• Anonym (Jobbigt)

Hur hantera jobbiga/otrevliga kollegor inom vården?

Hej, jag har börjat på ett nytt arbete. Jag märkte att det fanns vissa grupperingar redan från start. Det är även mycket skitsnack kollegor emellan. Jag orkar verkligen inte gå till ett arbete där folk pratar bakom ryggen på varandra. Jag är i en väldigt skör period i mitt liv och jag mår rent ut sagt väldigt dåligt. Vissa kollegor hälsar inte ens på mig och andra pratar bakom ryggen på mig och säger att jag är slarvig och inte gör mitt jobb. Detta stämmer inte. Jag stannar längre än jag borde ibland och jag gör allt så bra som möjligt. De säger detta bara för att ha något att säga om mig helt enkelt. Jag märker att det är spänd stämning så fort jag går in i ett rum och vissa kollegor ignorerar mig. Jag är så trött på sånt här beteende. Jag jobbar inom vården.

Vad ska jag göra? Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Hur hantera jobbiga/otrevliga kollegor inom vården?
  • Tiina87

Låter som ett arbetsmiljöproblem (om du tar åt dig av det)och då ska du ta det upp med chefen.

• Anonym (Jag vet)

Jag har valt bort vården. Tyvärr dras riktigt hemska människor till arbete med människor, oavsett om det är som sjuksköterska, undersköterska, socialtjänsten eller som lärare.

Jag hade kunnat uträtta mycket bra men jag ORKAR inte se en massa skit. Jag skulle dessutom göra det rätta och göra lex Sara och lex Maria när det behövdes och vara allmänt obekväm och jag orkar inte leva resten av mitt liv i en massa skit tyvärr. Valde ett kreativt yrke istället med helt andra människor som kollegor. Tyvärr gör vi inte i närheten ett så meningsfullt jobb för andra människor :/

• Anonym (uska)

Tyvärr är detta vanligt inom vården och det är din chefs jobb att reda ut det hela ihop med dig och dom kollegor du upplever är orättvisa mot dig.

• Anonym (Jobbigt)

Det är skönt (men samtidigt jobbigt såklart) att få reda på att det är så utbrett inom vården. Då känner jag iaf att jag inte är ensam om det.

Jag får inte ens ett hej av de flesta kollegorna. Är det så jobbigt att hälsa på någon? Jag känner mig så sjuk varje gång jag jobbar. Det är så mycket skitsnack och så jobbig miljö att befinna sig i. Ibland så sitter mina kollegor och pratar i köket och helt exkluderar mig ur samtalet. De kollar inte ens på mig. De "skippar" mig med blicken om ni förstår vad jag menar. Sen så snäser vissa åt mig när jag frågar något. Eftersom att jag är ny så kan jag inte allting och jag känner att de borde vara förstående inför att jag inte kommer kunna allt på så kort tid.

Vissa har ljugit om mig och sagt att jag gjort vissa saker som jag inte gjort. Det blir så att person A säger till person B som i sin tur säger till person C och D och till slut så blir historien om vad man gjort helt felaktig och konstig.

Jag har inte råd att säga upp mig och jag är lite rädd för att prata med chefen eftersom att jag inte känner hen så bra. Jag är ny och vill inte göra så mycket väsen av mig.

• Andiie87

Hej!

Jag är snart nyutbildad ssk och till sommaren börjar jag mitt första jobb och jag brinner för mitt yrke och vården generellt. Har sedan flera år arbetat som uska och vet vad du pratar om, dvs. jag vet att det förekommer skitsnack på de flesta arbetsplatser inom vården då jag varit runt en del. På det jobb jag har skaffat vet jag att det finns en liten skara som snackar och resten av personalen är fantastisk. Jag kommer att motsätta mig all form av skitsnack.

Dock vill jag bara skynda med att säga att din arbetssituation INTE är hållbar. Det där är riktigt jävla låg kvalitet på arbetskultur och jag blir frustrerad över att höra din berättelse.

Men jag hade gärna smidigt planer på hur man motverkar en sådan arbetskultur. Har du några egna idéer i din egna situation?

