• Anonym (Jiggly belly)

Uppsvälld om magen av kolsyrad dryck sant?

Har läst här och där att man blir uppsvälld om magen av att dricka kolsyrat vatten. läsk, cider, champagne, ja allt med bubblor men stämmer det eller är det bara en myt? Speciellt om man inte har bäljat i sig 2 liter utan ett stort glas av något kolsyrat bara.

Hur är det för dig? Märker du skillnad eller inte med/utan kolsyrat?

• Svar på tråden Uppsvälld om magen av kolsyrad dryck sant?
  • Anonym (Olika)

Det varierar nog, olika för alla. Min mage har en tendens att bli uppsvälld av kolsyrat. Lite ballongmage av det hela blir det. Vet fler som får så men vet också dem som inte blir påverkade av kolsyra alls.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Det finns tydligen personer som inte kan rapa (egentligen tror jag att de bara inte "lärt" sig att rapa), och de kan förmodligen bli uppsvällda. En "normal" person som kan rapa bör inte bli mer uppsvälld än om man druckit lika mycket vatten i stället.

• Mantrasina

Japp. Blir uppsvälld, ibland. Oklart om det faktiskt är kolsyran eller en kombination av saker som gör det dock. 

Also, vi finns faktiskt, vi som inte kan rapa. Rätt jobbigt när det verkligen behövs...

• Tiina87

Märken ingen skillnad med eller utan kolsyra på det jag druckit.

Men alla är olika och reagerar olika.

• Anonym (Olika)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2019-04-28 21:08:55 följande:
    Det finns tydligen personer som inte kan rapa (egentligen tror jag att de bara inte "lärt" sig att rapa), och de kan förmodligen bli uppsvällda. En "normal" person som kan rapa bör inte bli mer uppsvälld än om man druckit lika mycket vatten i stället.
    Jaa, va det inte så att jag rapar grymt av kolsyrat så hade den teorin kanske kunnat stämma. Alla kroppar fungerar olika, endel blir uppsvällda av mjölk, en del av kolsyra, en del av socker, en del tål inte kiwi.
  • Anonym (Jiggly belly)

Så många olika bud. Vad ska man tro? Solig

• Anonym (T)

Det blir jag och har läst på många olika sidor att man ska undvika det om man inte vill bli svullen

Svar på tråden Uppsvälld om magen av kolsyrad dryck sant?