• Cnowle

Man ska vara självsäker

Som man har jag förstått att väldigt många kvinnor vill ha män som är lite (eller mycket) självsäkra och målmedvetna. Men när jag försökt vara mer sån, har jag ofta fått på nöten för att jag är störig och jobbig. Även bland människor som inte kände mig tidigare. Som om det stod tatuerat i pannan på mig att just jag inte ska vara sån. Detta är rätt knäckande för försöken att boosta självkänslan, vilket jag behöver rent allmänt.

Är det någon mer som känner igen sig, eller känner igen det hos någon annan?

• Svar på tråden Man ska vara självsäker
  • Kjell2
    Cnowle skrev 2019-04-25 13:19:24 följande:

Som man har jag förstått att väldigt många kvinnor vill ha män som är lite (eller mycket) självsäkra och målmedvetna. Men när jag försökt vara mer sån, har jag ofta fått på nöten för att jag är störig och jobbig. Även bland människor som inte kände mig tidigare. Som om det stod tatuerat i pannan på mig att just jag inte ska vara sån. Detta är rätt knäckande för försöken att boosta självkänslan, vilket jag behöver rent allmänt.

Är det någon mer som känner igen sig, eller känner igen det hos någon annan?

Det är stor skillnad på "självsäker och målmedeveten" jämfört med "störig och jobbig". Har mött aldeles för många som tror att "störig och jobbigt" är en framgångsfaktor. 

• Anonym (19)

Har du försökt vara självsäker och målmedveten men egentligen inte är det så syns det igenom vilket gör dig störig och jobbig. Eller så går du inte på det för hårt och försöker hävda dig. Eller något liknande.

Men ja självsäkerhet och målmedvetenhet är attraktivt eftersom man vill ha en kille som kan stå upp för sig själv och kan stå för sitt värde utan att varken tycka synd om sig själv eller se ner på sig själv samt har mål i livet. Jag vet ingen tjej som vill ha en man som bor hos föräldrarna livet ut och bara ligger i soffan och latar sig och tycker synd om sig själv. Men sen är det också vise verca, killar vill ha en självsäker och målmedveten tjej dom också, iallafall dom killar jag har träffat. Sen behöver det inte vara på en extrem nivå. Men är man självsäker så märks det, fejkar man det så syns även det. Är man målmedveten så vet man vad man vill, man har ambitioner och drömmar vilket är väldigt attraktivt och intressant.

• Cnowle
    Anonym (19) skrev 2019-04-25 13:53:14 följande:

Har du försökt vara självsäker och målmedveten men egentligen inte är det så syns det igenom vilket gör dig störig och jobbig. Eller så går du inte på det för hårt och försöker hävda dig. Eller något liknande.

Men ja självsäkerhet och målmedvetenhet är attraktivt eftersom man vill ha en kille som kan stå upp för sig själv och kan stå för sitt värde utan att varken tycka synd om sig själv eller se ner på sig själv samt har mål i livet. Jag vet ingen tjej som vill ha en man som bor hos föräldrarna livet ut och bara ligger i soffan och latar sig och tycker synd om sig själv. Men sen är det också vise verca, killar vill ha en självsäker och målmedveten tjej dom också, iallafall dom killar jag har träffat. Sen behöver det inte vara på en extrem nivå. Men är man självsäker så märks det, fejkar man det så syns även det. Är man målmedveten så vet man vad man vill, man har ambitioner och drömmar vilket är väldigt attraktivt och intressant.

Intressant och bra svar. Det är lite i de banorna jag undrar själv. Du tror alltså att osäkerheten skiner igenom, och att konflikten mellan detta och det man försöker ge sken av tolkas som falskhet och negativt i största allmänhet, om jag förstår dig rätt?