Ett exempel hade ju kunnat vara att fråga eller konfrontera dessa personer och tala med dina känslor. Dvs. jag mår dåligt över att ni behandlar mig såhär, jag vill veta varför. Etc. Och också då tillägga att du alltid gör ditt bästa på jobbet! Att visa svaghet är inte alltid farligt, utan kan vara verknignsfullt på vanliga människor som bara har lite krass moral och av ovana snackar skit. Har du däremot med psykopater att göra eller om empatin hos dina kollegor brister fatalt, då bör du återkoppla med chefen. Om du då inte får gehör eller snarare mothugg ska du sluta!

• Andiie87

Av intresse, vart i vården jobbar du? Avdelning? Boende? Är du uska/vårdbiträde eller ssk?

• Anonym (vården i ett nötskal)

Mycket vanligt inom vården eftersom det ansamlas så många missnöjda människor där. Har själv jobbat inom vården och mått dåligt på flera av ställena jag varit på. Här kommer mina råd.

1) Försök inte ta det personligt. Försök komma ihåg att det inte är fel på dig utan beror på en sjuk arbetsplats.

2) Kill 'em with kindness. Var aldrig i en dörrmatta och säg ifrån lugnt och bestämt vid allvarliga övertramp men försök hälsa glatt på alla och sprid positiv energi. Det kan löna sig om man har tur. Åtminstone har man i så fall gjort sitt bästa själv.

3) Sök andra jobb parallellt. Ett dåligt jobb behöver inte vara för evigt utan kan fungera som ett tillfälligt levebröd och som en språngbräda till nåt bättre.

4) Ta hjälp av facket om hur du ska gå vidare om du vill klaga.

5) Försök fylla fritiden men återhämtning. Träffa vänner, träna, göra roliga saker. Allt positivt på fritiden fungerar som en buffert mot den negativa stressen på jobbet.

• Andiie87
    Anonym (vården i ett nötskal) skrev 2019-05-04 16:07:02 följande:

Mycket vanligt inom vården eftersom det ansamlas så många missnöjda människor där. Har själv jobbat inom vården och mått dåligt på flera av ställena jag varit på. Här kommer mina råd.

1) Försök inte ta det personligt. Försök komma ihåg att det inte är fel på dig utan beror på en sjuk arbetsplats.

2) Kill 'em with kindness. Var aldrig i en dörrmatta och säg ifrån lugnt och bestämt vid allvarliga övertramp men försök hälsa glatt på alla och sprid positiv energi. Det kan löna sig om man har tur. Åtminstone har man i så fall gjort sitt bästa själv.

3) Sök andra jobb parallellt. Ett dåligt jobb behöver inte vara för evigt utan kan fungera som ett tillfälligt levebröd och som en språngbräda till nåt bättre.

4) Ta hjälp av facket om hur du ska gå vidare om du vill klaga.

5) Försök fylla fritiden men återhämtning. Träffa vänner, träna, göra roliga saker. Allt positivt på fritiden fungerar som en buffert mot den negativa stressen på jobbet.

Funkar verkligen Kill em with kindness. Kan inte det snarare göra att de går längre och längre, för att inget tycks rå på den de vill komma åt?
  • Anonym (Jobbigt)
    Andiie87 skrev 2019-05-04 15:55:28 följande:

Av intresse, vart i vården jobbar du? Avdelning? Boende? Är du uska/vårdbiträde eller ssk?

Jag jobbar på ett boende. Jag är uska. Jag har varit med om samma beteenden på många arbetsplatser då jag jobbat inom vården under många år. Jag har alltid vantrivts och aldrig känt mig hemma och välkommen på de arbetsplatserna jag har varit på. Jag tycker att det är väldigt jobbigt då jag har fått ångestproblematik som orsakats av den utfrysning/ mobbning som jag har fått utstå på jobbet. Det känns liksom inte roligt att gå till ett jobb där ingen pratar med en och när man väl nämns så är det när folk pratar om en. Jag orkar snart inte med mitt liv. Jag känner att jag har blivit förändrad som människa och att jag mår fruktansvärt dåligt. Det spelar liksom ingen roll om jag byter jobb då det säkert blir samma beteende på det andra stället också.
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-05-04 17:49:24 följande:

