• legend­en123
    Tue 30 Apr 2019 19:39
    2859 visningar
    6 svar
    6
    2859

    HJÄLP! Dragit ut en tand

    Hej på er!

    Vet inte om tråden ligger i rätt kategori?

    Men till saken, imorgon har det gått en vecka sen jag drog ut en tand i underkäken.

    Hålet efter tanden har blivit mindre och såret har varit i gul/vit/grå färg som det ska vara.

    Jag har inte feber, är inte svullen och har inte ont - de känns bara lite ibland.

    Men sen igår kväll så har ?pluggen? utav all sörja börjar sjunka i hålet?

    Ska det vara så? Eftersom hålet blivit mindre så har det ju läkt och jag har läst att de läker underifrån och upp - så jag antar att även om ?pluggen? sköljs bort och försvinner så ska det vara så? Och jag inte kan få dry sucket när de har gått snart en vecka?

    Man blir så irriterad av att tandläkaren inte förklarar förloppet så man vet hur det ska vara.

    Hur såg läkningsförloppet ut för er? Det var ingen visdomstand dock.

    Ska det vara såhär? Vågar inte skölja munnen efter måltid längre ifall hela skulle åka bort!

    Tacksam för svar


    Tandutdragning utdragning tand tandläkare
  • Svar på tråden HJÄLP! Dragit ut en tand
  • legend­en123
    Tue 30 Apr 2019 19:40
    #1

    Kan lägga till att det känns lite konstigt, men absolut inte ont!

  • Tue 30 Apr 2019 19:46
    #2

    Jag har dragit ut två kindtänder som tonåring (inte visdomständer) och jag kommer inte ihåg någon plugg..? De första två-tre dagarna tyckte jag mest att det var ett konstigt hål där tanden suttit, men sedan funderade jag inte på det längre och åt och drack som vanligt.

  • Tue 30 Apr 2019 20:21
    #3

    Normala förloppet är det du beskriver, man har en första plugg (koagel) i hålet som senare byts ut mot en starkare plugg. Däremot ska man undvika att skölja efter varje måltid för att man ökar risken för dry soccet som tyvärr kan komma efter 1-2 veckor om man försöker rengöra överdrivet mycket.

  • Tue 30 Apr 2019 20:27
    #4

    Det låter som att allt läker bra ich precis som det ska. Jag råkade ut för dry socket i vintras och det var en fruktansvärd smärta fick det dag 3. Har också råkat ut för infektion en annan gång kom också typ dag 3. Så du kan bara ta det lugnt

  • legend­en123
    Tue 30 Apr 2019 20:37
    #5

    Tack så mycket för era svar!

    Så det är alltså okej om de börjar försvinna i hålet nu?

  • Tue 30 Apr 2019 20:48
    #6

    Det låter helt normalt.

Svar på tråden HJÄLP! Dragit ut en tand