• Anonym (Hanna)

Mest rasistiska du varit med om

Jag har under min uppväxt blivit mobbad så mycket pga hur jag ser ut. Jag är halv svensk och halv colombiansk. Det har varit då allt från att bli kallad neger, till att jag borde dö för jag är smutsig, jag kan ta min bananbåt till mitt hemland och blivit slagen. Det första jag upplevde var som 7åring att bli kallad negern från en afrikansk by av en 12 åring.

Idag var jag med om en ny händelse som fick mig otroligt ledsen. Jag blev anklagad av en granne att jag sålt eller snott dennes cykel då jag ibland brukar ta vägen genom cykelförrådet och ser ut som jag gör. Hon hade absolut inga bevis och anklagade mig för mer saker jag absolut inte gjort. Hon hade inte sätt mig göra detta men var säker på att det är jag då det varit lugnt 8 år i föreningen tills jag flyttade in. Historian kan göras lång om de bråket. Men jag gick in och började gråta. Jag kände allt från min barndom komma igen bara.

Efter detta har jag mätt dåligt än. Men jag skulle vilja höra er historia! Vad är det mest rasistiska ni upplevt?

• Svar på tråden Mest rasistiska du varit med om
  • A4ka
    Anonym (A) skrev 2019-05-02 00:00:11 följande:

Jag är helsvensk, är blek och naturligt blond men har mörka grönbruna ögon. När jag färgade håret kolsvart fick jag höra att jag såg utländsk ut. Min kusins fru är från Iran och jag fick frågan om HON och jag var kusiner..

Hur som helst! Jag minns tydligt en gång när jag fick känslan av att det inte dög för att jag var svensk..

Jag (svart hår då med) åkte tåg själv och satt på min plats. Efter några stationer kliver två mörkhyade tjejer på (gissar på ett afrikanskt ursprung) varav den ena sätter sig bredvid mig. Efter några minuter ställer hon någon fråga till mig angående tåget och jag svarar. Vi fortsätter prata lite och skrattar emellanåt. Vi har en trevlig konversation och tillsist frågar hon mig var jag är ifrån. Övik, svarar jag. Då svarar hon: Nej, men var KOMMER du ifrån. Jag blir lite förvirrad, men svarar: Alltså jag är svensk!

Då blir hon tyst.. Får ett okej tillbaka, sen dör konversationen helt av. Hon vänder sig om och börjar istället prata med sin vän på sitt språk. Sen är det knäpptyst resten av tågresan.. Vi åkte alltså från Stockholm och hon klev väl av i Sundsvall eller nåt, så det var typ 5 timmars awkward tystnad där jag kände mig värdelös för att jag inte var mer spännande än så.

Självklart kan detta inte mäta sig ALLS med andra människors vardag med skrik, skälsord, hot och diskriminering, men det här kändes ändå så starkt för mig.

Det fick mig att tänka på vår första resa till USA med min man. Vi åt middag på någon restaurang och hade en servitör som såg asiatisk ut. Pratade engelska som en person som ÄR FÖDD i USA. Och min man frågade Where are you from? Och alla vet ju att i USA det betyder vilken stat man kommer ifrån. Servitör svarade typ North Carolina, men min man envisades att veta vilket land han kom ifrån. Jag tappade apetitet och ville bara dö där, skämdes så mycket.
  • Shameless

Jag är svensk men bor i Norge. När jag bodde i Oslo och skulle ta T-banan till centrum så var det några norska tonårstjejer som satt och snackade med varandra. Helt plötsligt kom det ett gäng med svarta ungdomar (grabbar) som satte sig vid dem och började ragga.

Flickorna bad, snällt men bestämt, att låta dem vara. Då blev stämningen hotfull, grabbarna började bli otrevliga och kallade tjejerna för diverse nedsättande ting, typ hora, fitta etc. Strax därefter så stannade tunnelbanetåget vid en hållplats och en tjej skulle av, då reste sig en av grabbarna sig upp och sprakade tjejen i ryggen så att hon flög iväg som en vante.

Jag blir förbannad och reser mig upp och konfronterar honom, frågar vad fan han håller på med. Genast så kommer hans vänner och sluter sig som en halvcirkel runt mig. Jag är ganska storväxt, är nästan 190 cm lång och väger 93 kg så fegisarna vågar inte gå till angrepp men tölpen som sparkade tjejen står och kaxar med mig och skriker en massa rasistiska saker till mig. När vi kommer till nästa hållplats så sluter det upp andra vuxna till mitt försvar och grabbarna försvann lika snabbt som en avlöning.

