• Anonym (Ritalin)

    Ritalin, drogtest HJÄLO

    Jag har under några veckor snortar ritalin, jag går två gå ger i vecka till Psyk. Jag berätta vad jag gjort o de vill nu ta drogtester på mig. Bra för att de ska veta att jag inte fortsätter.

    Men vad händer om det visas positivt? Vart rapporterar dom, vad har dom för skyldigheter mot min man o barn o jobb?

    Jag har inte tagit något på fyra dagar o jag ska höra allt för att inte ramla dit.

    Ingen i min omgivning märkte att jag tagit ritalinet.

    Tacksam för svar, grunnar ihjäl mig

  • Svar på tråden Ritalin, drogtest HJÄLO
  • klyban

    Metylfenidat syns upp till ~2-4 dagar i urinen, och detta urinprov lär psyk ta.


    På arbetsplats brukar det vara mer vanligt med salivtester, och där hittade jag inget just nu.
    Men amfetaminer syns länge i saliven, hur det är med Metylfenidat är en bra fråga


    hur många meter var det?
  • Anonym (Soc)

    Följden blir att du kommer få lämna urinprov rätt så regelbundet om det nu visas positivt.

    Du kommer säkert få gå 12stegs program samt så kan socialen bli inkopplad då det kan bli en orosanmälan eftersom du är drogpåverkad när du är med dina barn.

    Men sköter du dig och håller dig till programmet och tar emot den hjälp som du får så kommer allt nog gå jättebra

  • Anonym (Soc.)

    Det kommer att gå iväg en orosanmälan till socialtjänsten eftersom du har barn. Och om din man är vårdnadshavare kommer även han att bli informerad. Din arbetsgivare kommer inte att informeras. Socialtjänsten kommer att avgöra om de behöver inleda utredning eller om de känner att det räcker med den landstingskontakt som du har där du lämnar UP.

  • Anonym (Soc.)

    Och denna orosanmälan kommer nog att göras även om du pinkat negativt eftersom du redan har erkänt att du missbrukat Ritalin.

    Ingen kan tvinga dig att gå 12-stegs program el annan behandling, men det ser ju bättre ut att tacka ja till ett erbjudande om behandling.

  • Anonym (Ritalin)

    Jag dör. Nu blir jag jätte nervös. Får man man reda på detta är jag körd.

    Jag har inte alls haft problem med att låta bli dessa dagar och är fast beslutsam om att detta va ett misstag. Jag kommer visa negativt imorgon då det gått såpass många dagar.

    Jag behandlas redan för mina psykiska problem och har flera gånger i veckan kontakt.

    I höstas gjordes det en otosanmälan då jag gjorde ett självmordsförsök. Låg inne på sjukhus i 3 veckor.

    Men tack för era svar.

  • Anonym (Ritalin)

    Jag vill också säga att jag inte varit påverkad när jag varit med barnen. Tagit på morgonen på arbetet. Mina barn har inte märkt något.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Ritalin) skrev 2019-05-05 19:42:28 följande:

    Jag dör. Nu blir jag jätte nervös. Får man man reda på detta är jag körd.

    Jag har inte alls haft problem med att låta bli dessa dagar och är fast beslutsam om att detta va ett misstag. Jag kommer visa negativt imorgon då det gått såpass många dagar.

    Jag behandlas redan för mina psykiska problem och har flera gånger i veckan kontakt.

    I höstas gjordes det en otosanmälan då jag gjorde ett självmordsförsök. Låg inne på sjukhus i 3 veckor.

    Men tack för era svar.


    Hoppas du inte kommer att utsätta barnen för ytterligare självmordsförsök.

    Finns ingen anledning att bli så förtvivlad över att soc eventuellt utreder om ni som familj behöver ytterligare stöd. De kan exempelvis erbjuda barnen stödgrupper för barn som har föräldrar med psykisk ohälsa etc etc. vad skulle vara så förfärligt med det? Du behöver lyfta blicken från ditt eget mående och fokusera på barnen.
  • Anonym (Ritalin)

    Jag vill mina barn/ungdommar det bästa och de får hjälp vis BUP. De vill inte gå med till soc och de var deras val. Jag påverkar inte dom i det beslutet. Jag får behandling och är öppen med detta så barnen vet.

    Jag är inte emot soc. Men bara så rädd.

  • Anonym (Ritalin)

    Ihötas bedömde soc att vi inte i familjen behövde mer stöd från dom.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Ritalin) skrev 2019-05-05 20:35:19 följande:

    Ihötas bedömde soc att vi inte i familjen behövde mer stöd från dom.


