Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Mp ökar i opinionen..

HSOF skrev 2019-05-02 08:03:04 följande:
    Läste precis att Mp ökar i opinionen inför EU-valet och får ett stöd på över 10%.
    Men samtidigt hamnar de under riksdagsspärren om det hade varit riksdagsval idag?

Började fundera på varför, de plötsligt får mer än dubbelt så stort stöd när det ska röstas på EU? De är ju fortfarande samma parti, med samma misslyckande politk där som här..

Vore intressant att höra hur någon som ska lägga sin röst på dem i EU-valet men inte i riksdagsvalet resonerar?
    Möjligen för ratt EU-valet alltid har varit ett blajval där svenskarna röstar lite hejvilt. Det är ett "ofarligt" val som egentligen inte betyder så mycket, känner man. Svenskarna har röstat in Piratpartiet, Junilistan och Fi i EU-parlamentet. Inget av de partierna har varit i närheten av Riskdagen.

Dessutom är det lägre valdeltagande i EU-valet. Det gynnar partier som har entusiastiska anhängare som faktiskt går och röstar. Möjligen har PM det.
  • Flash Gordon
    HSOF skrev 2019-05-02 13:30:22 följande:
    Nja är väl isåfall ett bevis på hur dåligt pålästa människor är i Sverige. EU-valet blir allt viktigare för varje år som går. Fortsätter trenden som dem gjort de senaste åren så kommer all makt utgå från EU om några år. Den trenden kommer helt säkert också att fortsätta då det gynnar de rikaste i världen.
    Ja svensken är väldigt dåligt insatt i vad EU är och gör. Precis som de flesta andra européer.
    HSOF skrev 2019-05-02 23:28:13 följande:
    Säger som jag sagt tidigade, allt kommer styras från EU i framtiden om dagens makt får som de vill..
    I vissa lägen och i vissa frågor vore det ju kanske till och med önskvärt.

Det är lite humor ändå när Löfven först försöker tvinga på EU "den sociala pelaren" för att de andra länderna skall "höja" sin socialpolitik till svenska nivåer (tror han) för att sedan protestera när EU lagstiftar på området och därmed "hotar den svenska modellen".

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7092941
  • Flash Gordon
    Anonym (Kvalet och valet) skrev 2019-05-05 10:53:07 följande:
    Jag vill ge EU mer makt, men jag vill att EU-parlamentet ska ha mindre makt. Hur tusan ska jag rösta då?
    Hur tänker du?

Ska EU har mer makt över fler frågor men själva parlamentet skall (i princip) tas bort?

Det skulle ge en överstatlig organisation där våra lands-valda politiker fick mer att bestämma om. Är det vad du önskar?

Tror inte du hittar något parti som vill gå på den linjen.
  • Flash Gordon
    Anonym (Kvalet och valet) skrev 2019-05-06 12:26:45 följande:
    Ja, jag tycker parlamentet är en odemokratisk institution och vill se mindre makt åt detta. Helst skulle jag se en återgång till läget innan Lissabonfördraget mfl där parlamentet främst hade en rådgivande funktion. Eftersom inget parti verkar företräda min uppfattning kommer jag att välja att inte rösta eftersom jag inte vill bidra till att legitimera parlamentet (som mest verkar vara en avancerad och otroligt kostsam lekstuga för b-politiker).

Däremot ser jag gärna att rådet och kommissionen får utökade befogenheter på flera områden. De måste dock vara förankrade i tanken om den inre marknaden och frihandeln.
    Varför tror du att enskilda  ministrar som Löfven och Wallström skulle representera dig bättre än invalda parlamentsledamöter?

Faktum är att Löfven och Wallström inte representerar mig alls. De är inte mina ministrar.

Däremot har jag representation i parlamentet där jag röstade på ett parti och deras kandidater. DET är mina representanter i EU.
  • Flash Gordon
    Anonym (Kvalet och valet) skrev 2019-05-06 13:13:24 följande:
    Då får vi väl hoppas att dina representanter inte orsakar alltför stor skada i samarbete med de andra tomtarna i EU-parlamentet under de kommande åren.
    Det kan vi hoppas men jag förstår inte varför de skulle vara mer "tomtar" än Wallström och Löfven?

Ur en demokratisk synvinkel så är parlamentet närmare mig än vad ministerråden är.
Svar på tråden Mp ökar i opinionen..