• johannainga87

Knäpper i eluttagen i hallen

Finns det någon elkunnig person som har en aning om varför mina eluttag i hallen ger ifrån sig en knäpp med jämna mellanrum? Det är ingen annanstanns i min lägenhet det låter, bara i hallen. Skulle jag förklara ljudet mer exakt så låter det som en kran som står och droppar med 30 sek mellanrum men det låter bra mycket högre än en kran som droppar. Ljudet kommer endast från ett uttag åt gången men det byts från uttag till uttag.

• Svar på tråden Knäpper i eluttagen i hallen
  • Magnefico

Jag tror knappast att det kommer från eluttagen. Det låter nog bara så för att något annat ljud fortplantar sig i eldosor och elrör som är ingjutna i väggen. En droppande kran hos grannen på andra sidan väggen?

• johannainga87

Ok. Men det knäpper från lampan i taket ena gången, nästa i ett uttag som inte finns något kopplat till för att sedan knäppa i ett annat uttag som min router sitter i. Hela tiden håller det på. Jag hör inte fel. Jag frågade inte för att få ett svar att det inte knäpper för det gör det, jag frågade för att se om någon har ett svar på varför det knäpper i uttagen?

Det enda jag kan tänka mig själv.. som är okunnig om allt med el är om det finns någon möjlighet att en säkring börjar bli dålig och att det kan vara därför det låter?

• Anonym (ds)

Knäpper för att det är överslag någonstans i den gruppen. Slitage, lös sladd, damm etc..

Skulle börja kolla på det ganska så snart då det finns en viss brandrisk med detta.

• Anonym (ds)

För att utesluta att det är nått annat ljud som fortplanteras så är det ju bara att bryta centralen och lyssna.

• johannainga87

Tack för svar. Jag är ju väldigt okunnig som sagt men jag skruvade ur alla säkringar så hela lägenheten blev strömlös och ändå knäpper det i uttagen. Har det då fortfarande med el att göra eller kan det som sagt låta ändå från uttagen?

Svar på tråden Knäpper i eluttagen i hallen