• Wed 24 Apr 2019 23:15
    889 visningar
    2 svar
    2
    889

    Min särbo har känslomässiga problem - borderline?

    Jag vill diskutera med någon som upplever liknande problem i en relation. Jag är tillsammans med en man som jag älskar men som har jättestort bekräftelsebehov och vill ständigt veta om jag fortfarande älskar honom och han läser av det minsta och tror att nåt är fel mellan oss. Vi är särbos, blev det efter att ha varit sambos i 9 månader, vilket inte fungerade. Han ville ständigt läsa av mig och diskutera om det var något fel mellan oss och om jag kanske var mindre kärleksfull mot honom idag än vad jag var igår. Han vill ständigt hjälpa mig i mitt hem och fixa saker åt mig eller köpa mig dyra presenter, och vill sedan att jag ska visa min uppskattning. Han ringer mig många gånger under en dag, både för att kolla av hur jag mår och fråga om han ska handla något åt mig och för att berätta vad han har för planer för oss, en resa till exempel. Han blir ofta arg och tycker inte att jag visar uppskattning för vilken bra man han är,enligt honom. När han blir arg säger han att han inte vill hjälpa mig att jag inte får låna hans bil mer eller att han älskar mig mindre eller att han inte vill träffa mig mera. Efter fem minuter ringer han eller skriver fina SMS och vill göra allt bra igen. Detta är verkligen och berg och dalbana, ena stunden tänker jag att jag inte orkar ha ett förhållande med honom längre och sedan blir han ångerfull , då han varit arg, och blir jättegullig som den man jag blev förälskad i. Jag känner ibland som att han är besatt av mig.

    Varför jag skriver här är för att jag känner mig ensam i detta och det är svårt att förklara för någon som inte upplevt ett liknande förhållande. Beskriver jag alla konstiga händelser för mina vänner skulle de inte förstå varför jag stannar hos honom. Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Min särbo har känslomässiga problem - borderline?
  • Sun 6 Jun 2021 21:45
    #1

    Berg och dalbana eller svart vitt tänkande är väl ett av signumen för borderline personer,googla "borderline rollercoaster" så finns mycket intressant att läsa.
    Och ja dom kan tyckas besatta av en men är väl mer att dom är livrädda för separationer,en psykolog förklarade det med att för dom är det samma ångest som att en kroppsdel skulle amputeras.
    Men orkar dom få tag på nån annan så kan dom lika gärna hoppa dit och du är inte mer värd än en ljummen lort och då kan dom veckan före skurit sig och hotat med självmord om dom skulle blivit lämnade,sängen blir sällan kall stod det i en rapport jag läste.
    Och i berg och dalbanan så gör det så att den andra parten blir helt urholkad.
    Har en släkting som varit tillsammans med en borderline kvinna och dessutom har ett barn med henne och pratade med hans mor och hon talade om att han har tappat kompassen totalt,och lögner i långa rader.
    Samt nu även polisanmälan mot min släkting för då han skulle hämta sitt barn anmäldes han för stalking men det avskrevs direkt.

  • Sun 6 Jun 2021 21:59
    #2
    +1

    Behöver inte vara borderline. Läs på om "otrygg anknytning " istället :). Lider själv av det och misstror ständigt min partners kärlek.. Men jag har självinsikt och jobbar på det.

Svar på tråden Min särbo har känslomässiga problem - borderline?