• Anonym (nojjig)

Hur tungt får man lyfta i tidigt graviditet?

Rädd för att min andra graviditet också ska sluta i missfall så extra nojjig för flera saker. 
    Har idag burit 8st 40 liter säckar jord på 18,5 kilo styck. Jag bar dom inte långt, hade backat in bilen intill säckarna och lyfte mest upp dem och lastade in i bilen. Allt var över på några minuter. Sen blev jag orolig, kollade upp vikten på säckarna. Och kom på att det här med att bära tungt vid tidig graviditet- vad finns det för riktlinjer. 

Men blir som sagt orolig, jag är i tidig graviditet- v. 4 och min förra graviditet slutade med missfall i vecka 6 

• Svar på tråden Hur tungt får man lyfta i tidigt graviditet?
  • IceKitten

Du kan bära som vanligt.

Tidiga missfall sker pga kromosomfel (förutom extremfall) inte lyft.

• Linkan92

Oroa dig inte. I v 4 är du så tidig att inget är förbjudet utom alkohol, droger etc. Barnet är jätteskyddat. Senare är väl inget förbjudet heller men du kommer märka vad kroppen gillar och inte! Du kan inte orsaka missfall av att bära tungt, om det inte finns väldigt särskilda omständigheter och där sjukvårdspersonal uttryckligen sagt åt dig att inte bära tungt!

• viseversa

Finns kvinnor i fattiga länder som jobbar med extremt tunga jobb som förstör kroppen totalt. Dom föder barn dom  med. Det är få förunnat att leva i gräddlandet som vi i sverige. om tunga lyft och tunga jobb hade orsakat missfall hade inte jorden varot så jävla överbefolkad som den tyvärr är idag. 

• Anonym (Amb  ssk)

Inget som helst farligt att lyfta tungt när man är gravid. Jobbar på ambulansen och lyfter massa tungt i mitt jobb(även som gravid) bara att lyfta in båren i bilen som väger 50kg plus patientens vikt. Och inte tala om när vi behöver lyfta ner samma vikt för tre våningar. Hade det varit farligt att lyfta tungt hade vi aldrig fått jobba som gravida.

• Anonym (Olika)

Beror på om du har en riskgraviditet eller inte och vad läkare då sagt. Jag var uttryckligen förbjuden av läkare att lyfta mer än max 5 kg  i min senaste graviditet p.g.a upprepade m.f. Blev dock ohållbart eftersom jag hade en ett-åring som behövde lyftas, men jag gjorde det bara upp och ner från stolen och bar aldrig honom.

• Anonym (Jb)

Skulle tippa på att de mer specifika rekommendationerna gäller lite senare i främst riskgraviditeter när bäckenbotten redan är tungt belastad då lyft innebär en belastning för bäckenbotten. En så tidig graviditet väger ju inget.

Lyssna på kroppen, känns det inte som att det var ansträngande eller för tungt var det inte det.

Jag själv är hästmänniska och var i stallet med lyft och allt annat det innebär och ridning under hela mina graviditeter. Inga som helst komplikationer.

• Anonym (T)

Hur gick det för dig ts? Är själv nojjig för detta då vi ska flytta snart och är tidigt gravid efter ett missfall. Ska såklart inte bära tunga möbler eller tunga lådor men undrar vad jag kan bära egentligen? Kan jag orsaka missfall för jag bär tungt en dag ? Ser vad ni andra skrivit men varför när man googlar står det att man har större risk för missfall? Samtidigt är jag så tidigt gravid så känns som embryot ligger väl inbäddat o ser inte hur tunga lyft orsakar missfallet.

• Anonym (Ulrika)

Mitt första barn vägde ca 18 kg när jag var gravid med det andra, och jag lyfte/bar honom väldigt mycket. Inga problem! 

Svar på tråden Hur tungt får man lyfta i tidigt graviditet?