• hannaej

Vara surrogatmamma

Att vara surrogatmamma - är det någon som funderat på det? Eller till och med har varit det?

Vi skulle önska att kunna få ett barn till, ett syskon till vår son, men det går inte av medicinska skäl. Hade såklart mest hoppats på den osannolika turen att någon här svarar att den gärna skulle vilja vara surrogatmamma ???? Men är även intresserad av om det finns någon som varit det och vill dela med sig av sina erfarenheter.

Vänligen, jag önskar inga tips kring andra sätt att bli förälder, inte heller inlägg kring om det är rätt eller fel med surrogat, eller inlägg kring tips på surrogat i annat land. Tack ?

• Svar på tråden Vara surrogatmamma
  • Skrollan94
    viseversa skrev 2019-04-24 17:06:36 följande:

Ni kanske ska läsa på lite om detta innan så hade ni också sett att det inte ens är lagligt i Sverige med surrugat. Så då var det problemet ur världen.

Du kanske ska läsa igenom tråden innan du skriver... Det är inte lagligt men det är heller inte omöjligt att gå runt de lagarna. Det är ju ändå personens fria val, däremot innebär det ju en större risk för att surrogatmamman kan ändra sig och då har man inga lagra att falla på.
  • Anonym (-)

Finns flera som använt sig av surrogat, i Sverige.

Ni kanske ska läsa på lite om detta innan så hade ni också sett att det inte ens är lagligt i Sverige med surrugat. Så då var det problemet ur världen.

• Anonym (MRKH-syster)

Läs gärna TS inlägg innan du kommenterar. Tråden handlar nämligen inte om huruvida det är lagligt eller inte.
  • louisa83

www.sensiblesurrogacy.com/is-surrogacy-in-greece-possible-for-foreign-couples/

Jag förstod inte om du var villig att åka utomlands för detta, men ville bara informera dig och andra, att sedan några år tillbaka är det lagligt med surrogat för utlänningar i Grekland (innan var det bara lagligt för grekiska medborgare). I artikeln som jag länkat till står det vad som krävs. De godkänner dock inte surrogatmammor som gör det mot betalning verkar det som, vad jag förstår måste man känna personen? Kan egentligen inget om det här, men bor i Grekland och hade hört att det är lagligt här. Och det är säkert bra mycket billigare än USA. Bara resorna i sig är ju billigare. För att inte tala om IVFen som man måste göra. Det där är ju svindyrt i USA

• hannaej

Anonym (-) Vet du, förr när jag inte visste att vi inte kunde få fler barn tänkte jag som du, att jag skulle kunna vara surrogat, men inte med egna ägg. Tycker att det är tråkigt att den möjligheten inte finns i Sverige.

Louisa 83 - tack för tips! Ska kolla in länken. Är dock egentligen inte öppen för surrogat utomlands, känner mig inte trygg i att jag kan lita på att kvinnan mår bra i det. Känns som att man förlorar kontrollen, jämfört med om man skulle komma överens med en person här i Sverige om det (alltså pga att det i så fall blir en privat överenskommelse här i sverige och man kan prata med varandra innan om hur man ser på saker osv).

• louisa83
    hannaej skrev 2019-04-24 23:46:28 följande:

Anonym (-) Vet du, förr när jag inte visste att vi inte kunde få fler barn tänkte jag som du, att jag skulle kunna vara surrogat, men inte med egna ägg. Tycker att det är tråkigt att den möjligheten inte finns i Sverige.

Louisa 83 - tack för tips! Ska kolla in länken. Är dock egentligen inte öppen för surrogat utomlands, känner mig inte trygg i att jag kan lita på att kvinnan mår bra i det. Känns som att man förlorar kontrollen, jämfört med om man skulle komma överens med en person här i Sverige om det (alltså pga att det i så fall blir en privat överenskommelse här i sverige och man kan prata med varandra innan om hur man ser på saker osv).

Men det borde väl gå att först komma överens med en person i Sverige och sedan åka till Grekland och göra det tillsammans?
  • Anonym (Annie)
    Anonym (MRKH-syster) skrev 2019-04-24 08:47:38 följande:
    Den ska jag försöka hitta. Det knepiga om barnet föds i Sverige är att det juridiskt sett blir mitt barn, trots att det rent biologiskt är hennes. Jag kommer då att behöva adoptera bort barnet till min syster. Som du skriver är det även extremt kostsamt, och inte möjligt att ta lån för, men vi får hjälpas åt ekonomiskt hela familjen för jag önskar så att min syster ska få barn.
    Hej,
    Jag hittade det, det är ett avsnitt av Kropp och själ i P1 från våren 2018. Hoppas du hittar det!
  • Anonym (-)

Nu läste jag precis i en annan tråd, att BÄRAREN av barnet påverkar barnets gener och utseende!?

Då skulle jag absolut inte vilja vara surrogatmamma.

Jag hade ingen aning om att barnet fick av bärarens gener!? Det låter ju jättemärkligt!?

Blod och sånt, absolut - men gener!? :-O

• louisa83
    hannaej skrev 2019-04-25 00:22:10 följande:

Louisa83 aha okej! Intressant i så fall ????

Om du är öppen för att göra det i Grekland, så tycker jag att du ska kontakta kliniken Embryoland i Aten. Det var där jag gjorde min IVF. Grekland i allmänhet är världsledande inom detta område och har väldigt bra "success ratings" vad gäller IVF. Det är många utlänningar som åker till Grekland för att göra IVF.

Kliniken Embryoland har oerhört bra läkare och vunnit många priser. Det var de som hjälpte mig att få ett barn, på första försöket t.o.m, och har bara gott att säga om dem. Jag gick in på deras hemsida och såg att de gör surrogacy och att det är lagligt. Så ett alternativ är att du går in på deras hemsida www.embryoland.gr och tittar lite (du väljer engelska) och sedan ringer kontaktnumret som står där, för att prata med dem om hur det går till, vilka papper som behövs, om du själv måste hitta surrogatmamma osv. De kommer hjälpa dig med allt sånt. När det gällde mig så hjälpte de mig med alla papper som behövdes för att göra IVF, och förklarade mycket bra. Det som står i länken jag gav dig innan är att det definitivt behövs ett intyg från en läkare i hemlandet som förklarar de medicinska skälen till varför du inte kan bära barnet själv, och sen måste även surrogatmamman uppfylla vissa krav som har med hennes hälsa att göra. Men jag tror att om du väl kommer in i det så behöver det inte vara så svårt, du kommer få vägledning från dem.

En IVF på denna klinik kostar runt 2000 till 2500 euro, kommer inte ihåg riktigt. Det är en normal summa för IVF i Grekland. Sedan med surrogat så tillkommer väl andra avgifter som jag inte känner till. Säkert måste du kompensera surrogatmamman för förlorade arbetstimmar och självklart betala för alla kontroller under graviditeten. Det verkar även vara bra om barnet då också föds i Grekland, då blir ni de lagliga föräldrarna från början, till skillnad från Sverige där adoption skulle krävas. Greklands lag där de biologiska föräldrarna blir de lagliga föräldrarna från början (och inte surrogatmamman) är unikt vad jag förstår. Om ni då föder i Grekland, så kommer det vara samma läkare som gör IVF:en, insättningen, kontroller och som sedan förlöser barnet på ett privatsjukhus. Så var det för mig, och det var väldigt tryggt.

Lycka till vad du än bestämmer dig för!
Svar på tråden Vara surrogatmamma