• hannaej

Vara surrogatmamma

Att vara surrogatmamma - är det någon som funderat på det? Eller till och med har varit det?

Vi skulle önska att kunna få ett barn till, ett syskon till vår son, men det går inte av medicinska skäl. Hade såklart mest hoppats på den osannolika turen att någon här svarar att den gärna skulle vilja vara surrogatmamma ???? Men är även intresserad av om det finns någon som varit det och vill dela med sig av sina erfarenheter.

Vänligen, jag önskar inga tips kring andra sätt att bli förälder, inte heller inlägg kring om det är rätt eller fel med surrogat, eller inlägg kring tips på surrogat i annat land. Tack ?

• Svar på tråden Vara surrogatmamma
  • Skrollan94

I Sverige är det inte lagligt med surrogatmamma. Däremot så kan man ju göra det ändå genom att inseminera en kvinna med din partners sperma den när barnet är fött kan kvinnan avsäga sig vårdnaden och då kan göra en närståendeadoption. Hoppas det var till nån hjälp och att du hittar någon som vill hjälpa dig. Själv har jag alltid sagt till min bästa vän att jag skulle göra det för henne, hon har diabetes och pcos så vill inte föra vidare de generna.

• hannaej

Skrollan94 Tack för ditt svar! Jag känner till hur det går till om man gör det i Sverige. Tycker det är jättefint av dig att erbjuda det här till din vän. Det här gör mig nyfiken kring vad det är som gör att du skulle göra det till din vän men inte andra. Är det för att du ändå känner att det skulle vara en stor påfrestning och uppoffring för dig och därför vill göra det enbart för någon som betyder mycket för dig? Eller handlar det om att få möjlighet att se barnet växa upp? Eller annat? Är bara nyfiken, du behöver inte svara om du inte vill.

• Anonym (MRKH-syster)

Jag har funderat mycket på det då min syster är född utan livmoder. Som svensk lagstiftning ser ut idag har jag dock inte möjlighet att hjälpa min syster med detta.

• hannaej

Mrkh-syster förstår att det skulle vara svårt då du behöver använda egna ägg i så fall, inte självklart att man tycker att det känns bra.

• Anonym (Annie)
    Anonym (MRKH-syster) skrev 2019-04-23 22:32:44 följande:

Jag har funderat mycket på det då min syster är född utan livmoder. Som svensk lagstiftning ser ut idag har jag dock inte möjlighet att hjälpa min syster med detta.

Det finns en radiointervju med ett syskonpar där man gör just så. Men de åker till USA. Där gör ena systern äggplock och hennes man lämnar spermier. Sen sätter man in embryot i den andra systern som ska vara surrogat. Minns inte om barnet sedan föddes i Sverige men jag tror det. Så det GÅR att lösa men kräver en del juridik och är kostsamt.

Jag har systrar och har alltid sagt att om någon av dem har svårt att få barn så ställer jag upp och bär barnet åt henne. För jag har barn själv och vet hur stort det är.
  • Anonym (MRKH-syster)
    hannaej skrev 2019-04-23 23:24:34 följande:

Mrkh-syster förstår att det skulle vara svårt då du behöver använda egna ägg i så fall, inte självklart att man tycker att det känns bra.

Nej, vi skulle såklart använda hennes ägg i sånna fall.
  • Anonym (MRKH-syster)
    Anonym (Annie) skrev 2019-04-24 06:24:18 följande:

Det finns en radiointervju med ett syskonpar där man gör just så. Men de åker till USA. Där gör ena systern äggplock och hennes man lämnar spermier. Sen sätter man in embryot i den andra systern som ska vara surrogat. Minns inte om barnet sedan föddes i Sverige men jag tror det. Så det GÅR att lösa men kräver en del juridik och är kostsamt.

Jag har systrar och har alltid sagt att om någon av dem har svårt att få barn så ställer jag upp och bär barnet åt henne. För jag har barn själv och vet hur stort det är.

Den ska jag försöka hitta. Det knepiga om barnet föds i Sverige är att det juridiskt sett blir mitt barn, trots att det rent biologiskt är hennes. Jag kommer då att behöva adoptera bort barnet till min syster. Som du skriver är det även extremt kostsamt, och inte möjligt att ta lån för, men vi får hjälpas åt ekonomiskt hela familjen för jag önskar så att min syster ska få barn.
  • Anonym (-)

Jag skulle kunna tänka mig att vara det om:

1. Det inte är mina ägg

2. Jag får ersättning

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2019-04-24 08:59:48 följande:

Jag skulle kunna tänka mig att vara det om:

1. Det inte är mina ägg

2. Jag får ersättning

Jag skulle även kunna tänka mig att donera min livmoder.
  • viseversa

Ni kanske ska läsa på lite om detta innan så hade ni också sett att det inte ens är lagligt i Sverige med surrugat. Så då var det problemet ur världen.

Svar på tråden Vara surrogatmamma