• Anonym (missen)

Utekatt- hur gör ni på vintern/semestern?

Har två unga katter. De har nu i vår börjat få gå ute allt mer och även på natten. De älskar att vara ute och är bara inne någon timme om dagen och äter och skiter och sover lite grann.
    De senaste dagarna har det inte använt lådan så mycket. 

Tänkte successivt fasa ut kattlådan för att lära dem gör sina behov ute. 

Nu undrar jag bara- ni som har katter, som inte har låda inne. Hur gör ni på vintern? Tar ni in lådan då igen i huset? Eller går ni upp mitt i natten och släpper ut katterna i den bistra kylan? Kan katterna hålla sig en hel natt? 

Vill ju inte att katterna ska frysa ( tänker när det är mindre än 10 minus ute) och vill inte att några olyckor ska ske på golvet. 

Även hur gör ni när ni far på semester (sommartid) och katten inte kan följa med. Låter ni dem då vara utomhus i flera dagar med tillsyn av exempelvis grannen? Mat på trappan? 
    Eller stänger ni in dem i huset- med låda? 

• Svar på tråden Utekatt- hur gör ni på vintern/semestern?
  • Virriga Vera

Nu är det många år sedan vi hade katt, men vi hade alltid låda inne oavsett hur mycket våra katter var ut. Om vi åkte hemifrån över natten eller på längre semester så hade vi alltid kattvakt.

• Virriga Vera

Nu är det många år sedan vi hade katt, men vi hade alltid låda inne oavsett hur mycket våra katter var ute. Om vi åkte hemifrån över natten eller på längre semester så hade vi alltid kattvakt.

• Anonym (missen)
    Liten ekorre skrev 2019-04-22 16:37:42 följande:

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

Man måste ha tillsyn över sin katt minst två gånger om dagen.

Ja men absolut, jag lämnar inte katterna vind för våg- utan grannen får komma förbi morgon och kväll och titta till dem. Lådan är fortfarande oklar hur jag ska göra med- har jag låda kvar inne så kan ju även grannen isåfall släppa in dem om dom vill det på kvällen- eller vid dåligt väder. De har även utehus/ stall att gå in i och söka skydd i. 
  • Anonym (qr)

Skulle inte fasa ut lådan. Om katterna behöver eller vill göra sina behov inne ska de få göra det. Vill de göra sina behov ute så ska de få göra det, de ska kunna välja att vara inne om det är kallt eller att de mår dåligt. Här finns det lådor inne även om de sommartid går mycket ute.

• lövet2

Jag hade kvar lådan inne i ett år efter att katten slutat använda den. På vintern släppte jag ut honom oavsett temperatur. Var det kallare än 25-30 minusgrader, så väntade jag några minuter och såg om han ville in igen. Annars så är katter bra på att hålla värmen och hittar ställen där de har lite skydd mot kylan.

Semester är inte något jag har behövt fundera på. Har aldrig åkt i väg på något mer än över dagen. Inte hela familjen. Det har alltid varit kvar någon hemma.

• FtS70

Tre katter utan låda, inga problem. Iväg på semester sommartid tittar kompis till dem och släpper in och ut.

• Anonym (missen)
    FtS70 skrev 2019-04-22 18:19:29 följande:

Tre katter utan låda, inga problem. Iväg på semester sommartid tittar kompis till dem och släpper in och ut.

Du skriver släpper in... på semestern, men hur fungerar det om dom inte har låda? Eller bor kompisen i ert hus? 
  • FtS70

De håller sig till de blir utsläppta. Kompisen kollar morgon och kväll.

• Anonym (Me)

Har alltid låda. De brukar inte använda den, men en trygghet att den finns. Kattungar har själva fasat ut den när de gått ut mer. På vintern används den mer. På semestern kommer grannen två gånger om dagen och släpper in och ut. Skulle inte bara lämna dem med tillsyn, även om de har stall att gå in i. De är ju vana att få gå in i huset.

