Digestive skrev 2019-05-10 01:53:22 följande:
...?
Jag skriver om dygdetik och dygd. En dygd är rationellt uppkommen - det är egenskaper som du anser är goda och eftersträvar därefter. Klarar du inte av att vara dygdig så straffar överjaget dig (läs: du får ångest av en sämre självbild). Att alla är - mer eller mindre - tålmodiga, generösa et cetera innebär inte att alla hanterar egenskaperna som dygder.
Då dygder porträtterar människan du vill vara så är du själv objektet och inte gruppen - med de utmaningar som det kan innebära (med tanke på sådant som du själv är inne på).
Idéen om den nobla vilden innebär att människans naturtillstånd mynnar ut i den högsta möjliga moralen - ta bort allt vad civilisation heter och allting faller harmoniskt på plats i en "Jean-Jacques Rousseau"-utopi.
Det kan ju diskuteras om det verkligen är så att en dygd är rationellt uppkommen - mycket från nyare forskning talar för att det snarare är tvärt om i fråga om nästan allt mänskligt 'självsliv' (eller vad man nu väljer att kalla medvetandet) oavsett vad det gäller. Det rationella är framför allt ett sätt att förklara sina egna ståndpunkter, ge ståndpunkterna en förklaring eller ett rättfärdigande.
Det går att se mycket tydligt i många trådar här, ett 'pop-up nick' som kommer och går och fortsätter att dyka upp försvarar SD med näbbar ock klor, först som SD-anhängare, sedan som allmänborgerlig väljare som anser att SD stödjer de borgerliga, sedan antietablissemangsanhängarem sedan som ett sätt att avväpna SD genom att ge dem ansvar de inte är mogna för.. osv. Allt är rationaliseringar för att stödja det som knutits till någon positiv känsla eller föreställning. Stödet i sak har inte ändrats, det är inte rationellt i någon annan mening än att det är rationaliserat från att behålla den första ursprungliga känslan eller uppfattningen.
Aristoteles's och den kristna tanken om dygd har fler konkurrenter inom den normativa etiken. - själv ser jag det som att Aristoteles är baserad på en föreklad uppfattning om människans medvetandeprocesser. Det är förståss enligt mitt resonemang också en efterhandskonstruktion