Snåla killar!!
Oerhört attraktivt drag.
Ni kvinnor får nog faktiskt börja vänja er. Nu var killen i fråga ganska klumpig. Själv har jag gjort det till en vana att fråga mina dejter innan notan kommer.
1. Är du feminist?
Om svar JA.
2. Innebär feminism för dig lika rättigheter och skyldigheter mellan könen? Eller innebär det lika behandling mellan könen?
Om svaret är JA på den sistnämnda eller kanske JA på båda två. Så får hon tyvärr betala sin egen måltid. Vill ju inte kränka hennes principer. Om hon då blir upprörd så bevisar hon för mig att hon inte har några principer. Då blir det i bästa fall ONS och inget mer efter det.
Svarar hon att hon tror på jämställdhet men inte kallar sig själv feminist. Så bjuder jag på måltiden, håller upp dörren för henne, ger henne min jacka om hon fryser och börjar planera hur många månadslöner jag ska lägga på hennes vigselring.
Ja det är högst individuellt. Det som passar sig för en passar inte för andra.
Att man vill bjuda sin dejt på måltiden har inget med att man vill ha ett ONS att göra. Utan det är nog mer din subjektiva tolkning. I min bok är det snarare tvärt om. Om ens intentioner bara är att pumpa och sen dumpa så är det ju inte riktigt logiskt att investera resurser i dejten eller hur? Blir dyrt om du ska ha en ny tjej varje vecka och bjuda samtliga på måltider.
(Jag planerar naturligtvis inte giftemål efter första dejten. Det var sagt med glimten i ögat. Det brukar få vänta tills åtminstone den tredje
).
Skulle jag vägra att låta kvinnan jag älskar ta del av kostnaden? Nej absolut inte, men jag skulle definitivt ogilla det. Om man nu ska behöva sitta ner och förhandla och jämnt fördela kostnaden för ringen osv så dödar det ju hela spänningen och överraskningen i ritualen. Då blir ju tjejen varse om vad som är i görningen och vet till och med vad som väntar henne i asken. Vad är ens poängen då?
Jag gillar proceduren. Jag gillar att som man ibland få offra min egen bekvämlighet för att visa tjejen hur mycket jag uppskattar henne. Jag gillar känslan av att få åtminstone låtsas vara beskyddaren och försörjaren ibland (insert syrlig feministisk kommentar om hur jag hör hemma på 1800-talet här). Jag gillar den ritualen och vet du vad, jag är ganska övertygad om att det finns en stor skara kvinnor (möjligen en majoritet) som också gillar den.
En liten del av mig vill nu trotsigt kritisera dig för att du tycks ha en väldigt negativ manssyn. Verkar nästan som att du ser män som enfaldiga neandertalare "Ugg ger mat, du ligga med Ugg ok?".
Du bjuder inte personer du föraktar på saker. Du bjuder personer du högaktar på saker.
Jag behandlar inte feminister "sämre", jag behandlar feminister annorlunda än andra kvinnor och jag gör det därför att feminister uttryckligen kräver att jag behandlar dem annorlunda. De vill att jag bemöter dem på samma sätt som jag bemöter män. Jag går deras vilja till mötes. Dessutom motsäger du nu dig själv. Att vägra bjuda på middagen var ju nyss inte "sämre" behandling det var ju tvärt om enligt dig.
Traditionen med en ring på fingret är också en importerad tradition. Det var inte alls vanligt för 100 år sedan. Men men smaken är som baken. Tanken att tillsammans planera och köpa en vigselring med sin partner tycker jag verkar sjukt tråkigt. Det berövar ritualen hela dess magi. Jag vill inte beröva min framtida partner en magisk kväll där jag spontant överraskar henne med en ring, och jag tror faktiskt att jag får medhåll av de flesta kvinnor där.
Vet du vad... Jag respekterar dig. Du verkar vara en hygglig, jordnära och älskvärd kvinna. Så vi får nog sätta punkt där innan jag bjuder på middag och friar.
Jag tror att problemet och hela den förvirring i hur vi män ska behandla och bete oss gentemot er kvinnor vilar i att ni envist bestämt er för att vara individer med individuella preferenser och individuella åsikter, det blir liksom förvirrande
.
Vi skulle behöva någon sorts kvinnopåve som kunde etablera en strikt ortodoxi för hur vi män ska bete oss mot er.
Men tills dess får jag fortsätta att leva i forna neandertalares fotspår medans du skapar nya, och vi får finna oss i den konflikten som möjligen uppstår ibland.
Vill bara avsluta med att säga det att jag inte utesluter eller diskriminerar mot någon kvinna bara för att hon kallar sig feminism. Feminism kan betyda så otroligt mycket (eller lite) beroende på personen precis som du säger. Man måste lära känna personen för att förstå vad feminismen verkligen innebär för den. Det är lite som att du är på dejt med en kille och killen säger:
-"Jag är höger".
-"Jaha så du vill ha lägre skatt".
-"Va!? nej jag tycker att alla med hudfärg mörkare än albino bör sättas i läger.
-(Ja juste ni är ju också höger).
Önskar både dig och maken ett långt och härligt normkritiskt liv och hoppas att jag inte var allt för jobbigt 
.