• Gästare

    Fira julafton

    Jag och mitt ex har barnen varannan vecka sedan separation i juli 2018. Julafton hamnar alltid på hans vecka och han säger att jag aldrig kommer få fira julafton med dem pga det.

    Jag känner mig rätt förtvivlad. Barnen har rätt att fira med mig också på julafton och träffa släkten på min sida.

    Min önskan är att barnen firar var annat år med mig.

    Finns det något jag kan göra el någon som kan hjälpa mig med det?

  • Svar på tråden Fira julafton
  • Anonym (ppppp)
    Gästare skrev 2019-04-30 13:13:19 följande:

    Jag och mitt ex har barnen varannan vecka sedan separation i juli 2018. Julafton hamnar alltid på hans vecka och han säger att jag aldrig kommer få fira julafton med dem pga det.

    Jag känner mig rätt förtvivlad. Barnen har rätt att fira med mig också på julafton och träffa släkten på min sida.

    Min önskan är att barnen firar var annat år med mig.

    Finns det något jag kan göra el någon som kan hjälpa mig med det?


    Många kör ju varannan så det där görs väl bara av taskighet. Hos oss har det varit lite så att min mans ex varit helt hyper över just jul så hon har tvingat till sig själva julafton ca 5 år i rad och min man inte tyckt det varit värt att bråka om det (eftersom hon verkligen blivit helt uppjagad över detta).  Nu har de haft en vårdnadstvist där man gjort upp om vartannat år. Kanske är det dit du också måste ta det om ditt ex inte kan lyssna? Tycker att det barnen själva säger borde åtminstone tas upp till eftertanke.
    Steg 1 är att boka ett gemensamt samtal i Familjerätten för att göra upp ett avtal där. Vägrar den nandra parten kan du ju förklara att det inte är rimligt och att du i så fall behöver överväga om du ska tvingas till en vårdnadstvist om just umgänget (inte säkert du vill ha vårdnadstvist om själva vårdnaden) och det är nog inget någon av er egentligen vill behöva göra, bara för att bestämma om julen. 
  • tjockobbe

    Han är ju bara ett svin. Man delar på högtider oavsett vems vecka det är.

    Vill han inte lyssna får du ta hjälp utifrån med ett vårdnadsschema, förslagsvis familjerätten till att börja med men fungerar lika bra med advokat.

  • Jsv17

    Det där kommer bara drabba honom själv i längden, den dagen han vill åka på en 2 veckors semester hur han tänkt det ska lösa sig då? Ska du ställa upp och byta då om han tänkt att han kan ha hela jul för sig själv varje år? Alltså varannan vecka är ju något man har som en generell regel sen måste man väl som vuxen människa förstå att man måste kompromissa och ändra ibland, typ varannan påskafton, midsommarafton och julafton till exempel. Hur skulle han känna om den var han som missade jul varje år?

    Det där är skitstövleri av ditt ex och han försöker bara komma åt dig, så gå absolut inte in i en diskussion med honom utan säg bara att då vänder du dig till familjerätten så avgör ni det hela den vägen, så får man göra ett skriftligt avtal om hur den delade vårdnaden ska se ut och om högtider och liknande. Vägrar han komma på samarbetsmöte med dig så ser det otroligt illa ut för honom i en vidare tvist att han inte ens försöker samarbeta, så det kommer heller inte vara honom till gagns heller. Hur du än vrider och vänder på det, detta kommer du vinna, frågan är bara hur mycket ditt ex kommer förlora på det hela och det är ju upp till honom. Sedan tar det ju längre tid IM han ska sätta sig på tvären, men är han så här kring något som julafton så föreslår jag verkligen ett avtal via familjerätten där ni också ser över saker som semester och lov och dylikt då han ju verkar vara typen som kan sätts sig på tvären där med.


    Pojke 9-12-17
  • Brumma

    Just pga sånt här jag alltid trycker på att göra ett ordentligt avtal - med semestrar, födelsedagar, jul o lov..

    Har ni själva kommit överens om vv eller är det genom domstol?

    Jag hade i första hand försökt med samtal på familjerätten - går han inye med på det så hade jag stämt på umgängesschema.

    Då ska ALLT specas!

Svar på tråden Fira julafton