Digestive skrev 2019-05-07 18:56:21 följande:
Jag skrev att dygderna i fråga var inspirerade av Aristoteles kardinaldygder.
Idéer som är fundamentala för humanism var inte etablerade i västvärlden fören Thomas av Aquino (och hans inspiration av grekisk filosofi under antiken). Du får inte humanism utan exempelvis idéen om att människan är kapabel att nå en universell etik... och en sådan världsbild hade vi inte etablerat innan dess - det var just därför Greklands antika litteratur var revolutionerande för det västländska medvetandet.
Du har startat en tråd om Ebba Busch Thors utsagor om en kristen värdegrund. Att totalt bortse från hur den har uppstått i vår del av världen och vifta bort mer än hälften av den västerländska idéhistorian - med hänvisningar till att liknande värderingar även har funnits på andra världsdelar - blir därför en aning förment.
Ja, det fanns liknande värderingar på andra platser i världen. Vad har det dock med västerländsk idéhistoria att göra? Vi blev inte greker som började dyrka gudarna på Olympos när grekisk litteratur nådde oss - vi var och förblev västerlänningar som reformerade kristendomen med den grekiska filosofin.
Det finns goda argument för att det faktiskt finns en universell etik som människan kan nå genom sitt förnuft - eller att vi helt enkelt har dessa värderingar inom oss - men det allena skapar inte humanism... då hade vi lika troligt haft humanism överallt i världen, vilket inte är fallet.
Nu har inte sekulär humanism med Ebba Busch Thors uttalande att göra i någon direkt mening, men den sekulära humanismen är en slutprodukt (läs: en av de senare grenutväxkterna på det humanistiska trädet). Det som har varit den produktprocessen är i långa led kristna teologer. Platon och Aristoteles fanns inte med och kunde propagera för sina verks storheter nästan 2000 år efter deras död, det gjorde kristendomens teologiska förlöpare.
Vad menar du mer specifikt med självbedrägeri?
Ber för övrigt om ursäkt för taskig ton och ger dig en eloge för att du inte spelar med i min dåliga dag.
Noterar din eloge och kontrar med att det är stort att ge ett sådant erkännande på FL
Till saken:
Låt oss ta ett par exempel ur listan: "Generositet" och "Medmänsklighet"
En stunds eftertanke leder lätt till insikten att dessa dygder har sitt ursprung ur det faktum att vi är sociala djur.
Att kunna behandla andra som vi själva vill bli behandlade är en nödvändighet för att ett samhälle ska kunna fungera.
Aristoteles levde i ett samhälle. Hans kardinaldygder är naturligtvis inget han hittat på, utan något han konstaterat är verksamt bland människorna i hans samhälle.
Att han gett dygderna namn saknar betydelse, ett namn är bara en etikett.