• Anonym (Amatören)

Första lönen

Har en fråga ang. första lönen

Jag påbörjade en tillsvidareanställning den 24/4 efter en måndas praktik.

Nu till frågan, får jag första lönen 25/5 eller kommer den inte förens i juni?

Har ca 20.000 i grundmånadslön.

• Svar på tråden Första lönen
  • sextiotalist
    Anonym (Amatören) skrev 2019-05-02 11:48:20 följande:

Det finns inget säkert svar. Du får kolla med HR, en del företag har sk förskottslön, dvs du får lönen för maj i maj månad, andra företag har efterskottslön. Storleken på lönen är inte avgörande, utan hur företaget valt att betala ut det.

Det är även beroende vilket kollektivavtal företaget har, som avgör.
  • Deacon

Har man timlön gäller ofta en månada innestående lön dvs du får den retroaktivt (månaden efter). Har du månadslön betalas den ofta ut i samma månad som man arbetar samtidigt som eventuell frånvaro regleras i kommande månads lönekörning.

Annars bör väl detta stå i kontraktet... alternativt kan du fråga arbetsgivaren fast då kanske man framstår som okunnig och det är inte heller så kul

• sextiotalist
    Deacon skrev 2019-05-02 11:57:13 följande:

Har man timlön gäller ofta en månada innestående lön dvs du får den retroaktivt (månaden efter). Har du månadslön betalas den ofta ut i samma månad som man arbetar samtidigt som eventuell frånvaro regleras i kommande månads lönekörning.

Annars bör väl detta stå i kontraktet... alternativt kan du fråga arbetsgivaren fast då kanske man framstår som okunnig och det är inte heller så kul

Inte alls säkert bara för att det är månadslön. Generellt kan man säga att kollektivavtalen för tjänstemän, lön samma månad som intjänad.
  • Anonym (moi)
    Anonym (Amatören) skrev 2019-05-02 11:48:20 följande:

Har man timlön brukar man få lön månaden efter. Man får alltså lön för de timmar man jobbat i april någon gång 25-28 maj. Har man däremot månadslön får man lön på en gång. Det man jobbar i april utbelas i lön 25-28 april.

Har man tillsvidareanställning brukar man ha månadslön.
  • sextiotalist
    Anonym (moi) skrev 2019-05-02 12:15:07 följande:
    Har man timlön brukar man få lön månaden efter. Man får alltså lön för de timmar man jobbat i april någon gång 25-28 maj. Har man däremot månadslön får man lön på en gång. Det man jobbar i april utbelas i lön 25-28 april.

Har man tillsvidareanställning brukar man ha månadslön.
    Än en gång, det beror på vilket kollektivavtal som företaget har och deras egen policy. De flesta brukar göra som du skriver, men inte alla.
  • Bagar Bengtsson

Där jag jobbade hade vi en brytpunkt runt den 10e i varje månad. Så om de har samma sätt så får du lön för två veckor nu den 25/5. Brytpunkten var alltid en söndag så i detta fall fram till den 12e maj

• Drottningen1970

Olika. Men troligtvis får du för några dagar i april första gången och sedan din första hela lön i slutet av juni.

• Anonym (Amatören)

Kan ju tillägga att det är på Samhall, tänkte ifall någon visste..

• Kjell2
    Anonym (Amatören) skrev 2019-05-02 13:20:09 följande:

Kan ju tillägga att det är på Samhall, tänkte ifall någon visste..

Ja, personalavdelningen eller lönkontoret.

Svar på tråden Första lönen