Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Mest rasistiska du varit med om

Jag har under min uppväxt blivit mobbad så mycket pga hur jag ser ut. Jag är halv svensk och halv colombiansk. Det har varit då allt från att bli kallad neger, till att jag borde dö för jag är smutsig, jag kan ta min bananbåt till mitt hemland och blivit slagen. Det första jag upplevde var som 7åring att bli kallad negern från en afrikansk by av en 12 åring.

Idag var jag med om en ny händelse som fick mig otroligt ledsen. Jag blev anklagad av en granne att jag sålt eller snott dennes cykel då jag ibland brukar ta vägen genom cykelförrådet och ser ut som jag gör. Hon hade absolut inga bevis och anklagade mig för mer saker jag absolut inte gjort. Hon hade inte sätt mig göra detta men var säker på att det är jag då det varit lugnt 8 år i föreningen tills jag flyttade in. Historian kan göras lång om de bråket. Men jag gick in och började gråta. Jag kände allt från min barndom komma igen bara.

Efter detta har jag mätt dåligt än. Men jag skulle vilja höra er historia! Vad är det mest rasistiska ni upplevt?

• Svar på tråden Mest rasistiska du varit med om
  • Anonym (Hanna)

Tack alla för att ni delar med er! Det är så sjukt att sånt här än håller på idag då jag ofta kan känna att vi borde kommit längre

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Omvänd rasism) skrev 2019-05-02 14:13:13 följande:

TS: vet inte hur mycket av det där som var "rasism"? Jag tror inte att skolmobbning handlar om "rasism" egentligen (även om just du fick höra om din hudfärg), utan det finns ungar som vill ha någon att vara elak mot helt enkelt.

De väljer någon som inte har fått lära sig att stå på sig, som saknar stöd hemifrån och som även ofta saknar förmågan att få kamrater - som skulle kunna erbjuda ett visst skydd. Sedan finns det alltid något att anmärka på - i ditt fall blev det din hudfärg eftersom det var det som stod utt, men hade du varit svensk så hade du kanske fått höra att du var för kort eller för lång, för tjock eller för mager, hade rött hår eller fräknar, hade föräldrar som var si eller så, var lågbegåvad alternativt en plugghäst. Man ska inte överanvända ordet "rasism" för då blir det urholkat. 

Det är "omvänd rasism". Män från hederskulturen anser ofta att obeslöjdade och oomskurna kvinnor, är horor som vem som helst får utnyttja. Även om de inte vet något om just den kvinnan de stöter på - hon kanske är oskuld, liksom. De tycker att hon borde ställa upp på sex på en gång ändå, eftersom hon är svenska och därför per definition smutsig. Vet inte vad det är om inte rasism?
    Det är självklart i dagens samhälle att många tror att man använder just ordet rasist överdrivet. Men vet du vad? Jag bryr mig inte om att de kunde hacka på mig för olika anledningar för det är jag mycket medveten om. Det som ärrade mig var att de gick på mig pga hudfärg. De gick inte på andra elever för deras hudfärg var vit. 

När jag var 13år så var jag på väg hem. Jag klev av bussen tidigare för att få lite luft då jag mådde dåligt. När jag går på trottoaren och lyssnar på musik så hör jag en bil tuta. Jag tar ut hörlurarna och då kommer en raggarbil full med vuxna människor som druckit mycket alkohol. Vad gör dom? Jo de slänger en massa ölburkar på mig och skriker saker som ''neger jävel, neger hora''. Men det enligt dig kanske också är att dra upp rasist kortet ofta eller vad tycker du den upplevelsen ska kallas?

Jag skrev denna tråd för att man ska få ventilera sig ang just rasistiska saker man varit med om och inte att ''du kan blivit mobbad för annat'. Jag blev just mobbad för min hudfärg var fel enligt de på min skola och de jag träffat sedan i vuxen ålder behåller sina åsikter kring det än. Så det jag upplevde under min skoltid var rasism. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-05-25 20:48:35 följande:

Inte säkert att det hade med din hudfärg det som hände idag. Nästan samma sak har hänt mig och jag är vit som snö.

Mobbad för mitt utseende och min extra vithet har jag blivit, men det klassas ju knappast som rasism. Däremot har jag varit med om att andra blivit utsatta för rasism. Flera gånger. Både små ?skämt? och riktigt fula beteenden som att de blivit nekade viktiga saker som jobb eller bostad (utan att de fått veta det) på grund av namn eller färg. Som vuxen säger jag emot när folk uttrycker sig rasistiskt men det slutar egentligen bara med att jag mår sämre än före eftersom de puckade svaren, raljerandet eller ursäkterna ekar kvar i huvudet efteråt.

Tyvärr är det ju oftast barn/unga som öppet utsätts för olika typ av mobbing och rasism eftersom de inte kan försvara sig lika bra varken mot jämnåriga eller äldre. Det är ju när man är ung som det sätter sig hårdast.

Hände inte idag. Det hade med min hudfärg att göra. Bor i ett finare område där jag är den enda som är färgad och bor här. Hon pekade sedan på sitt ansikte och sa ''sånna som du''. Vilket blir ganska enkelt att förstå att hon menade min hudfärg och inte att mitt ansikte är fult
Svar på tråden Mest rasistiska du varit med om