• Anonym (Trött trafikant)

    Själlvutnämnda trafikpoliser!

    Vad är det med dessa självutnämnda trafikpoliser? Jag åkte hem i påsktrafiken idag. Vi kör en sträcka som har omkörningsförbud på 2-1-sträcka imorgon och dubbelkollade detta innan vi åkte hos både polisen och trafikverket. Inget omkörningsförbud idag.

    När min enfiliga väg övergick i tvåfilig, blev min fil till omkörningsfil. Till höger var det kö, som ändå rullade, om än långsamt. Jag valde då att köra hela omkörningsfilen fram, precis som jag är lärd av både trafikskola och polis. Vid två tillfällen kastar sig bilar ut för att spärra min väg. Ingen av dem blinkade. De kastade sig alltså ut och bromsade hårt så att jag fick göra detsamma. Sen vägrade de flytta sig tills jag fått tuta länge och väl. När jag sen kom fram och skulle svänga in, spärrade bilen så att jag inte skulle kunna komma in. Jag körde på ändå och han valde att flytta sig, för inte ens han ville ha en repad bil.

    Vad är det för fel på folk? Vet folk inte hur man kör bil? Hur kan det vara så jäkla svårt att använda en omkörningsfil och om man nu tycker att någon gör fel, hur korkad är man inte då om man utsätter andra för fara?

  • Svar på tråden Själlvutnämnda trafikpoliser!
  • Anonym (Men alltså..)

    Om du inte vet varför det var kö/stopp är det ditt ansvar som bilist att hålla dig i kön tills du får direktiv via trafikradio eller dyligt. Du har ingen aning om vad som finns längre fram och har kunnat åka rätt in i en möjlig olycka eller att du hindrat blåljustrafik du kunnat få bakom dig.

    Sunt förnuft borde ha rått och du skulle ha svängt in i kön.

  • Anonym (Trött trafikant)
    Anonym (Men alltså..) skrev 2019-04-21 20:18:20 följande:

    Om du inte vet varför det var kö/stopp är det ditt ansvar som bilist att hålla dig i kön tills du får direktiv via trafikradio eller dyligt. Du har ingen aning om vad som finns längre fram och har kunnat åka rätt in i en möjlig olycka eller att du hindrat blåljustrafik du kunnat få bakom dig.

    Sunt förnuft borde ha rått och du skulle ha svängt in i kön.


    Jag visste varför det var kö eftersom jag höll mig uppdaterad. Det var bara mycket trafik och inget annat.
  • Anonym (Trött trafikant)
    Anonym (Men alltså..) skrev 2019-04-21 20:18:20 följande:

    Om du inte vet varför det var kö/stopp är det ditt ansvar som bilist att hålla dig i kön tills du får direktiv via trafikradio eller dyligt. Du har ingen aning om vad som finns längre fram och har kunnat åka rätt in i en möjlig olycka eller att du hindrat blåljustrafik du kunnat få bakom dig.

    Sunt förnuft borde ha rått och du skulle ha svängt in i kön.


    www.vibilagare.se/nyheter/hindrade-trafiken-doms-till-boter-1673

    Lagen är dessutom rätt tydlig!
  • Anonym (Dudå)

    Om det är mycket trafik och lång kö och folk inte kör om så är det du som inte förstår hur man beter sig i trafiken. Det förstör trafikflödet totalt när otåliga fartdårat långt bak i ledet ska hålla på o köra om när det uppenbart är direkt olämpligt eller felaktigt att göra det.

    Men det låter väldigt märkligt om två stycken på den korta sträckan får för sig om att bete sig sådär. Det är inte så att de valde att påbörjad omkörning och du lade dig på tok för nära så det var därför de bromsade? Låter ju liksom inte helt orimligt om fler än du vill köra om ifall hastigheten är låg.

  • Anonym (Trött trafikant)
    Anonym (Dudå) skrev 2019-04-21 20:42:48 följande:

    Om det är mycket trafik och lång kö och folk inte kör om så är det du som inte förstår hur man beter sig i trafiken. Det förstör trafikflödet totalt när otåliga fartdårat långt bak i ledet ska hålla på o köra om när det uppenbart är direkt olämpligt eller felaktigt att göra det.

    Men det låter väldigt märkligt om två stycken på den korta sträckan får för sig om att bete sig sådär. Det är inte så att de valde att påbörjad omkörning och du lade dig på tok för nära så det var därför de bromsade? Låter ju liksom inte helt orimligt om fler än du vill köra om ifall hastigheten är låg.


