• Andiie87

Hur reagerar ni runt glada personer?

Jag hade en liten fundering nyss kring människor som ofta är väldigt glada. Tänk personer som skrattar mycket, nästan alltid har ett leende på läpparna och är på gott humör.

Min fundering kretsar kring vilka känslor dessa överför till andra. Många hade väl tänkt att det är självklart att dessa smittar av sig, men jag har ibland noterat hur vissa tenderar till att bli lite sänkta t.o.m. i kommunikation med en glad person.

Så vad är era känslor i förhållande till/ i umgänget med typiskt glada personer? Och varför?

• Svar på tråden Hur reagerar ni runt glada personer?
  • Anonym (/)

Jag tycker om att ha glada människor runt mig.

Det ger mig positiv energi.

• Andiie87
    Guapa skrev 2019-05-05 13:56:03 följande:

Intressant frågeställning. Jag är själv en sån där "glad" person. Det har alltid varit mitt grundtillstånd att vara glad, positiv och lösningsorienterad. Däremot ogillar jag att stå i centrum och undviker skvaller och skitsnack. Jag sköter mitt och påverkas inte så mycket av det andra gör. För det mesta tas det emot väl, det märker jag tydligt på jobbet då jag ofta får uppskattande kommentarer från både chefer och kolleger. Men jag har även märkt att personer som har det lite jobbigt i livet undviker mig. Särskilt en granne som jag umgåtts mycket med tidigare försvann nästan helt under en period och nappade inte på några initiativ till aktiviteter. Fick sen veta från en annan granne att hennes man blivit uppsagd och gått in i en djup depression vilket kanske förklarade en del.

Jag tror att vissa människor kan tycka det är jobbigt att umgås med tillsynes "problemfria" och glada människor. Det också vara ömsesidigt, att positiva människor undviker att umgås med ständigt negativa. Det är ju inte bra om det är för extremt åt något håll.

Det var nog lite det min fundering bottnade i. Dvs. om tillsynes/genuint glada personer kan ha en negativ inverkan på en olycklig person. T.ex. genom att detta istället för att höja den olyckliges humör, istället gör denne påmind om hur olycklig eller hur dåligt denne mår. Alternativt att självkänslan ytterligare påverkas negativt hos denne genom influensen av glada människor.
  • Andiie87
    Anonym (/) skrev 2019-05-05 13:58:31 följande:

Jag tycker om att ha glada människor runt mig.

Det ger mig positiv energi.

Låter fint. Vad är ditt eget naturliga stämningsläge? Glad? Neutral?
  • Guapa
    Andiie87 skrev 2019-05-05 14:56:36 följande:

Det var nog lite det min fundering bottnade i. Dvs. om tillsynes/genuint glada personer kan ha en negativ inverkan på en olycklig person. T.ex. genom att detta istället för att höja den olyckliges humör, istället gör denne påmind om hur olycklig eller hur dåligt denne mår. Alternativt att självkänslan ytterligare påverkas negativt hos denne genom influensen av glada människor.

Jag tror att det är samma typ av människor som mår dåligt av sociala medier. Som inte kan hantera den perfekta (och oftast vinklade) yta personer förmedlar på den typen av forum. De har svårt att se att det nästan alltid finns fler sidor av myntet och de tror att de är ensamma med sina problem och att alla andra har fantastiska och problemfria liv.
  • Anonym (Blir elak)
    Andiie87 skrev 2019-05-05 14:56:36 följande:
    Det är rent av olidligt att omge sig av en massa lyckade och positiva människor när men själv är i botten. Man börjar jämföra sig, sen kommer avundsjuka och så småningom påverkas självkänslan. Särskilt om man inte lyckas ta sig upp från sin misär. Man känner då kravet på sig från omgivningen.  att man liksom bara förtjänar deras vänskap om man börjat må bra igen och ha flyt i tillvaron. De positiva börjar ofta ställa krav och lägga sig i hur man sköter sitt liv vilket gör att man hamnar i en osund försvarsposition och tappar rätten till sina egna beslut.

Enda sättet att må bra igen är att klippa och få bort andras förväntningar och krav. För de kan omöjligt förstå så länge de själv har det bra. Jag söker mig mycket hellre till människor i liknande situation eller som har kämpigt i tillvaron. På så vis kan jag mildra mitt eget lidande och kanske kunna finnas för nån annan utan att behöva prestera.

• Andiie87
    Guapa skrev 2019-05-05 15:03:38 följande:

Jag tror att det är samma typ av människor som mår dåligt av sociala medier. Som inte kan hantera den perfekta (och oftast vinklade) yta personer förmedlar på den typen av forum. De har svårt att se att det nästan alltid finns fler sidor av myntet och de tror att de är ensamma med sina problem och att alla andra har fantastiska och problemfria liv.

Det kan ligga något i det. Men det kan också handla om en känsla av otillräcklighet. Jag minns när jag var deprimerad. Jag förutsatte alltid att människor inte tyckte om mig och att jag skulle dra ner stämningen med min blotta närvaro. Så jag kunde undvika att vara social och t.o.m. lämna sociala tillställningar tidigare än tänkt pga av den där känslan av otillräcklighet.
  • Anonym (/)
    Andiie87 skrev 2019-05-05 14:58:20 följande:

Låter fint. Vad är ditt eget naturliga stämningsläge? Glad? Neutral?

Blyg, tyst, introvert. Men gillar att vara nära sådana som lättar upp stämningen.
  • Fjäril kär

Jag är naturligt glad och sprallig och märker att jag ofta hamnar i centrum och folk gärna umgås med mig.

Dock är mitt liv kantat av sorg och smärta och oerhörda livslånga konsekvenser av olika val jag gjort, och det är något som jag också kan förmedla även om jag är glad. Jag är öppen med min historia och det gör att folk gärna dras till mig, vill vara förtroliga, förtrollas av mitt glada väsen och ser att det finns båda sidor hos mig.

Jag skrattar inte bort elände men det hjälper att ha galghumor, självdistans och kunna driva med sig själv och hela etablissemanget. Jag bryter tabun ibland och det är uppenbarligen uppfriskande.

• Anonym (al)

Då glada människor ofta sociala och påstridiga ogillar jag dom, fast det är endast av den anledningen.

• Andiie87
    Anonym (al) skrev 2019-05-05 17:01:00 följande:

Då glada människor ofta sociala och påstridiga ogillar jag dom, fast det är endast av den anledningen.

Är det upplevelsennav att det blir påträngande som gör att du ogillar dem?
Svar på tråden Hur reagerar ni runt glada personer?