• Anonym (Erica­)
    Tue 30 Apr 2019 14:11
    1603 visningar
    53 svar
    53
    1603

    Hur rak får man vara mot sina styvbarn?

    Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på att bli tokig här hemma. Först o främst på min man som säger att han ska kommunicera och säga ifrån men som aldrig gör det, men också på hans barn i äldre tonåren som jag har stor lust att läxa upp riktigt ordentligt.

    Har fått reda på att hans barn går o snackar skit om oss till nära vänner och familj. Det är inga allvarliga saker utan svartsjukesaker som riktas mot mig o mot våra två gemensamma barn.

    Det som gjorde mig riktigt förbannad är att denne har sagt till folk att vi är så elaka som lämnar denne hemma för att vi åker på en weekend resa själva utan att denne får följa med? Ja ni hör, våra två yngre får inte heller följa med men det är hans äldsta barn som nu gnäller över att vi vill göra nåt själva.

    Det här är bara en av sakerna som stör mig. Stör mig enormt mycket på att vår sjuåring får hjälpa till mer hemma än vad hans 10 år äldre barn behöver göra te x? Om jag ber tonåringen om hjälp så ringer bara denna och klagar till sin morsa.

    Känner nu att jag håller på att bli galet förbannad. Bråkar med mannen om det men han vågar inte säga ifrån så nu känner jag för att göra det.

    Så ni som vet. Hur hård o rak får man vara?

  • Svar på tråden Hur rak får man vara mot sina styvbarn?
  • Tue 30 Apr 2019 14:14
    #1
    +1
    Anonym (Erica) skrev 2019-04-30 14:11:28 följande:

    Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på att bli tokig här hemma. Först o främst på min man som säger att han ska kommunicera och säga ifrån men som aldrig gör det, men också på hans barn i äldre tonåren som jag har stor lust att läxa upp riktigt ordentligt.

    Har fått reda på att hans barn går o snackar skit om oss till nära vänner och familj. Det är inga allvarliga saker utan svartsjukesaker som riktas mot mig o mot våra två gemensamma barn.

    Det som gjorde mig riktigt förbannad är att denne har sagt till folk att vi är så elaka som lämnar denne hemma för att vi åker på en weekend resa själva utan att denne får följa med? Ja ni hör, våra två yngre får inte heller följa med men det är hans äldsta barn som nu gnäller över att vi vill göra nåt själva.

    Det här är bara en av sakerna som stör mig. Stör mig enormt mycket på att vår sjuåring får hjälpa till mer hemma än vad hans 10 år äldre barn behöver göra te x? Om jag ber tonåringen om hjälp så ringer bara denna och klagar till sin morsa.

    Känner nu att jag håller på att bli galet förbannad. Bråkar med mannen om det men han vågar inte säga ifrån så nu känner jag för att göra det.

    Så ni som vet. Hur hård o rak får man vara?


    Vad vill du att samtalet ska leda till? Förståelse och en bättre relation? Eller vill du bara markera ditt missnöje och visa din ilska?
  • Tue 30 Apr 2019 14:16
    #2
    +1

    Vet inte varför jag kallade det för samtal när det är en tillsägelse det verkar vara frågan om. Jag måste ha önsketänkt. 

  • Anonym (Sara)
    Tue 30 Apr 2019 14:39
    #3
    +1

    Som skrivs ovan beror väl på vad du vill få ut av det hela.

    Vad gäller den första frågan ser jag inte problemet riktigt. Det är väl hhelt normalt att tonåringar ine gillar föräldrarnas beslut ibland och det är väl bara positivt om de har andra i sin närhet spm de kan lyfta olika frustrationer med?

    Vad gället den andra frågan så förstår jag att du vill ha samma regler för alla. Men om ni inte har det borde det väl behöva lyftas med pappan? Vad är det som du ska vara "rak" med till tonåringen?

    Varför vill du vara hård mot barnen? Vad lägger du i der begreppet?

  • Ess
    Tue 30 Apr 2019 17:20
    #4
    +1

    Jag dyker på mannen så fort han gnäller om saker som han tycker våra barn ska klara av, men som hans betydligt äldre inte klarade av.
    Hans egna ungar fick han själv ta hand om

  • Anonym (K)
    Tue 30 Apr 2019 17:39
    #5
    +1

    Jag hade faktiskt separerat.

  • Anonym (Anna)
    Tue 30 Apr 2019 17:44
    #6
    +1

    Klart du får vara rak och säga till när något inte fungerar. Det gör man med sina egna ungar, så då går det även med andras ungar. Det är ju saker som påverkar dig. Så länge du är saklig och inte skriker så är det inga problem.

    Sedan måste ni ju sätta er ner tillsammans, först du och din man, sedan när ni är överens tillsammans med barnen, och gå igenom vad som gäller.

  • Anonym (föräl­der)
    Tue 30 Apr 2019 17:55
    #7
    +1

    Du berättar inte så mycket vad tonåringen gör för fel, det du berättar om låter faktiskt som många tonåringar är.
    Dom klagar på föräldrar och gör inte alltid dom sakerna i hemmet som man önskar.
    Det kan ju vara annat som tonåringen gjort innan men det du berättar känns inte jättestort när det gäller en 17 åring.

    Du får ta det med pappan, han får prata med sin tonåring, han har ansvaret, 
    men självklart kan du säga till om saker som gäller ert gemensamma hem.
    Där kan du absolut säga till om tonåringen inte gör saker som ni kommit överens om eller självklara saker som att plocka in i disken osv.

    Att tonåringen sagt till någon att ni var själviska som åker på egen weekend kan ju sägas på många sätt till andra släktingar utan att det betyder så mycket.

  • Anonym (Moi)
    Tue 30 Apr 2019 18:20
    #8
    Ess skrev 2019-04-30 17:20:00 följande:

    Jag dyker på mannen så fort han gnäller om saker som han tycker våra barn ska klara av, men som hans betydligt äldre inte klarade av.

    Hans egna ungar fick han själv ta hand om


    Så det är grejer som du tyckte att det var ok att hans barn inte klarade som era nu inte gör? Vad sa han i så fall på den tiden när det var hans barn som inte klarade sakerna?
  • Anonym (Dina)
    Tue 30 Apr 2019 21:56
    #9

    Om det var dina barn, hur hade du gjort då?

    Jag hade dock sagt till honom att så länge de beter sig så, får han sköta all marktjänst när de är hos er.

  • Ess
    Tue 30 Apr 2019 22:11
    #10
    Anonym (Moi) skrev 2019-04-30 18:20:12 följande:
    Så det är grejer som du tyckte att det var ok att hans barn inte klarade som era nu inte gör? Vad sa han i så fall på den tiden när det var hans barn som inte klarade sakerna?
    Jag struntade i hans barn och vad de kunde och inte, men man blev ändå irriterad när de inte kunde ta bussen eller ens fixa en macka åt sig. men försökte att bara skaka det av mig eftersom det inte var mina ungar och min sak att skämmas över.

    Våra yngre tar bussen och kan fixa nåt att äta själva. Men han är snabb att gnälla på dem när de inte plockar undan efter sig direkt, och tycker de ska hjälpa till mer än de gör. Då påminner jag honom om de stora gapande fågelholkarna som bara satt där......
Svar på tråden Hur rak får man vara mot sina styvbarn?