    Nej, jag körde precis som man ska. Första bilen kasta sig ut, tvärnitade sen och körde sen långsamt framför mig innan han gick in i sin fil igen. Den andra skulle jag lägga mig bakom, men precis när jag skulle blinka fick han för sig att göra samma sak. Två omkörningsfiler längre fram körde han själv om en hel kö.

    Det är varken olämpligt eller fel att använda omkörningsfältet så länge man använder sig av blixtlåspeincipen. Det är när folk börjar ta idiotiska initiativ, och spärra och vägra släppa in som proppar uppstår. Om man håller avstånd och följer regler uppstår minst problem.

    Fartdåre förresten, jag följer alltid givna hastigheter och anpassar mig efter miljön.
  • Anonym (Dudå)
    Anonym (Trött trafikant) skrev 2019-04-21 20:46:57 följande:

    Nej, jag körde precis som man ska. Första bilen kasta sig ut, tvärnitade sen och körde sen långsamt framför mig innan han gick in i sin fil igen. Den andra skulle jag lägga mig bakom, men precis när jag skulle blinka fick han för sig att göra samma sak. Två omkörningsfiler längre fram körde han själv om en hel kö.

    Det är varken olämpligt eller fel att använda omkörningsfältet så länge man använder sig av blixtlåspeincipen. Det är när folk börjar ta idiotiska initiativ, och spärra och vägra släppa in som proppar uppstår. Om man håller avstånd och följer regler uppstår minst problem.

    Fartdåre förresten, jag följer alltid givna hastigheter och anpassar mig efter miljön.


    Hmm. Hur bil nr 1 tänker vet jag inte, kanske blev den osäker när du kom i full fart, eller så var det bara nåt pucko som ville markera att du gjorde fel. Bil nr 2 "fick för sig att göra samma sak"? Seriöst?

    Det är ofta det är både olämpligt och fel att använda omkörningsfil. Är det en lång bilkö är det som du säger lämpligast att hålla avstånd och sen får man vänta på sin tur att köra om. Är det tex tre husvagnar och fyra lastbilar i början och sen massa bilar så förstör man trafikflödet om man envisas med att köra om långt bak i kön. Är det flera filer hela tiden och bilar i båda/alla filer är det en annan sak om man "kör om", men då håller man sig ju kvar i sin fil oavsett om farten ökar eller minskar.

    Om jag håller korrekt avstånd till bilen framför och någon kör in framför mig måste ju jag dubbla avståndet = minska hastigheten = alla bilar bakom mig måste minska hastigheten = fler såna som har bråttom eller inte fattar varför farten minskar kör om = trafikflödet är förstört.

    Sen om det nu är så att nån kastar sig in framför utan att blinka och bromsar bara för att jävlas (eller bara för att de är ouppmärksamma och inte ser dig) är det såklart också fel, men å andra sidan så släpper man ju på gasen eller bromsar själv om man ser att någon kör ut så att avståndet blir korrekt, så man bör inte hamna i den sitsen .
  • Anonym (Trött trafikant)
    Anonym (Dudå) skrev 2019-04-21 21:20:45 följande:

    Hmm. Hur bil nr 1 tänker vet jag inte, kanske blev den osäker när du kom i full fart, eller så var det bara nåt pucko som ville markera att du gjorde fel. Bil nr 2 "fick för sig att göra samma sak"? Seriöst?

    Det är ofta det är både olämpligt och fel att använda omkörningsfil. Är det en lång bilkö är det som du säger lämpligast att hålla avstånd och sen får man vänta på sin tur att köra om. Är det tex tre husvagnar och fyra lastbilar i början och sen massa bilar så förstör man trafikflödet om man envisas med att köra om långt bak i kön. Är det flera filer hela tiden och bilar i båda/alla filer är det en annan sak om man "kör om", men då håller man sig ju kvar i sin fil oavsett om farten ökar eller minskar.

    Om jag håller korrekt avstånd till bilen framför och någon kör in framför mig måste ju jag dubbla avståndet = minska hastigheten = alla bilar bakom mig måste minska hastigheten = fler såna som har bråttom eller inte fattar varför farten minskar kör om = trafikflödet är förstört.

    Sen om det nu är så att nån kastar sig in framför utan att blinka och bromsar bara för att jävlas (eller bara för att de är ouppmärksamma och inte ser dig) är det såklart också fel, men å andra sidan så släpper man ju på gasen eller bromsar själv om man ser att någon kör ut så att avståndet blir korrekt, så man bör inte hamna i den sitsen .


    Nu övergick ju min fil i omkörningsfil, så oavsett hade jag varit tvungen att byta. Istället för att göra som andra pch byta på en gång eller en bit in, använde jag hela filen. Det var på inget sätt en osäker eller hetsig omkörning. Jag fortsatte bara rakt fram i min fil och bytte när den tog slut. Jag håller också bra avstånd, men det är ju svårt att hålla avstånd till någon som bara kastar sig ut. Någon gång måste jag ju köra förbi bilen.

