nyblivenmor skrev 2019-04-23 16:04:12 följande:
Jag fick ringa barnmorskemottagningen men har tyvärr inget direktnummer till henne så här måste man ibland vänta flera dagar innan dom ringer upp en men idag hade jag tur och fick prata med bm samma dag. Hon utgick helt från vad som stod i min journal om vad förlossningen sagt till mig, så det blev råd om gaviscon även där och koll av blodtryck vid nästa bm besök.. dom verkar kolla mycket på om man haft det under tidigare graviditet vilket jag inte haft så dom verkar inte tro att jag är ur riskzonen
Aaa, ja det var min första graviditet och har dessutom hf i släkten. Finns det någon ?akut för gravida? där du bor kan man ju åka dit, de lär ta blodtryck då (heter antenantal, finns iaf där jag bor). Det är ju väldigt ovanligt med hf om man inte haft det i tidigare graviditet (om samma pappa) men det kan ju hända så var uppmärksam på signalerna skulle jag säga! Men förutom blodtryckssänkande gör de inte så mycket i 36+ skulle jag säga, om inte superhögt blodtryck eller påverkan på organen (och det märker man, känns bra mycket värre än halsbränna...)