På den tiden hade jag bott i Oslo i 8 år och det var den enda rasistiska incidenten som skett mig från icke etniska norrmän. Däremot har jag fått höra mycket nedlåtande skit från etniskt norska personer genom åren.

• Anonym (K)
    Shameless skrev 2019-05-02 00:58:55 följande:

Jag är svensk men bor i Norge. När jag bodde i Oslo och skulle ta T-banan till centrum så var det några norska tonårstjejer som satt och snackade med varandra. Helt plötsligt kom det ett gäng med svarta ungdomar (grabbar) som satte sig vid dem och började ragga.

Flickorna bad, snällt men bestämt, att låta dem vara. Då blev stämningen hotfull, grabbarna började bli otrevliga och kallade tjejerna för diverse nedsättande ting, typ hora, fitta etc. Strax därefter så stannade tunnelbanetåget vid en hållplats och en tjej skulle av, då reste sig en av grabbarna sig upp och sprakade tjejen i ryggen så att hon flög iväg som en vante.

Jag blir förbannad och reser mig upp och konfronterar honom, frågar vad fan han håller på med. Genast så kommer hans vänner och sluter sig som en halvcirkel runt mig. Jag är ganska storväxt, är nästan 190 cm lång och väger 93 kg så fegisarna vågar inte gå till angrepp men tölpen som sparkade tjejen står och kaxar med mig och skriker en massa rasistiska saker till mig. När vi kommer till nästa hållplats så sluter det upp andra vuxna till mitt försvar och grabbarna försvann lika snabbt som en avlöning.

På den tiden hade jag bott i Oslo i 8 år och det var den enda rasistiska incidenten som skett mig från icke etniska norrmän. Däremot har jag fått höra mycket nedlåtande skit från etniskt norska personer genom åren.

Hur var det här rasistiskt?
  • Anonym (.)

När en grupp zigenare gick och sparkade ner mig, kallade mig svenne för att jag är blond.

• Anonym (Thor)

Åh herregud så patetiskt, en tråd full av vita priviligierade människor som tror sig blivit utsatta för rasism.

• Anonym (Egron)

Blev kallad för "Beaner" när jag var i Usa, underligt då jag inte har något latinamerikanskt i mig.

• Egon den stora
    Anonym (Thor) skrev 2019-05-02 05:28:07 följande:

Åh herregud så patetiskt, en tråd full av vita priviligierade människor som tror sig blivit utsatta för rasism.

Vad patetiskt med en idiot som förminskar andras upplevelser.
  • Flash Gordon
    Praktisk58 skrev 2019-04-24 22:31:03 följande:
    Utomlands tvingad att betala dubbelt biljettpris eftersom bussen var avsedd för muslimer.

Speciell prislista I restauranger för vita.
    Hahaha! Utomlands är det ju gränslöst mycket som hänt.

Värst på skalan är nog när jag har blivit omringad av ett antal medelålders män som sedan, fysiskt med tumme och knogar, gnuggat mina kinder och dragit i mitt hår. De ville se om "vitfärgen" gick bort och det var ett jävla pekande kacklande på deras språk när det visade sig att jag verkligen var en vit man

-

I Sverige hör jag hemma så här ska ingen ta på mina kinder för att se om jag är på riktigt och jag undviker dessutom områden där jag skulle kunna bli kallad för  "svenne-jävel" och liknande så här är nog det värsta jag blivit utsatt för en kvinnlig läkarstudent som gick med en läkare och som vägrade hälsa på mig, för att hennes religion förbjuder det.
  • Anonym (B)
    Anonym (Thor) skrev 2019-05-02 05:28:07 följande:

Rasism är alltid rasism oavsett vem det kommer från, det är högst irrationellt för att inte säga rent ut sagt korkat att vilja upprätthålla någon slags dubbla standarder där det är fritt fram för minoritetsgrupper att hata på vita.

Är du nöjd nu när du fått förminska människors upplevelser där de blivit kränkta och misshandlade som ett resultat av sin etniska tillhörighet? Vilken fin människosyn du har.
Svar på tråden Mest rasistiska du varit med om