    Bilen framför la sig i mitten, började tuta och gav mig fingret när jag gick in bakom. Svårt att tolka det på annat vis...
  • KaptenOhoy

    Det är personer som prompt måste göra omkörningar och pressar sig tillbaka in framför andra som orsakar problem när bakomvarande bilar tvingas bromsa in för att släppa in Idioten som inte klarar av att placera sig i kö.

    Inte för att det rättfärdigar att någon slänger sig ut och bromsar in, men ditt beteende stör trafikrytmen.

  • Anonym (Vän av ordning)

    Oavsett vad som är rätt eller fel vid filkörning har jag oerhört svårt för bilister som ska uppfostra andra i trafiken.

    Det fungerar inte. Det gör bara saken värre. Ingen som begår något misstag kommer korrigera det för att de får fingret, arga tutningar eller levande farthinder framför sig.

    Det är bara ett fjantigt sätt av människor med dålig självkontroll att få avreagera sig en smula. Jag minns en sak särskilt väl från körskolan: som trafikant är man skyldig att hela tiden kompensera för andras misstag. Det tog jag med mig.

    Jag lärde mig däremot aldrig att jag är skyldig att läxa upp andra trafikanter med gester och ljudsignaler och snabba förflyttningar.

  • Anonym (mowgli)
    Anonym (Dudå) skrev 2019-04-21 20:42:48 följande:

    Om det är mycket trafik och lång kö och folk inte kör om så är det du som inte förstår hur man beter sig i trafiken. Det förstör trafikflödet totalt när otåliga fartdårat långt bak i ledet ska hålla på o köra om när det uppenbart är direkt olämpligt eller felaktigt att göra det.

    Men det låter väldigt märkligt om två stycken på den korta sträckan får för sig om att bete sig sådär. Det är inte så att de valde att påbörjad omkörning och du lade dig på tok för nära så det var därför de bromsade? Låter ju liksom inte helt orimligt om fler än du vill köra om ifall hastigheten är låg.


  • Anonym (Trött trafikant)
    KaptenOhoy skrev 2019-04-21 21:32:25 följande:

    Det är personer som prompt måste göra omkörningar och pressar sig tillbaka in framför andra som orsakar problem när bakomvarande bilar tvingas bromsa in för att släppa in Idioten som inte klarar av att placera sig i kö.

    Inte för att det rättfärdigar att någon slänger sig ut och bromsar in, men ditt beteende stör trafikrytmen.


    Om folk lär sig hålla avstånd och respektera blixtlåsprincipen blir det ytterst få störningar. Läs gärna artikeln jag länkade till högre upp så får du se vad polisen anser. Dessutom, den fil jag kom från blev alltså omkörningsfil. Just där måste man byta fil, oavsett. Jag valde dock att göra det där det är tänkt, längst fram.
    Anonym (Vän av ordning) skrev 2019-04-21 21:39:41 följande:

    Oavsett vad som är rätt eller fel vid filkörning har jag oerhört svårt för bilister som ska uppfostra andra i trafiken.

    Det fungerar inte. Det gör bara saken värre. Ingen som begår något misstag kommer korrigera det för att de får fingret, arga tutningar eller levande farthinder framför sig.

    Det är bara ett fjantigt sätt av människor med dålig självkontroll att få avreagera sig en smula. Jag minns en sak särskilt väl från körskolan: som trafikant är man skyldig att hela tiden kompensera för andras misstag. Det tog jag med mig.

    Jag lärde mig däremot aldrig att jag är skyldig att läxa upp andra trafikanter med gester och ljudsignaler och snabba förflyttningar.


    Jag håller helt med. Jag kör en jädra massa bil, främst i Stockholm och ser varje gång människor som gör konstiga saker, men det är inte min sak att läxa upp dem. Det gör sällan saken bättre, så länge det inte är direkt farligt för mig eller andra.
  • Anonym (mowgli)
    Anonym (Dudå) skrev 2019-04-21 20:42:48 följande:

    Om det är mycket trafik och lång kö och folk inte kör om så är det du som inte förstår hur man beter sig i trafiken. Det förstör trafikflödet totalt när otåliga fartdårat långt bak i ledet ska hålla på o köra om när det uppenbart är direkt olämpligt eller felaktigt att göra det.

    Men det låter väldigt märkligt om två stycken på den korta sträckan får för sig om att bete sig sådär. Det är inte så att de valde att påbörjad omkörning och du lade dig på tok för nära så det var därför de bromsade? Låter ju liksom inte helt orimligt om fler än du vill köra om ifall hastigheten är låg.


