• Anonym (Erica)

Hur rak får man vara mot sina styvbarn?

Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på att bli tokig här hemma. Först o främst på min man som säger att han ska kommunicera och säga ifrån men som aldrig gör det, men också på hans barn i äldre tonåren som jag har stor lust att läxa upp riktigt ordentligt.

Har fått reda på att hans barn går o snackar skit om oss till nära vänner och familj. Det är inga allvarliga saker utan svartsjukesaker som riktas mot mig o mot våra två gemensamma barn.

Det som gjorde mig riktigt förbannad är att denne har sagt till folk att vi är så elaka som lämnar denne hemma för att vi åker på en weekend resa själva utan att denne får följa med? Ja ni hör, våra två yngre får inte heller följa med men det är hans äldsta barn som nu gnäller över att vi vill göra nåt själva.

Det här är bara en av sakerna som stör mig. Stör mig enormt mycket på att vår sjuåring får hjälpa till mer hemma än vad hans 10 år äldre barn behöver göra te x? Om jag ber tonåringen om hjälp så ringer bara denna och klagar till sin morsa.

Känner nu att jag håller på att bli galet förbannad. Bråkar med mannen om det men han vågar inte säga ifrån så nu känner jag för att göra det.

Så ni som vet. Hur hård o rak får man vara?

• Svar på tråden Hur rak får man vara mot sina styvbarn?
  • Ess
    Anonym (förälder) skrev 2019-05-01 09:47:40 följande:
    Umgås dina barn med sina äldre halvsyskon?
    Vad tycker dina barn om halvsyskonen, gillar dom varandra eller tycker dom inte om varandra eller är dom bara neutrala?

Antar att din man träffar sina äldre barn ibland, kanske syskonen träffas då?
    Verkar mannen tycka lika om alla barn?
    Eller gör han skillnad på dom (inte bara vad dom behöver göra i hemmet utan känslomässigt så att barnen märker det)

Tänker att det påverkar en hel familj när man bor/bott ihop och inte alla funkar ihop.
    Även dina barn måste ju ha uppfattat känslorna i familjen.
    De umgås inte mycket, träffas några gånger om året. De tycker det är roligt att träffas, men de tycker det är lika roligt att träffa sina äldre kusiner som de inte heller träffar så ofta. Den sk syskonrelationen har hans två äldsta med varann och våra tre med varann. 

Hans kom vh och är så mycket äldre att umgänget upphörde när våra äldsta fortfarande var små, så vi har aldrig direkt bott ihop alla. Våra kommer inte ens ihåg när de stora kom på umgänge.

Maken älskar alla sina barn, men har av naturliga orsaker olika relationer till dem. Med de stora var det världens bråk med mamman med umgängessabotage och hot, vilket höll på ända fram tills de fyllde 18 och kontakten med mamman bröts helt. 
    Våra bor han ihop med, så relationen till dem är en annan.
    Han träffar de stora ibland, och ibland kommer de hit. Men det är inte speciellt ofta för alla är vuxna och upptagna med sitt, så att få ihop något som passar allas kalendrar är svårt.
  • Anonym (Moi)
    Anonym (Erica) skrev 2019-05-01 10:05:22 följande:

Det kanske är vanligt men det måste ta slut någon gång. Vi får inte gå utanför dörren utan henne, när hon var yngre så kunde jag tycka svartsjukan var normal och skulle att den lägga sig när hon blir äldre men den lägger sig aldrig. Hon är snart vuxen och vi får fortfarande inte gå utanför dörren jag och min man utan att hon är med.

Innan när vi hade varannan vecka så kunde jag iallafall andas ut däremellan men nu har hon valt att bo hos oss på heltid och det innebär att jag och våra små barn får sköta oss själva medans min man och hon sitter ihop.

Den här weekend resan bokade han för att jag har blivit sjukskriven för depression och utmattningssymptom. Jag har sagt till honom att jag inte längre står ut med att både ha en hektisk arbetsplats och leva i en krigszon hemma, att jag vill lämna om det inte blir bättre. Resan blir första gången som vi gör nåt själva och där vi får prata o reda ut våra problem.

Att hon nu har börjat bråka om vår resa är kanske nåt som jag annars skulle kunna bortse ifrån men den blev bara toppen på isberget för mig eftersom hon och min man bidrar med så mycket negativa energier hemma. Jag känner att jag är frustrerad på henne också och har stor lust till att ta konfrontationen en gång för alla. Det får bära eller brista helt enkelt.

Var kanske lite otydlig i trådstarten. Det handlar inte bara om lite gnäll från en tonåring som vill med på resa utan det är mer infekterat än så.

Rikta din ilska dit den hör hemma, det är din man som är det stora problemet. Hon beter sig som hon gör för att han tillåter det.
  • Anonym (Erica)
    Ess skrev 2019-04-30 23:21:22 följande:

Jag hade börjat nonchalera tonåringen, och det hade inte varit lönt att be mig om hjälp med något för svaret hade bara blivit NEJ!

Nonchalera, ignorera och flyta in i tapeten är det enda som har funkat att jag har gjort för att hon ska vara nöjd.

Känner bara att med den taktiken så kommer jag bara må fortsatt dåligt.
  • Ess
    Anonym (Moi) skrev 2019-05-01 10:02:58 följande:
    Och han är uppenbarligen inte ense med dig om vad era barn bör klara, så varför skall då bara dina regler gälla?

