• Anonym (Förtvivlad student)

    Studentångest

    Hej, detta kanske ter sig löjligt för en del, men är något jag grubblar på rätt mycket. Tar studenten om några veckor och min (lilla) familj vill såklart ha studentmottagning för mig, vilket jag också vill. Problemet är att jag inte har någon att bjuda. Min bästa vän kan jag bjuda, men de som finns kvar av min släkt bor inte i Sverige och dessutom har jag dålig kontakt med dem. Det känns som att jag kommer bjuda fler av min mammas vänner än folk jag faktiskt känner bra.

    Detta hade inte varit jobbigt om inte all hets kring studenten varit så otroligt stor. En vän från skolan pratar hela tiden om hur många hon ska bjuda och att det minsann blir över 50 pers, sedan nästan gråter hon över hur stressad hon är för att hennes skilda föräldrar inte kan enas om var de ska ha mottagningen. När jag lyssnar på detta så blir jag frustrerad och ledsen, hon har i alla fall släkt och vänner att bjuda!

    Finns väl egentligen inte mycket att säga mer än att jag får bita ihop och ta vad jag får, känns bara trist. Kanske har ni någon liknande berättelse, dela gärna med er. Glad

  • Svar på tråden Studentångest
  • Anonym (Jämför inte)

    Fundera inte över hur andra gör. Hellre mysigt med en familj man gillar och en bästa vän än omysigt med massa random människor.

  • Anonym (u)

    Jag hade bara min familj och släkt. Vi var inte många men är nog det enda av studenten som var värt det för min del.

  • Ninjara

    Hade lite udda student då min bror tog studenten dagen innan mig så vi hade 2 student firanden i rad. Gästerna kunde välja vilken dag dom ville komma. Var bara en på mitt firande jag hade bjudit resten var mammas och pappas vänner. Kämpade hårt att överhuvudtaget ta studenten. Min bror är 4 år yngre en mig. Var bara grannarna jag kände på min brors studentfirande.

  • Anonym (N)

    Till en studentmottagning brukar det bjudas just familj, släkt, familjevänner och studentens egna vänner. Typ de som varit delaktiga i studentens liv kan man säga. Därav brukar det bli en hel del folk för många. Men kommer ni från ett annat land är det ju en annan grej ellerhur? Folk bor inte i Sverige och då har ni inte riktigt den relationen kanske om ni inte ses så ofta. Det är inget konstigt med det! Tänk att det ska bli en kul och härlig dag istället!!

  • Anonym (Bjuda?)

    Jag känner att jag inte riktigt förstår varför man ska bjuda in till studentmottagning. Har förstått att det är vanligare nu dock. 

    När jag tog studenten så berättade vi datumet för släkten - de som kunde komma fick komma, sedan dök det upp ett par vänner som inte tog studenten samma år och ett par grannar. 

    Inget större och väldigt skönt att det inte var fler! 

    Jag kan säga att jag har mer ångest för att mina barn ska ta studenten om ca 10 år. Jag vägrar ha ett sådant hysteriskt firande. Självklart ska de bli firade - men inte till vilket pris som helst! Hellre enkelt och bra! 

Svar på tråden Studentångest