Anonym (Vad gör man) skrev 2019-04-29 19:20:58 följande:
Av olika skäl kommer vi troligen inte resa utomlands i sommar, vi brukar vara borta 3-4 veckor i vanliga fall så det blir lite annorlunda.
Vete tusan riktigt vad vi ska hitta på och jag är lite rädd att vi mest blir hemma och typ gör ingenting. I synnerhet om vädret blir dåligt ser jag en risk för det. Lite grann är så Klart skönt, men 5 veckor....Barnen är i 10 års åldern och deras vanliga sporter är på paus under sommaren.
Vad gör ni andra med barn i den åldern på semestern hemma?
Nu har jag visserligen lämnat både barndom och barnfamilj bakom mig, men ger dig exempel från då det var aktuellt...
Bada
Åka på olika evenemang och utställningar att se.
Det kan vara kultur, teknik, idrott eller andra former av tävlingar, uppvisningar, parader och festivaler.
Campa med cykel, tält, båt, husbil eller husvagn.
Dagsturer/utflykter på cykel, med bil, tåg eller buss där man besöker en fin plats, fikar eller äter lunch och sedan åker hem.
Tivoli
Museum
Nöjespark/aktivitetsanläggning av annan typ, typ mer badland och gokart än åkattraktioner som på tivoli.
Låta barnen hjälpa till med trädgårdsskötsel, verandabygge eller liknande
Hälsa på vänner och bjuda hem vänner. Under semestern funkar även mer långväga. Gärna då familjer med barn.
Vandra ute i vildmark
Vandra i storstan
Ge dem arbetsuppgifter i hemmet de kan få tjäna lite extra fickpengar på
Men till viss del borde barnen lära och vänja sig att aktivera sig själva
Jag tror dagens föräldrar underskattar det roande för barn att bara hänga med på saker vuxna gör ibland. Jag är uppväxt med vuxna som ägnade minimal tid till att aktivera barn, men man fick hänga med på mycket de gjorde, vilket givit rika upplevelser.