Inlägg från: Frenja07 |Visa alla inlägg
  • Frenja07

Rädsla att föda stort barn

Aniara II skrev 2019-04-24 19:29:32 följande:

Har för mig att den tidigare gränsen för vad som räknas som för tidigt född var allt före 38+0 men att man flyttat det en vecka, kanske för att barn födda i 37+ normalt inte behöver kuvös etc.

Det är flera som skriver om att spricka och få skador mm. Det är vanligare att få svåra skador om man är bedövad för då känner man inte ifall något är på väg att brista. Du har bättre kontroll över kroppen också obedövad. Själv körde jag bara lustgas och det gick bra, fick en light grad 2-skada för att barnet inte roterade som det skulle (modekakan var i vägen) men det var läkt på en månad. När jag kände att det började spricka sade jag åt bm att göra det där greppet vad-det-nu-heter sedan vågade jag ta i på riktigt. Smärtan var det sista jag tänkte på, fokus låg på att få ut ungen välbehållen. Dessutom är man så pumpad på adrenalin och andra naturliga smärtstillande hormoner. Jag var förvånad över att det inte gjorde mer ont faktiskt. Gick en profylaxkurs innan som var till stor hjälp.

Moderkakan låg i vägen så barnet kunde inte rotera? Tror du har missuppfattat grovt här.
  • Frenja07
    Aniara II skrev 2019-04-24 23:37:48 följande:

Nej det är du som har missuppfattat. Moderkakan kan sitta på olika ställen i livmodern, långt in, över öppningen eller i framvägg exempelvis. När barnet ska ut genom passagen måste det rotera så att ansiktet pekar in mot moderns kropp. Om moderkakan är fäst där så tar det stopp. Fråga en förlossningsläkare/bm om du inte tror på det.

:) nu är det så att jag har jobbar inom obstetriken i massor av år och jag är väl medveten om att placenta kan sitta på olika ställen. Placenta sitter ALDRIG så till att barnet inte kan rotera tredje rotationen. Sitter den så nära öppningen blir det planerat sectio då det är förenat med mycket stora blödningsrisker.

Dessutom behöver inte barnet rotera till framstupa läge (så att ansiktet pekar in mot moderns kropp) utan många barn föds vidöppna.

Många barn gör dessutom inte heller den sista rotationen av olika anledningar, tex att förlossningen fortskrider väldigt snabbt. Det har däremot absolut inte med placentas läge att göra.
  • Frenja07
    Aniara II skrev 2019-04-24 23:37:48 följande:

Nej det är du som har missuppfattat. Moderkakan kan sitta på olika ställen i livmodern, långt in, över öppningen eller i framvägg exempelvis. När barnet ska ut genom passagen måste det rotera så att ansiktet pekar in mot moderns kropp. Om moderkakan är fäst där så tar det stopp. Fråga en förlossningsläkare/bm om du inte tror på det.

Du talar även om att du brast pga att barnet inte roterade som det skulle. Det gjorde inte den fjärde och sista rotationen utan föddes tittades nedåt vilket är ganska vanligt och medför större risk för bristning. Men samtidigt skriver du att det är vid tredje rotationen som moderkakan kan vara i vägen och barnet inte kan rotera som det ska. Du har missuppfattat :).
Svar på tråden Rädsla att föda stort barn