Andiie87 skrev 2019-05-05 14:56:36 följande:
Det var nog lite det min fundering bottnade i. Dvs. om tillsynes/genuint glada personer kan ha en negativ inverkan på en olycklig person. T.ex. genom att detta istället för att höja den olyckliges humör, istället gör denne påmind om hur olycklig eller hur dåligt denne mår. Alternativt att självkänslan ytterligare påverkas negativt hos denne genom influensen av glada människor.
Det är rent av olidligt att omge sig av en massa lyckade och positiva människor när men själv är i botten. Man börjar jämföra sig, sen kommer avundsjuka och så småningom påverkas självkänslan. Särskilt om man inte lyckas ta sig upp från sin misär. Man känner då kravet på sig från omgivningen. att man liksom bara förtjänar deras vänskap om man börjat må bra igen och ha flyt i tillvaron. De positiva börjar ofta ställa krav och lägga sig i hur man sköter sitt liv vilket gör att man hamnar i en osund försvarsposition och tappar rätten till sina egna beslut.
Enda sättet att må bra igen är att klippa och få bort andras förväntningar och krav. För de kan omöjligt förstå så länge de själv har det bra. Jag söker mig mycket hellre till människor i liknande situation eller som har kämpigt i tillvaron. På så vis kan jag mildra mitt eget lidande och kanske kunna finnas för nån annan utan att behöva prestera.