• Dexter dot com

Nu har jag kattlucka så katten går som han vill. Mycket bekvämt och jag slipper oroa mig att han är ute i kylan en hel dag när jag jobbat eller gå upp på nätterna och släppa in och ut honom. Tidigare innan jag hade lucka hade jag lådorna kvar inne fast dom användes väldigt sällan och katterna hade tillgång till inglasad altan med frigolitkatthus om dom var ute när jag jobbade. Åker jag bort går grannen över 2g/dag och kollar till honom och fyller på mat och vatten.

• Praktisk58

Sätt in en kattdörr så kan dom komma och gå som dom vill

• Anonym (Rovdjur)

Men allvarligt... Katter är rovdjur. Det naturliga beteendet för dem är att vara ute och jaga på nätterna och ligga och sova på dagarna. De fryser inte ihjäl. Våra katter har varit ute hela natten och kommit in och sovit på morgonen.

• Anonym (Kattälskaren)

Jag har varit jourhem till mängder med katter. Har haft flera egna.

När jag bodde i villa så gjorde jag en lucka i uterummet så katterna kunde gå in där fast vi inte var hemma. Där hade vi filtar så de kunde värma tassarna och vatten. Ingen mat eftersom vi bara ville ha våra katter där.

Låda hade jag. 4st tom även fast de knappt använde den.

Historien slutade med att vi skilde oss sålde huset. Alla katterna fick placeras ut akut och de som var kvar är nu tyvärr innekatter och tur att de vet att de ska gå på lådan. Så vänja de av vid låda är dumt tror jag. Bättre att ha den kvar men att den bara används akut.

Jag tycker det är skamligt att just kattägare tycker att katten kan klara sig med tillsyn när alla åker på semester. En olycka eller skada syns inte med bara snabb tillsyn för att släppa in eller ut katterna. En katt behöver stimulans och kärlek, inte bli lämnad för människans egoism. Har man skaffat djur så kan man inte åka bort hur som helst. Ansvar!!!!

• Anonym (..)
    Anonym (missen) skrev 2019-04-22 16:08:01 följande:

Även hur gör ni när ni far på semester (sommartid) och katten inte kan följa med. Låter ni dem då vara utomhus i flera dagar med tillsyn av exempelvis grannen? Mat på trappan? 

Nu är inte min katt utekatt på det där sättet, även om hon får gå ut och in som hon vill dagtid. Åker vi bort så lämnar vi henne på ett kattpensionat. Jag skulle aldrig vilja lämna henne själv hela dagen med enbart ett par snabba tillsynsbesök. Speciellt inte om hon varit utekatt. Vad händer om katten inte kommer in just när grannen kollar till dom? Och vad händer om det skulle hända något? Skulle grannen ta sig tid att leta rätt på katten? Ta den till veterinären?
  • kung abdullah
    Anonym (missen) skrev 2019-04-22 16:08:01 följande:

Har två unga katter. De har nu i vår börjat få gå ute allt mer och även på natten. De älskar att vara ute och är bara inne någon timme om dagen och äter och skiter och sover lite grann.
    De senaste dagarna har det inte använt lådan så mycket. 

Tänkte successivt fasa ut kattlådan för att lära dem gör sina behov ute. 

Nu undrar jag bara- ni som har katter, som inte har låda inne. Hur gör ni på vintern? Tar ni in lådan då igen i huset? Eller går ni upp mitt i natten och släpper ut katterna i den bistra kylan? Kan katterna hålla sig en hel natt? 

Vill ju inte att katterna ska frysa ( tänker när det är mindre än 10 minus ute) och vill inte att några olyckor ska ske på golvet. 

Kattpensionat när man reser bort.
    Det är olagligt att överge. Det borde väl alla svenskar veta.
Svar på tråden Utekatt- hur gör ni på vintern/semestern?