Jag jobbar på ett boende. Jag är uska. Jag har varit med om samma beteenden på många arbetsplatser då jag jobbat inom vården under många år. Jag har alltid vantrivts och aldrig känt mig hemma och välkommen på de arbetsplatserna jag har varit på. Jag tycker att det är väldigt jobbigt då jag har fått ångestproblematik som orsakats av den utfrysning/ mobbning som jag har fått utstå på jobbet. Det känns liksom inte roligt att gå till ett jobb där ingen pratar med en och när man väl nämns så är det när folk pratar om en. Jag orkar snart inte med mitt liv. Jag känner att jag har blivit förändrad som människa och att jag mår fruktansvärt dåligt. Det spelar liksom ingen roll om jag byter jobb då det säkert blir samma beteende på det andra stället också.

Har du funderat på att byta bransch?
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (vården i ett nötskal) skrev 2019-05-04 17:58:46 följande:

Har du funderat på att byta bransch?

Jag kan inte bara sluta och sen utbilda mig till något annat. Jag har inte möjlighet just nu av olika anledningar. Men visst har jag tänkt på att jobba med något annat. Jag tänker på det väldigt ofta. Jag undrar om det är likadant inom andra yrken.
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-05-04 18:01:33 följande:

Jag kan inte bara sluta och sen utbilda mig till något annat. Jag har inte möjlighet just nu av olika anledningar. Men visst har jag tänkt på att jobba med något annat. Jag tänker på det väldigt ofta. Jag undrar om det är likadant inom andra yrken.

Nej verkligen inte. Inte ens på alla arbetsplatser inom vården. Tycker själv det var mycket bättre på sjukhus än inom kommunen när jag jobbade som uska.

Kanske inte just nu men på sikt?
  • Anonym (Byt)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-05-04 18:01:33 följande:

Det finns många jobb där utbildning inte är ett kriterium. När du mår så här dåligt så är det bästa lösningen, inget är viktigare än din egna hälsa. Butiksbiträde,pers.assistent, städerska,hemtjänst,restaurangbiträde,café ,elevassistent,barnskötare,sekreterare ,telefonist,receptionist, budbils-förare(körkort) taxichaffis(körkort+taxileg)busschafför(d-kort) , tunnelbaneförare(intern betald kortare utbildning)

Ge inte upp och låt inte dessa idioter definiera ditt värde, fuck?em!!
  • Anonym (förstår dig)

Prata med chefen el lämna de alltså byta jobb. Jag jobbade inom hemtjänst och de anställa är otrevliga när man går ut börja de skvaller  bakom ryggen o på mig samma sak en av de ringer och säga till chefen att jag försöka köra bilen till vatten alltså till havet då blir jag galen och lämna jobbet direkt o börja studera samtidigt få jag jobb på sjukhuset vilken snäll chef o personalen men en del finns äckliga men jag är medveten om jag jobbar med de äckliga 

• Hararochkaniner
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-05-04 14:43:17 följande:

Det är skönt (men samtidigt jobbigt såklart) att få reda på att det är så utbrett inom vården. Då känner jag iaf att jag inte är ensam om det.

Jag får inte ens ett hej av de flesta kollegorna. Är det så jobbigt att hälsa på någon? Jag känner mig så sjuk varje gång jag jobbar. Det är så mycket skitsnack och så jobbig miljö att befinna sig i. Ibland så sitter mina kollegor och pratar i köket och helt exkluderar mig ur samtalet. De kollar inte ens på mig. De "skippar" mig med blicken om ni förstår vad jag menar. Sen så snäser vissa åt mig när jag frågar något. Eftersom att jag är ny så kan jag inte allting och jag känner att de borde vara förstående inför att jag inte kommer kunna allt på så kort tid.

Vissa har ljugit om mig och sagt att jag gjort vissa saker som jag inte gjort. Det blir så att person A säger till person B som i sin tur säger till person C och D och till slut så blir historien om vad man gjort helt felaktig och konstig.

Jag har inte råd att säga upp mig och jag är lite rädd för att prata med chefen eftersom att jag inte känner hen så bra. Jag är ny och vill inte göra så mycket väsen av mig.

Du behöver inte säga upp dig förrän du skaffat nytt jobb. 
Svar på tråden Hur hantera jobbiga/otrevliga kollegor inom vården?