingen försöker man droga bort sina känslor, detta kan vara pga en traumatisk upplevelse. Sexuellt utnyttjad, mobbning etc brukar vara bidragande faktorer.
Den andra ingången är att man vill toppa sitt mående, man vill må lite bättre helt enkelt .Oftast kan man ej ge ett svar på varför man använder droger. Kanske pga skuld, kanske pga att man inte vill att någon ska ta bort det man hittat för att få "må bra".
Att orosanmäla ser jag som en mycket dålig lösning. Jag har själv suttit på både institution och fängelse. Att skicka en 16 åring på institution kommer förmodligen bara göra saker värre. ( eller avskräcka om du har tur)
Det finns ingen "Vård" varken via lvu, lvm eller inom kriminalVården. Man blir bara placerad tills din tid är kommen att få åka hem.
Jag var 18 år när jag hamnade på institution första gången.
Behandlingshem, fängelse osv är bara en skola i ytterligare kriminalitet.
Nu 15 år senare så känner jag kriminella över hela Sverige, tack vare institution och fängelse.
Mitt råd är att finnas för denna person. Försöka att få hon att berätta och lyssna, ej vara dömande. Få henne att känna lyckan i livet igen utan substanser innan det är försent. Personligen hade det kunnat vara min räddning... och inte bara att jag sågs som en knarkare utan framtid.
Det finns olika faser i ett beroende, av vad jag förstår så är hon fortfarande i romantiserings fasen. Då är det väldigt svårt att se alla nackdelar och biverkningar ett beroende ger.
Nu lever jag ett väldigt "vitt" liv. Främst för att jag inte orkar med att leva denna livsstil längre och dels att några personliga trauman fick mig att inse vad som är värt något i livet.
Dom åtgärder jag skulle föreslå för din bonusdotter är:
Seriöst samtal, där alla inblandade i familjen får göra sin röst hörd.
Öppen vård via kommunen.
Psykolog.
Urinprov, detta kan man köpa billigt på Internet.
Sätt ultimatum.
Ge henne en chans att förbättra sig innan ni gör något drastiskt som faktiskt kan förstöra mer än att hjälpa.
Jag hoppas att det ordnar sig och att en till människa inte hamnar i klorna på drogerna.
Mvh G13quist