Jag uppfattar det som att du är tjej, berätta gärna mer om hur du ser på detta.
  • Anonym (19)
    Cnowle skrev 2019-04-25 21:08:52 följande:

Intressant och bra svar. Det är lite i de banorna jag undrar själv. Du tror alltså att osäkerheten skiner igenom, och att konflikten mellan detta och det man försöker ge sken av tolkas som falskhet och negativt i största allmänhet, om jag förstår dig rätt?

Jag uppfattar det som att du är tjej, berätta gärna mer om hur du ser på detta.

Ja jag tycker att det skiner igenom direkt, det är iallafall den uppfattningen jag har fått och även bekräftat av några som bettet sig så just för att dom vill framstå som självsäker men inte är det. En självsäker person kan stå för sina åsikter, behöver nödvändigtvis inte alltid prata eller få fram sin åsikt, trycker inte ner sig själv osv, en person som försöker vara självsäker men inte är det gör allt det här på en överdriven nivå till den graden att personen alltid måste hävda sig och försöka visa sig vara bättre än andra och har svårt att ta till sig kritik på ett bra sätt utan ska alltid ta det som en förolämpning.

Ja jag är tjej, var tillsammans med en kille som inte alls var självsäker men som låtsades vara det när vi umgicks med andra, han satte på en fejkad mask. Hans dåliga självsäkerhet var en anledning till att vi gjorde slut. Efter att vi gjorde slut var det här något han jobbade på väldigt mycket, både själv och hos psykolog. Vi är idag tillsammans igen och jag ser verkligen att hans självsäkerhet har växt och att han inte fejkar den.
  • Anonym (Mix)

Man kan vara självsäker, men man måste vara ödmjuk. Annars känns självsäkerheten falsk och bara som en fasad. Är man stor måste man vara extra snäll.. lite så tänker jag!

• Cnowle
    Anonym (19) skrev 2019-04-25 21:44:04 följande:

Ja jag tycker att det skiner igenom direkt, det är iallafall den uppfattningen jag har fått och även bekräftat av några som bettet sig så just för att dom vill framstå som självsäker men inte är det. En självsäker person kan stå för sina åsikter, behöver nödvändigtvis inte alltid prata eller få fram sin åsikt, trycker inte ner sig själv osv, en person som försöker vara självsäker men inte är det gör allt det här på en överdriven nivå till den graden att personen alltid måste hävda sig och försöka visa sig vara bättre än andra och har svårt att ta till sig kritik på ett bra sätt utan ska alltid ta det som en förolämpning.

Ja jag är tjej, var tillsammans med en kille som inte alls var självsäker men som låtsades vara det när vi umgicks med andra, han satte på en fejkad mask. Hans dåliga självsäkerhet var en anledning till att vi gjorde slut. Efter att vi gjorde slut var det här något han jobbade på väldigt mycket, både själv och hos psykolog. Vi är idag tillsammans igen och jag ser verkligen att hans självsäkerhet har växt och att han inte fejkar den.

Grattis till er båda, det var riktigt hoppingivande att höra! Hur jobbade han fram en genuin självkänsla?

Av det du skriver först får jag lite vibbar av terrier eller andra småhundar... stor i orden, liten på jorden...

Det finns inom datoranimationen något som kallas Uncanny Valley (googla på det). I korthet handlar det om att när en datoranimerad människa blir för lik en riktig människa - men bara NÄSTAN - så uppfattar vi det som mer otäckt än när figuren är mycket mindre lik en människa. Motsättningen mellan nästan-sant och lite-falskt får oss att reagera negativt. Jag kommer osökt att tänka på det när du skriver det du skriver.
  • Cnowle
    Anonym (Mix) skrev 2019-04-25 21:50:05 följande:

Man kan vara självsäker, men man måste vara ödmjuk. Annars känns självsäkerheten falsk och bara som en fasad. Är man stor måste man vara extra snäll.. lite så tänker jag!

