• Anonym (Jeez)

Snåla killar!!

Anonym (G) skrev 2019-04-23 13:10:24 följande:
    Inget konstigt. Man dejtar för att det kan vara trevligt även om man känner att det är inte rätt tjej jag vill bilda familj med. Är det någon jag känner extra för kan jag vara mer generös. Om inte har jag ingen anledning.
    Så du menar att du börjar räkna småpengar på en dejt om tjejen inte känns som din blivande livskamrat? 

Oerhört attraktivt drag. Drömmer 
  • Anonym (Jeez)
    Anonym (G) skrev 2019-04-23 15:11:30 följande:
    Visst, lika attraktivt som att hon inte kan tänka sig betala för mig. Eller gör du skillnad på kön där?
    Varför skulle jag göra skillnad på kön?

Jag är tillräckligt väluppfostrad för att inte snåla angående några tior i sociala sammanhang. Även om det gäller en kille som jag inte kan tänka mig en fortsättning med.

Själv är jag bekvämast med att båda betalar för sig för att någon ska slippa den där skuldkänslan, men att börja yra om ett par tior för att jag tycker att killen bara är en "medelmåtta" och inget fynd...? Aldrig i hela helsiket. Sjukt dumsnålt och pinsamt.
  • Anonym (Jeez)
    Daija skrev 2019-04-23 16:55:00 följande:

Ni kvinnor får nog faktiskt börja vänja er. Nu var killen i fråga ganska klumpig. Själv har jag gjort det till en vana att fråga mina dejter innan notan kommer.

1. Är du feminist?

Om svar JA.

2. Innebär feminism för dig lika rättigheter och skyldigheter mellan könen? Eller innebär det lika behandling mellan könen?

Om svaret är JA på den sistnämnda eller kanske JA på båda två. Så får hon tyvärr betala sin egen måltid. Vill ju inte kränka hennes principer. Om hon då blir upprörd så bevisar hon för mig att hon inte har några principer. Då blir det i bästa fall ONS och inget mer efter det.

Svarar hon att hon tror på jämställdhet men inte kallar sig själv feminist. Så bjuder jag på måltiden, håller upp dörren för henne, ger henne min jacka om hon fryser och börjar planera hur många månadslöner jag ska lägga på hennes vigselring.

My god. Tur att man är feminist. Jag vill verkligen inte bli bjuden på en första dejtmåltid. Det är lite besvärande eftersom man vet att svenska killar som gör det ofta bara är ute efter ett ONS. Men än värre om det är någon som genast börjar planera att han ska pröjsa för en vigselring! 

Redan när vi förlovade oss hade vi gemensam ekonomi, så vi betalade ringarna tillsammans. Det skulle förstås du aldrig gå med på? Du föredrar kanske det amerikanska tramset där killen förväntas spendera en förmögenhet på en ring med en jätteblaffa till sten som ska imponera tillräckligt på alla i bekantskapskretsen?

Eller hur tänker du dig hela proceduren?
  • Anonym (Jeez)
    Anonym (G) skrev 2019-04-23 17:06:10 följande:
    Varför är det så självklart killen som ska betala om man inte delar på notan? Motivera gärna.
    För att om en person av tre insisterar på att en enda person i sällskapet ska betala för alla, så bör han naturligtvis syfta på sig själv. 

Annars betalar var och en för sig, vilket väl får sägas vara det normala. Att säga till någon annan att hon ska betala för alla låter idiotiskt. Men det finns ju gott om idioter för all del. 
  • Anonym (Jeez)
    Anonym (G) skrev 2019-04-23 18:39:29 följande:
    Läste du ens inlägget jag kommenterade?

En kvinna som var tacksam över att det fanns män som fortfarande var gentlemen och betalade.
    Läste du resten av hennes inlägg eller bara första meningen?
  • Anonym (Jeez)
    Daija skrev 2019-04-23 18:50:40 följande:

Ja det är högst individuellt. Det som passar sig för en passar inte för andra.
    Att man vill bjuda sin dejt på måltiden har inget med att man vill ha ett ONS att göra. Utan det är nog mer din subjektiva tolkning. I min bok är det snarare tvärt om. Om ens intentioner bara är att pumpa och sen dumpa så är det ju inte riktigt logiskt att investera resurser i dejten eller hur? Blir dyrt om du ska ha en ny tjej varje vecka och bjuda samtliga på måltider.

(Jag planerar naturligtvis inte giftemål efter första dejten. Det var sagt med glimten i ögat. Det brukar få vänta tills åtminstone den tredje Flört).

Skulle jag vägra att låta kvinnan jag älskar ta del av kostnaden? Nej absolut inte, men jag skulle definitivt ogilla det. Om man nu ska behöva sitta ner och förhandla och jämnt fördela kostnaden för ringen osv så dödar det ju hela spänningen och överraskningen i ritualen. Då blir ju tjejen varse om vad som är i görningen och vet till och med vad som väntar henne i asken. Vad är ens poängen då?

