Inlägg från: themia |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Ebba Busch Thor ute på djupt vatten
  • themia
    Tecum skrev 2019-05-01 21:05:25 följande:

Kristendomen är bra i teorin men i praktiken har den alltid motarbetat allt vad tolerans, humanism och jämlikhet innebär.

Om du tycker att kristendomen är bra i teorin, har du inte läst bibeln.
    Det räcker att läsa Moseböckerna (s.k. "Lagen") för att bli avvänjd.
    Excesser i våld, kvinnoförtryck, slaveri och dödsstraff för minsta förseelse t.ex.
    Rekommenderas som alternativ till "Game of Thrones"

• themia
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-02 10:21:01 följande:

Du har länkat till en åsikt som rör en artikel som Ebba Busch Thor skrivit. En rörelse som är emot att religion ska ha inverkan på vårat samhälle.

Du skulle ha länkat direkt till EBT´s artikel så vi själva fått bilda en uppfattning.

Religion är inget jag tror på. Det är dock bra att ha en kyrka att gå till när det sker en kris, när man ska ta farväl av en anhörig. Religion är även en stor anledning till många krig. Därför har jag svårt att förstå varför de som inte är kristna vill leva i ett kristet land?

EBT är en kvinna med skinn på näsan, står upp för våra äldre och vill hjälpa de flyktingar som behöver hjälp, inte bara få en gratis utbildning...

Varsågod att länka till Ebba direkt.
  • themia
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-02 12:23:02 följande:

Jag vet inte om man får länka till andra hur som helst? Sedan ska det såklart stå i första inlägget. 

Jag har läst det och jag håller med i stort sett allt. Intressant att hon beskriver kristna länder som de länder det är lättast att vara minoritet i.

Vad är det i hennes artikel som du inte håller med om?

Att du inte förstått det av trådstarten är mycket märkligt. Jag kan knappast bli tydligare.
  • themia
    Tecum skrev 2019-05-02 21:07:27 följande:
    Nu blandar du ihop begreppen. Kristendomen bygger på Jesus och Nya Testamentet i första hand - i teorin. Det är NT som skiljer judarnas och de kristnas bibel. Men lagen i GT är i praktiken kristna sharialagar, eller judiska för den delen, så det har du rätt i att när kristendomen tillämpade den var det öga för öga, tand för tand.
    Som sagt, du har inte läst bibeln - inte ens Nya Testamentet. Jesus säger uttryckligen att han kommit för att uppfylla lagen,( dvs. Moseböckerna.)
    Matt 5:17 - 5:18

• themia
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-05-04 21:09:09 följande:

Kristendomen har haft mycket positiv påverkan på Sverige sen vi kristnades från 800-talet och framåt. De kristna värderingar har medverkat till ett bättre samhälle. Jag skulle gärna se att de kristna grundvärderingarna får en starkare ställning i det moderna Sverige.

Kan du visa vilka de "kristna grundvärderingarna" är och var dessa har stöd i bibeln?
    Och plocka inte russin utan nämn då alla "grundvärderingar", alltså även dem du inte gillar.
  • themia
    Digestive skrev 2019-05-05 20:25:52 följande:
    Att förstå religiösa skrifter utan hänsyn till teologiska traditioner är som att betrakta rymden genom att titta på teleskopen istället för i dem.

Dina tolkningar av dessa skrifter är enbart personliga.
    Naturligtvis - liksom dina
  • themia
    Digestive skrev 2019-05-06 11:31:04 följande:
    Dygdetik kan sammanfatta hur kristna resonerar. Det vill säga att tankarna landar i "Vad hade Jesus/något helgon/en förebild som anses vara god ha gjort?" eller "Vad är godhet?" snarare än att utfallet och/eller motivet avgör en handlings moraliska natur.

Det är svårt att lista grundvärderingar - vi västerlänningar får med oss sådant i modersmjölken och reflekterar sällan över dem - men dygder i sig är enklare att lista.

Kristna dygder (naturliga):
    Ödmjukhet
    Generositet
    Kyskhet
    Medmänsklighet
    Måttfullhet
    Tålamod
    Flit

Kristna dygder (övernaturliga):
    Tro
    Hopp
    Kärlek

De kristna dygderna är inspirerade av Aristoteles kardinaldygder:
    Förstånd
    Rättvisa
    Måttfullhet
    Mod
    De du kallar "kristna dygder" är inte kristna, de är humanistiska och förkommer i många andra miljöer än de kristna och är betydligt äldre än kristendomen.

En kristen dygd är till exempel tron på en gud som tog mänsklig gestalt för att kunna offra sig själv till sig själv och sedan trolla så att han blev levande igen för att omedelbart efteråt försvinna ur historien.
    En annan kristen (och även islamsk) dygd är tron att homosexuella är människor som inte borde få finnas.

• themia
    Digestive skrev 2019-05-06 12:09:58 följande:
    Använder du samma premisser när du dömer ateism?

Statsateism har nämligen lämnat betydligt fler offer efter sig än vad tre inkvisitioner, nio korståg och samtliga häxprocesser lyckades med. Och den skillnaden består av fler än 100 miljoner offer... på mindre än hälften så kort tid.

Något säger mig dock att du dömer med olika måttstockar.
    Vad du menar med "statsateism" vet jag inte, men du kanske kan förklara.
    Om du tänker på t.ex. stalinismen eller Nordkorea så bör de ses snarare som statsreligioner eftersom de innefattade förtyck av politiska motståndare och  dyrkande av en stor ledare (= gud)..

