• Sat 4 May 2019 07:58
    2695 visningar
    20 svar
    20
    2695

    Hur ofta byter ni disktrasa/diskborste?

    Byter till nytvättad disktrasa ca 1 gång/vecka. Slänger när den är utsliten. När jag bodde ensam bytte jag betydligt mer sällan, för jag hade koll på att den sköttes. Sköljer alltid disktrasan noga och med diskmedel om jag har torkat ngt fett. Vrider ur den och hänger den luftigt på en torkställning på väggen som är just för trasan.

    Vi har diskmaskin så borstdelen i diskborsten byts väldigt sällan. Efter ngt år kanske. Skaftet har vi i flera år. Kör borsten i diskmaskin om den blivit missfärgad. Sköljer alltid av diskborsten noga och hänger upp den på sin krok.

    Handdukar i köket byts varje vecka. Vi har en för händer och en för disk.

    Jag upplever att om man bara sköter trasa o borste behöver de inte bytas särskilt ofta alls. Kort våttid ger avsevärt mycket mindre mikrobiell tillväxt. Har svårt för trasor och borstar som lämnas i vasken eller hängs över kanten mellan hoarna. På jobbet ligger alltid borsten i vasken och trasan på bänken. Bläp.

  • Sat 4 May 2019 08:01
    #10

    Kökshanddukar har jag använt samma två i nästan 20 år (tvättat så klart!). Men sen var de helt slut. Kvalitetslinne från 1950-talet! :)

  • Fri 10 May 2019 19:22
    #19
    cb66 skrev 2019-05-10 10:26:59 följande:

    Ni vet väl att wettex förmultnar och skall slängas i komposten 


    Även den som blir biogas?
  • Fri 10 May 2019 19:24
    #20

    Alla cellulosafibrer (bomull, linne, bambu, viskos mm) förmultnar för övrigt. Varför lämpar sig just Wettexduken för kompostering?

Svar på tråden Hur ofta byter ni disktrasa/diskborste?