Jag gillar proceduren. Jag gillar att som man ibland få offra min egen bekvämlighet för att visa tjejen hur mycket jag uppskattar henne. Jag gillar känslan av att få åtminstone låtsas vara beskyddaren och försörjaren ibland (insert syrlig feministisk kommentar om hur jag hör hemma på 1800-talet här). Jag gillar den ritualen och vet du vad, jag är ganska övertygad om att det finns en stor skara kvinnor (möjligen en majoritet) som också gillar den.

Jag skulle snarare säga att det är många mäns subjektiva åsikt att om de har betalat för en middagsdejt så förtjänar de väl åtminstone lite sex. Jag kan inte säga att det är min egen tolkning. Rätt många anser att en middag är ett billigt pris för ett ONS där de slipper jobbiga partnerförväntningar.

Men däremot tycker jag helt subjektivt att en man känns mer seriös om han vill träffa mig på likvärdiga villkor och betraktar mig som jämbördig. Alltså, om han inte ser det som sin plikt att betala för mig (på tok för reaktionärt för mig) och inte heller kläcker ur sig frågor om jag händelsevis är feminist och sedan uppvisar en sorts trotssyndrom där han behandlar mig sämre än andra av den anledningen. 

Och lika subjektivt vill jag absolut inte bli överraskad av ett frieri där mannen har köpt en ring i hemlighet utan att ens fråga mig innan. Det skulle kännas oerhört konstigt. För mig blir det lika fel som den nyimporterade ritualen att bruden ska ledas fram av pappan. Eller att man frågar föräldrarna om hennes hand. 

Någon förhandling om priset på mina/våra förlovnings- och vigselringar förekom naturligtvis inte. Vi hade haft gemensam ekonomi i flera år innan äktenskap kom på tal och ringköpet blev därför en romantisk upplevelse som vi gjorde tillsammans. Vi hade ju båda lika bra koll på vilken prisklass som var aktuell.

Poängen är att det var underbart att göra det som par! Jag hade tyckt att min man hade snuvat mig på den upplevelsen om han kört sitt eget race. 
  • Anonym (Jeez)
    Anonym (Snål kille :D) skrev 2019-04-23 19:20:27 följande:
    Vet du ens vad en restaurangmiddag med vin, taxi osv. kostar? Det kan bli över tusenlappen. Lätt. Vem vill lägga en tjugondel av månadslönen på en dejt? Inte jag. Är du sugen på hemlagad Lasagne?
    Men varför tror du att du måste bjuda på en sån dyr middag på en första dejt? Vilka kretsar rör du dig i?

Skippa tjejerna från Öfvre Östermalm och kolla efter någon av alla de som föredrar en kopp kaffe på första dejten. Som de dessutom gärna betalar för själva, eftersom de inte vill verka snåla eller utnyttjande.

Skulle du tvingas betala av misstag för att kassören slog in båda kopparna samtidigt behöver du inte leva på nudlar för den sakens skull. Då klarar du dig även om du inte kan med att be henne swisha de där kronorna.
  • Anonym (Jeez)
    Anonym (Snål kille :D) skrev 2019-04-23 20:33:39 följande:
    En mätt tjej är gladare och dessutom om jag lagar så är vi redan hemma hos mig.

Är det vanligt att tjejer kommer hem till dig på middag för en första dejt? Skulle jag aldrig ställa upp på. 

Kaffe på ett uteställe eller en promenad är lagom vid första träffen. Middagsdejt hemma har jag med någon jag redan känner skapligt väl. Efter några veckor kanske. Netflix-och-chill-dejt tidigast efter några månader. 
  • Anonym (Jeez)
    Daija skrev 2019-04-23 21:03:48 följande:

En liten del av mig vill nu trotsigt kritisera dig för att du tycks ha en väldigt negativ manssyn. Verkar nästan som att du ser män som enfaldiga neandertalare "Ugg ger mat, du ligga med Ugg ok?". 

Tvärtom. De flesta män har aldrig velat bjuda mig på middag på första dejten. Men de få som har gjort det var enbart ute efter sex. Och därmed satte de sin egen neandertalnivå, så att säga. Det behövde inte jag göra åt dem. Jag dömer dock inte ut alla automatiskt. Så enkelspårig är jag inte. Jag blir dock mycket mer vaksam om en man drämmer till med en påkostad middag det första han gör. Precis som du tycks dra öronen åt dig om du träffar en feminist.

Du bjuder inte personer du föraktar på saker. Du bjuder personer du högaktar på saker. 

Alla gör inte det. Somliga försöker köpa andra människor. Det gäller att kunna se skillnaden. Och det kan vara lite svårt innan man har lärt känna någon. Därför föredrar jag att inte bli bjuden på något precis i början. Min bekvämlighetsgräns går vid.. tja, en kopp kaffe. Eller en glass. Och det kan jag alltså lika gärna bjuda på själv. 

