Från vilken årskurs får dina barn sminka sig?
Evig diskussion med döttrarna här hemma. Jag tycker smink är onödigt med så ung och fin hud, men de håller inte med och tycker jag är en fossil som inte förstår.
Evig diskussion med döttrarna här hemma. Jag tycker smink är onödigt med så ung och fin hud, men de håller inte med och tycker jag är en fossil som inte förstår.
I skolan kör vi från gymnasiet och tidigare för fest och kalas.
Men det är ju stor skillnad på att ha på lite läppglans och att vara helt spacklad eller goth-sminkad. Om de är mycket yngre kan ni kanske förhandla lite om vad som de får ha till vardags.
Barnen måste ju också få en chans att träna lite så att de kan få till det som de vill och inte se ut som små clowner. Sedan tror jag det är bra att man inte gör det till någon stor grej och låter det få bli väldigt viktigt. Det är ett av många sätt som man kan uttrycka sin personlighet på.
Dottern är 12 och testar ibland när vi är bortbjudna. För mig är det viktigt att hon har bra smink och inget skit.
Hur gamla är döttrarna?
Jag kan nog tycka att det är ok redan i högstadiet förutsatt att det inte är clownsminkning . När min dotter gick i nian fick hon en dag till en salong för att få lite schysst tips i att sminka sig. Efter det så tonade hon mer med de värsta!
När hon börjar högstadiet, då kommer hon få börja färga håret om hon vill också (jag tänker såklart inte uppmuntra till det)
Lekkladd, ca 4-5 år
Speciella tillfällen: i 5an
Till vardags: i 8an
Jag inbillar mig inte att hon inte kommer sminka sig tidigare dock.
Sonen fick börja sminka sig redan vid 5 eftersom tyckte att det var positivt att han ville bryta mot den könsstereotypa normen. Dottern har inte fått sminka sig ännu och hon är nu 9.
Fick sminka mig när jag var 13år. Tycker det är lagom och kommer ha samma regel för mina barn.
Sonen fick börja sminka sig redan vid 5 eftersom tyckte att det var positivt att han ville bryta mot den könsstereotypa normen. Dottern har inte fått sminka sig ännu och hon är nu 9.
Lekkladd, ca 4-5 år
Speciella tillfällen: i 5an
Till vardags: i 8an
Jag inbillar mig inte att hon inte kommer sminka sig tidigare dock.
Om man menar enkel sminking typ mascara och läppglans kan från åk 6-7 vara ok tycker jag.
Men helst inte. Men kommer inte bråka om min dotter vill ha LITE make up i den åldern.
Hemskt när man ser unga tjejer överspacklade, ögonbryn som ser ut som krigsmålning och de får t o m sämre hud för de räcker den med massa krämer.
*täcker den
Mitt barn har aldrig varit särskillt intresserad av smink så någon sån regel har aldrig varit aktuell det är ingen stor fråga för mig så jag tror att jag skulle anpassa till omgivningen. I slutet av mellanstadiet (6an) verkar ju vara ganska vanligt att en del tjejer börjar med smink om man bortser från nagerlack och så.
En yngre person med fin hy skulle jag nog försöka få att undvika täckande smink dock, tänker att et jnte är så bra för hyn och så skulle jag vara tydlig med hur viktigt det är att tvätta bort sminket. Så tror jag.
Det beror nog på omständigheterna. Jag hoppas att hon precis som jag kan få börja precis när hon själv blir intresserad. Men jag kommer nog hjälpa henne hitta bra grejer och inte låta henne begå alla misstag jag gjorde (om hon nu inte har bättre koll än jag tack vare internet).
Högst teoretiskt svar än så länge men jag säger högstadiet. Dottern i åttan har varit helt ointresserad och den yngre är för liten för att det ska vara aktuellt
Jag skulle inte protestera om min dotter som nu går i 7:an skulle vilja sminka sig, men jag är glad att hon inte vill det.
Jag tycker oxå att smink är onödigt och önskar att mins barn inte känner att de behöver börja sminka sig, men jag skulle inte förbjuda det innan en viss ålder. Om jag själv inte hade fått börja sminka mig när jag ville så hade jag garanterat sminkat mig så fort jag kom till skolan. Att förbjuda ett barn i högstadiet att sminka sig är ju bara taskigt.