Absolut, det visste redan Bamse. Men jag tycker att det är svårt att veta var gränsen går innan den attraktiva självsäkerheten försvinner. Hur ser du på det?
  • Anonym (Sara)

Det är väl ofta god självkänsla man menar. Att man ser sig själv som värdefull och är trygg med sig själv. Att detta sedan visar sig i hur man är i relation till andra genom att man att man utstrålar en grundsäkerhet. Personer med god självkänsla är ofta mindre fokuserade på sig själva och kan både bjuda på sig själva och lyssna in och ge andra utrymme.

Självförtroende i detta sammanhang handlar väl främst om att man tror på sig själv och sin egen förmåga i relation till andra generellt och specidikt i relation till en potentiell partner. Att man tror på att andra kan finna en intressant och attraktiv.

Man kan vara självsäker och ha god ajälvkänsla och samtidigt vara lugn och lågmäld. Man behlver absolut ibte vara högljudd eller försöka ta så mycjet p,ats som möjligt för det.

Sen är det naturligtvis inte så att man upofattas som attraktiv av alla per definition bara för att man har gid självkänsla och gott självförtroende. Personlighet, i teessen, utseende osv är förstås också viktiga faktoree, där olika personer faller för olika drag.

• Cnowle
    Anonym (Sara) skrev 2019-04-26 00:29:59 följande:

Självförtroende i detta sammanhang handlar väl främst om att man tror på sig själv och sin egen förmåga i relation till andra generellt och specidikt i relation till en potentiell partner. Att man tror på att andra kan finna en intressant och attraktiv.

Och det gör man ju inte när andra inte finner en attraktiv för att självkänslan är dålig och då blir självkänslan ännu sämre och då blir man ännu mindre attraktiv och... så sluts den onda cirkeln. Önskar jag visste hur man bryter den och tar sig ur den nedåtgående spiralen.
  • Anonym (Sara)
    Cnowle skrev 2019-04-26 00:47:18 följande:

Och det gör man ju inte när andra inte finner en attraktiv för att självkänslan är dålig och då blir självkänslan ännu sämre och då blir man ännu mindre attraktiv och... så sluts den onda cirkeln. Önskar jag visste hur man bryter den och tar sig ur den nedåtgående spiralen.

Jo det är klart att det kan vara en ond cirkel. Men det är ju inte heller så enkelt sommart man inte kan träffa nån för att man inte har fantastiskt självförtroende eller självkänsla. Men det jag ville ltfta fram ör vad jag tror att man (tjejer) ofta menar när de säger att mannrn ska ha gott självdörtroende. Att det inte handlar om att försöka synas och höras mest u

tan att man trivs med sig själv och ör så trygg att man kan hantera vardagens kriser tillsammans osv. Sen är det ju generell så i livet att har man god självkänsla vågar man mer. Och ett gott självförtroende kan också hjälpa en på traven. Det är ju inte specifikt för dating.

Eftersom du uppfattas som störig och jobbig när du förösker utstråla självsäkerhet, tänker jag att du missförstått vad som oftast avses.

Att vilja stå i cenrum och synas och höras är inte nödvänsigtvis = med gitt självförroense och självkänsla och det ör heller sällan det som avses. Det ör väl mer en personlighetstyp. Man kan ha en lugn persknlighet och ändå ha såväl gott självförtroende som god självkänsla.

Men har du generwllt dålig självkänsla, eller bara dåligt självförtroende vid dating? För ha man generellt dålig självkänsla eller är missnöjd med varsagen tror jag att man ska blja där. Terapi kan man behöva men ocksp göra praktiska förändringar i livet. Om man skapar ett liv där man trivs bra (och inte lägger förhoppningarna på att en parner ska förändra livet å en), tror jag man kommer må böttre, självkänslan höjs och så även möjligheten att träffa någon.

Jag tänker också att man utstråla mer trygghet i sig själv om man täffar någon genom intessen och liknande. Om mannhåller på med en hobby och täffar folk dä så ha man ju ofta något gratis, tex samtalsämne och akiviteter som båda gillar och där man känner sig trygg.
Svar på tråden Man ska vara självsäker