    Man får bara byta fil om man gör det utan olägenhet för dem som redan befinner sig i den filen.

    Kör mycket och blir så jävla irriterad på folk som påbörjar omkörningar trots att jag redan kör i högerfilen och måste trycka i bromsen. Ofta utan att komma ihåg att blinka ens. Jävla trafikfaror.
  • KaptenOhoy
    Anonym (Trött trafikant) skrev 2019-04-21 21:48:43 följande:

    Om folk lär sig hålla avstånd och respektera blixtlåsprincipen blir det ytterst få störningar. Läs gärna artikeln jag länkade till högre upp så får du se vad polisen anser. Dessutom, den fil jag kom från blev alltså omkörningsfil. Just där måste man byta fil, oavsett. Jag valde dock att göra det där det är tänkt, längst fram.


    Mitt inlägg var ur en generell synvinkel. De som ska åka ända tills vägarna går ihop (inte ca 100 meter innan som det föreslås i artikeln) för att sedan trycka sig in är dem som främst orsakar problem, av den anledningen jag gav ovan.

    Nu har jag aldrig (aldrig!) varit med om att någon svängt ut mitt framför mig, men väl idioter som inte kan planera sin körning och tvingar folk att bromsa in och orsaka fler köer.
  • Anonym (Trött trafikant)
    KaptenOhoy skrev 2019-04-21 22:02:18 följande:
    Mitt inlägg var ur en generell synvinkel. De som ska åka ända tills vägarna går ihop (inte ca 100 meter innan som det föreslås i artikeln) för att sedan trycka sig in är dem som främst orsakar problem, av den anledningen jag gav ovan.

    Nu har jag aldrig (aldrig!) varit med om att någon svängt ut mitt framför mig, men väl idioter som inte kan planera sin körning och tvingar folk att bromsa in och orsaka fler köer.
    Min erfarenhet är att folk brukar vägra släppa in en när det är 100 meter kvar, så att man får rulla fram och till slut tränga sig in, istället för att kunna göra ett säkert filbyte. Vansinne!
  • Anonym (qwerty)
    KaptenOhoy skrev 2019-04-21 22:02:18 följande:
    Nu har jag aldrig (aldrig!) varit med om att någon svängt ut mitt framför mig, men väl idioter som inte kan planera sin körning och tvingar folk att bromsa in och orsaka fler köer.
    Åjoo, det har hänt mig otaliga gånger. Alla gånger har jag fått skylla mig själv då jag kommit i alleles för hög hastighet så jag har full förståelse till om bilarna inte hunnit se mig
  • Anonym (Vän av ordning)
    Anonym (Trött trafikant) skrev 2019-04-21 21:48:43 följande:
    Jag kör en jädra massa bil, främst i Stockholm och ser varje gång människor som gör konstiga saker, men det är inte min sak att läxa upp dem. Det gör sällan saken bättre, så länge det inte är direkt farligt för mig eller andra.
    Precis. Det är allas ansvar att rädda situationen om någon annan gör fel, men för många tycks prestige och uppläxning vara högre prioritet.

    Om någon gör en fulomkörning precis innan filerna går ihop måste jag naturligtvis hjälpa till att släppa in honom framför mig, även om det innebär att omköraren vinner på det hela. Och även om det provocerar mig.

    Att vägra släppa in personen framför mig av princip bara för att han gjorde fel är vansinne. Jag tycker den trafikförseelsen är lika illa. Eller värre, eftersom omköraren kanske bara gjorde en felbedömning, medan den som vill straffa honom gör det medvetet.

    Jag kör mycket med husvagn och då får man se en hel del av knasiga omkörningar. Många tar fullständigt galna risker bara för att hinna köra om mig och mitt släp. Fler än en gång har jag fått bromsa in obehagligt hårt där filerna går samman för att undvika kollision. 

    Men det är inte min sak att hetsa upp mig över dem, helljusblinka eller straffa dem genom att lägga mig som en bromskloss vid mittlinjen. Mitt jobb är att underlätta hela trafikflödet och minimera riskerna för alla. Även för de som tar risker och gör fel. 
  • Anonym (-)

    Så ni va alltså flera som körde som som idioter?

  • Anonym (Trött trafikant)
    Anonym (-) skrev 2019-04-23 00:06:54 följande:

    Så ni va alltså flera som körde som som idioter?


    Hur menar du? Du menar, använder omkörningsfilen som tänkt, det villa säga använder hela den när man redan ligger där? Idioter är de som plötsligt får för sig att köra in på allsköns platser i filen. Snacka om att skapa proppar hela tiden!
Svar på tråden Själlvutnämnda trafikpoliser!