Jag behandlar inte feminister "sämre", jag behandlar feminister annorlunda än andra kvinnor och jag gör det därför att feminister uttryckligen kräver att jag behandlar dem annorlunda. De vill att jag bemöter dem på samma sätt som jag bemöter män. Jag går deras vilja till mötes. Dessutom motsäger du nu dig själv. Att vägra bjuda på middagen var ju nyss inte "sämre" behandling det var ju tvärt om enligt dig. 

Ditt första inlägg kunde verkligen tolkas som att du anser att feminister får skylla sig själva som inte får ta del av din annars så gentlemannamässiga behandling. Det vill säga, du verkar själv anse att det är en sämre behandling. Personligen skulle jag nog inte uppfatta det så bara för att du inte lånar ut din jacka. Jag brukar ha ordentliga kläder med mig som jag föredrar. Glad 

Men själva principen att fråga någon om en viss ideologi, politisk åsikt eller värdering och sedan behandla dem annorlunda efter det låter skum. Jag skulle aldrig fråga en man på en dejt om han är feminist och sedan förutsätta att han betalar om han svarar nej. Jag behandlar folk på det vis som jag tycker är normal artighet och allmän hyfs, oavsett vilka värderingar de eventuellt har. 

Traditionen med en ring på fingret är också en importerad tradition. Det var inte alls vanligt för 100 år sedan. Men men smaken är som baken. Tanken att tillsammans planera och köpa en vigselring med sin partner tycker jag verkar sjukt tråkigt. Det berövar ritualen hela dess magi. Jag vill inte beröva min framtida partner en magisk kväll där jag spontant överraskar henne med en ring, och jag tror faktiskt att jag får medhåll av de flesta kvinnor där. 

För all del, och vid sekelskiftet hade alla svart brudklänning. Men för mig ligger magin just i det gemensamma. Inte i traditionen som sådan. Faktum är att jag störde mig på att traditionen föreskriver att bruden ska ha en separat vigselring medan brudgummen behåller förlovningsringen. 

Det var även magiskt för mig att gå gemensamt in med min blivande make uppför gången. Nu råkar det vara en uråldrig svensk tradition och det är ju trevligt, men att få stå där utanför och gemensamt vänta på att klockorna skulle börja ringa - det var romantik på hög nivå. Vi gjorde det tillsammans. Bara vi två. 

Men du har säkert rätt. Det vimlar antagligen av tjejer som skulle älska att få ett frieri iscensatt av killen med en massa romantiska attribut.

Visserligen var det min man som friade till mig, men det gjorde han utan ring eller något arrangemang runtomkring. Det var en högtidlig fråga, varken mer eller mindre. Jag svarade ja och tyckte att det var hur romantiskt som helst. Att det skulle kunna vara på något annat sätt hade aldrig föresvävat mig.
  • Anonym (Jeez)
    CarinaL26 skrev 2019-04-23 21:56:34 följande:
    Ja naturligtvis, i andra delen av hennes inlägg ondgjorde hon sig över några killar som tyckte hon skulle betala trots att de tjänade mycket mer. Vilket är en naturlig reaktion. De killarna var ju direkt korkade. Vad har det med att göra vad jag skrev?
    Så vad har det du skrev med resten av hennes inlägg att göra?
  • Anonym (Jeez)
    Daija skrev 2019-04-23 22:07:22 följande:

Vet du vad... Jag respekterar dig. Du verkar vara en hygglig, jordnära och älskvärd kvinna. Så vi får nog sätta punkt där innan jag bjuder på middag och friar. 

Jag tror att problemet och hela den förvirring i hur vi män ska behandla och bete oss gentemot er kvinnor vilar i att ni envist bestämt er för att vara individer med individuella preferenser och individuella åsikter, det blir liksom förvirrande Flört.

Vi skulle behöva någon sorts kvinnopåve som kunde etablera en strikt ortodoxi för hur vi män ska bete oss mot er.

Men tills dess får jag fortsätta att leva i forna neandertalares fotspår medans du skapar nya, och vi får finna oss i den konflikten som möjligen uppstår ibland.

Vill bara avsluta med att säga det att jag inte utesluter eller diskriminerar mot någon kvinna bara för att hon kallar sig feminism. Feminism kan betyda så otroligt mycket (eller lite) beroende på personen precis som du säger. Man måste lära känna personen för att förstå vad feminismen verkligen innebär för den. Det är lite som att du är på dejt med en kille och killen säger:

-"Jag är höger".
    -"Jaha så du vill ha lägre skatt".
    -"Va!? nej jag tycker att alla med hudfärg mörkare än albino bör sättas i läger.

-(Ja juste ni är ju också höger).

Önskar både dig och maken ett långt och härligt normkritiskt liv och hoppas att jag inte var allt för jobbigt SkrattandeSkål.

Haha, vet du, jag kan till och med uppskatta de där konflikterna som uppstår så länge de inte spårar ur i förakt. Olika tankesätt är roligt. Det skapar dynamik. 

Jag önskar dig i gengäld ett traditionellt liv med tydliga könsroller och en kvinna som är mer klassiskt romantiskt lagd än jag. Skrattande
Svar på tråden Snåla killar!!