Uppenbarligen är ni överens om att han borde ha ställt högre krav på de äldre barnen, men när han nu vill ställa krav på era gemensamma så är det alltså du som går in och daltar och klemar bort dem?

Vill du att han skall behandla era barn som hans äldre (dvs vill du att de skall vara gapande fågelholkar) så får du väl lämna honom så att han kan klema med dem på samma sätt som med de äldre. Annars får du ju inse att förutsättningarna för att han skall våga uppfostra barnen ser annorlunda ut nu och du får respektera att han har en annan åsikt om om vad era gemensamma barn skall klara av.

Vill du att era gemensamma barn skall bli skjutsade överallt så får du väl byta jobb så att du kan pyssla med de fågelholkarna.
    Riktigt korkat inlägg.
    MAN SKA STÄLLA ÅLDERSADEKVATA KRAV PÅ BARNEN!!

• Anonym (Erica)
    Anonym (Moi) skrev 2019-05-01 10:08:58 följande:

Rikta din ilska dit den hör hemma, det är din man som är det stora problemet. Hon beter sig som hon gör för att han tillåter det.

Jag vet att han är problemet och det är han jag bråkar om det med. Han tar diskussionen till en viss del med henne men givetvis går han inte till kärnan.

Känner bara att jag skulle vilja ta diskussioner med henne också. Är inte lätt att gå hemma och aldrig ha rätt att säga åt en annan människa som beter sig illa.
  • Ess
    Anonym (Erica) skrev 2019-05-01 10:09:41 följande:
    Nonchalera, ignorera och flyta in i tapeten är det enda som har funkat att jag har gjort för att hon ska vara nöjd.

Känner bara att med den taktiken så kommer jag bara må fortsatt dåligt.
    Det kan ju inte röra sig om att umgänget kommer fortsätta hur länge till som helst.
    Bit ihop och strunta i henne och bara vänd och gå därifrån när du känner att du håller på att reta ihjäl dig på henne. Jag lade mycket tid på min hobby under umgänget för då slapp jag träffa dem så mycket.
  • Anonym (Moi)
    Ess skrev 2019-05-01 10:12:54 följande:

Riktigt korkat inlägg.

MAN SKA STÄLLA ÅLDERSADEKVATA KRAV PÅ BARNEN!!

Och ni är uppenbarligen inte ense om vad som är åldersadekvata krav. Din man har en annan syn på det än vad du har, inget vi i tråden kan göra något åt oavsett om du skriker här eller inte.

Dina barns pappa tycker att den lilla fågelholken skall klara att cykla, du tycker det inte. Vill du att barnet skall bli skjutsat får du väl se till att ändra dina förutsättningar så att du kan göra det, han tycker ju inte att det är värt att lägga sin tid på det.
  • Anonym (Moi)
    Anonym (Erica) skrev 2019-05-01 10:13:02 följande:

Jag vet att han är problemet och det är han jag bråkar om det med. Han tar diskussionen till en viss del med henne men givetvis går han inte till kärnan.

Känner bara att jag skulle vilja ta diskussioner med henne också. Är inte lätt att gå hemma och aldrig ha rätt att säga åt en annan människa som beter sig illa.

Då är det väl dags att han går till kärnan då. Fortfarande är det han som behöver stå upp för era beslut, så länge han inte gör det riskerar du bara att få en större konflikt och må ännu sämre om du säger något.
  • Anonym (Fy)
    Ess skrev 2019-05-01 10:07:26 följande:

De umgås inte mycket, träffas några gånger om året. De tycker det är roligt att träffas, men de tycker det är lika roligt att träffa sina äldre kusiner som de inte heller träffar så ofta. Den sk syskonrelationen har hans två äldsta med varann och våra tre med varann. 

Hans kom vh och är så mycket äldre att umgänget upphörde när våra äldsta fortfarande var små, så vi har aldrig direkt bott ihop alla. Våra kommer inte ens ihåg när de stora kom på umgänge.

Maken älskar alla sina barn, men har av naturliga orsaker olika relationer till dem. Med de stora var det världens bråk med mamman med umgängessabotage och hot, vilket höll på ända fram tills de fyllde 18 och kontakten med mamman bröts helt. 

Våra bor han ihop med, så relationen till dem är en annan.

Han träffar de stora ibland, och ibland kommer de hit. Men det är inte speciellt ofta för alla är vuxna och upptagna med sitt, så att få ihop något som passar allas kalendrar är svårt.

Det här är ju bara tragiskt. Som de flesta av dina inlägg om er familj.
  • Ess
    Anonym (Moi) skrev 2019-05-01 10:18:11 följande:
    Och ni är uppenbarligen inte ense om vad som är åldersadekvata krav. Din man har en annan syn på det än vad du har, inget vi i tråden kan göra något åt oavsett om du skriker här eller inte.

Dina barns pappa tycker att den lilla fågelholken skall klara att cykla, du tycker det inte. Vill du att barnet skall bli skjutsat får du väl se till att ändra dina förutsättningar så att du kan göra det, han tycker ju inte att det är värt att lägga sin tid på det.
    Varför inte be 13 åringen att sätta sig i bilen och köra iväg och köpa mjölk....
    Det är precis lika korkat som det du skriver!
Svar på tråden Hur rak får man vara mot sina styvbarn?