Ateism innebär inget annat än icketro på övernaturliga väsen.
  • themia
    Digestive skrev 2019-05-07 16:01:33 följande:
    Dygderna i fråga har sitt ursprung i 400-talet. Du tror alltså att humanism existerade på denna tid?

Dygd är ett substantiv och ett verb. Hur är och gör man "tron på en gud som tog mänsklig gestalt för att kunna offra sig själv till sig själv och sedan trolla så att han blev levande igen för att omedelbart efteråt försvinna ur historien." eller för den delen "tron att homosexuella är människor som inte borde få finnas."?

Du förväxlar dygd med trosbekännelse respektive teologi och det du pekar ut sist är knappast allmängiltiga teologi.

Fakta bryr sig inte om hur arg du råkar vara på religiösa. Inte heller gör du världen någon tjänst genom att sprida påhittat strunt om kristna som inte ens kvalificerar som funktionell grammatik...
    Du tror alltså att dessa s.k. "kristna" dygder inte fanns i det gamla Egypten, antikens Grekland eller i t.ex. Shangdynstin i gamla Kina.
    Tyvärr du har helt fel, dygderna är humanistiska och de flesta av dem är säkert lika gamla som homo sapiens.

Ok, dygd är ett substantiv - so what, du fattar vad jag menar.

F.ö. är jag inte alls arg på religiösa, jag beklagar bara att deras självbedrägeri.
  • themia
    Digestive skrev 2019-05-07 18:56:21 följande:
    Jag skrev att dygderna i fråga var inspirerade av Aristoteles kardinaldygder.

Idéer som är fundamentala för humanism var inte etablerade i västvärlden fören Thomas av Aquino (och hans inspiration av grekisk filosofi under antiken). Du får inte humanism utan exempelvis idéen om att människan är kapabel att nå en universell etik... och en sådan världsbild hade vi inte etablerat innan dess - det var just därför Greklands antika litteratur var revolutionerande för det västländska medvetandet.

Du har startat en tråd om Ebba Busch Thors utsagor om en kristen värdegrund. Att totalt bortse från hur den har uppstått i vår del av världen och vifta bort mer än hälften av den västerländska idéhistorian - med hänvisningar till att liknande värderingar även har funnits på andra världsdelar - blir därför en aning förment.

Ja, det fanns liknande värderingar på andra platser i världen. Vad har det dock med västerländsk idéhistoria att göra? Vi blev inte greker som började dyrka gudarna på Olympos när grekisk litteratur nådde oss - vi var och förblev västerlänningar som reformerade kristendomen med den grekiska filosofin.

Det finns goda argument för att det faktiskt finns en universell etik som människan kan nå genom sitt förnuft - eller att vi helt enkelt har dessa värderingar inom oss - men det allena skapar inte humanism... då hade vi lika troligt haft humanism överallt i världen, vilket inte är fallet.

Nu har inte sekulär humanism med Ebba Busch Thors uttalande att göra i någon direkt mening, men den sekulära humanismen är en slutprodukt (läs: en av de senare grenutväxkterna på det humanistiska trädet). Det som har varit den produktprocessen är i långa led kristna teologer. Platon och Aristoteles fanns inte med och kunde propagera för sina verks storheter nästan 2000 år efter deras död, det gjorde kristendomens teologiska förlöpare.

Vad menar du mer specifikt med självbedrägeri?

Ber för övrigt om ursäkt för taskig ton och ger dig en eloge för att du inte spelar med i min dåliga dag.
    Noterar din eloge och kontrar med att det är stort att ge ett sådant erkännande på FL

Till saken:
    Låt oss ta ett par exempel ur listan: "Generositet" och "Medmänsklighet"
    En stunds eftertanke leder lätt till insikten att dessa dygder har sitt ursprung ur det faktum att vi är sociala djur.
    Att kunna behandla andra som vi själva vill bli behandlade är en nödvändighet för att ett samhälle ska kunna fungera.
    Aristoteles levde i ett samhälle. Hans kardinaldygder är naturligtvis inget han hittat på, utan något han konstaterat är verksamt bland människorna i hans samhälle.
    Att han gett dygderna namn saknar betydelse, ett namn är bara en etikett.

• themia

Glömde tillägga:
    Med självbedrägeri menar jag att människor som tror på att högre makter styr våra liv lurar sig själva.
    Det finns inga hållbara evidens för existensen av någon sådan makt.
    Vi är alla fullt ut ansvariga för våra liv och för den värld vi lever i.

• themia
    en stor demokrat skrev 2019-05-09 21:21:54 följande:
    En mer rimlig slutsats är att vi inte vet. Det finns så mycket som är så pass svårförklarligt att det förefaller sannolikt att mer än slumpen har spelat in.
    Att vi inte vet är inget argument för att införa okända magiska krafter.

Slumpen spelar väldigt liten roll för ny kunskap. Praktiskt taget all ny kunskap är resultatet av medvetet planerad och genomförd forskning.

• themia
    Snake skrev 2019-05-11 16:51:56 följande:
    Du tänker förmodligen på penicillinet. När det upptäcktes. Och så...
    Jag antar att du syftar på att penicillinet upptäcktes av en slump, som det brukar heta.
    Men penicillinet dök inte bara "puff" upp ur intet. Det upptäcktes av Fleming i hans biologiska lab, när ett av hans prover blivit stört av mögelsporer.
    Det krävdes sedan medveten forskning av Fleming för att isolera och renodla den substans som sedan kom att kallas penicillin.

• themia
    nattuw skrev 2019-05-12 08:41:11 följande:
    Jag antar att du inte är naturvetare.
    Faktiskt är jag det, om det nu har någon betydelse i sammanhanget.
Svar på tråden Ebba Busch Thor ute på djupt vatten