    Fast då var ju läget annorlunda.
  • Anonym (Ojojoj)
    Anonym (Ritalin) skrev 2019-05-05 19:55:27 följande:

    Jag vill också säga att jag inte varit påverkad när jag varit med barnen. Tagit på morgonen på arbetet. Mina barn har inte märkt något.


    Och det är förstås helt okej att vara påverkad på jobbet. Skulle inte vara det på mitt jobb i alla fall
  • Becciie

    Metylfendidat  syns 1 dag i saliv men däremot ritalinsyra, de syns i 3 dagar om dem väljer och skicka på analys . 

  • Aniiee
    Becciie skrev 2022-06-24 22:52:16 följande:

    Metylfendidat  syns 1 dag i saliv men däremot ritalinsyra, de syns i 3 dagar om dem väljer och skicka på analys . 


    Det har nog gått ur, så här 3 år senare.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Becciie
    Aniiee skrev 2022-06-24 23:01:36 följande:
    Det har nog gått ur, så här 3 år senare.
    Jo, men tänker om fler söker på samma sak så får dem svaret där ändå. :)
  • Anonym (gg)

    Det är så stört att det är okej om jag med adhd tar ritalin utan att få socanmälan eller liknande, men helt fruktansvärt när ts gör det, och hon är påverkad med barnen etc

    Varför är det någon skillnad, egentligen?

  • Anonym (Stina)
    Anonym (gg) skrev 2022-07-01 09:24:08 följande:

    Det är så stört att det är okej om jag med adhd tar ritalin utan att få socanmälan eller liknande, men helt fruktansvärt när ts gör det, och hon är påverkad med barnen etc

    Varför är det någon skillnad, egentligen?


    Skillnaden är att du tar medicin som led i en behandling. denna behandling utformas efter dina behov och utvärderas av läkare. Dosen ställs in så den passar dig och du får utskrivet efter dina behov. 


    På samma sätt får man inte insulin om man inte har diabetes, antideppressiva om man inte har depression och testosteron om man inte har brist på det. Det var det individuella perspektivet. 


    här kommer det samhälleliga perspektivet. När människor knarkar adhd-medicin innebär det att en person som behöver medicinen har sålt den vidare och därmed inte får behandling. Personen har fått en kraftig rabatt och sedan tjänat pengar på att knarkare behöver en fix. Man har alltså använt skattemedel för att hjälpa personer att missbruka. 

    Och: eftersom människor knarkar adhd-medicin måste personer med adhd genomgå massa kontroller och konstateras drogfria för att få lov att ta medicinen. För att människor knarkar adhd-medicin kommer en person med adhd som förlagt sin medicin bli ifrågasatt när han eller hon behöver hämta ut en ny burk. 


    Som du förstår är det oerhört problematiskt av många skäl att människor använder medicin som de inte ska ta. Om man släppte alla mediciner fria skulle människor gå under och du skulle dessutom få betala det fulla priset för dina mediciner. Som du behöver. För att någon vill knarka. Det är inte ett bra sätt att bygga ett samhälle. 

  • Anonym (gg)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-01 09:46:48 följande:

    Skillnaden är att du tar medicin som led i en behandling. denna behandling utformas efter dina behov och utvärderas av läkare. Dosen ställs in så den passar dig och du får utskrivet efter dina behov. 


    På samma sätt får man inte insulin om man inte har diabetes, antideppressiva om man inte har depression och testosteron om man inte har brist på det. Det var det individuella perspektivet. 


    här kommer det samhälleliga perspektivet. När människor knarkar adhd-medicin innebär det att en person som behöver medicinen har sålt den vidare och därmed inte får behandling. Personen har fått en kraftig rabatt och sedan tjänat pengar på att knarkare behöver en fix. Man har alltså använt skattemedel för att hjälpa personer att missbruka. 

    Och: eftersom människor knarkar adhd-medicin måste personer med adhd genomgå massa kontroller och konstateras drogfria för att få lov att ta medicinen. För att människor knarkar adhd-medicin kommer en person med adhd som förlagt sin medicin bli ifrågasatt när han eller hon behöver hämta ut en ny burk. 


    Som du förstår är det oerhört problematiskt av många skäl att människor använder medicin som de inte ska ta. Om man släppte alla mediciner fria skulle människor gå under och du skulle dessutom få betala det fulla priset för dina mediciner. Som du behöver. För att någon vill knarka. Det är inte ett bra sätt att bygga ett samhälle. 


    Jag förstår allt det där. Jag reagerar bara på att man är en usel förälder och knarkare om man tar ritalin utan adhd, men med adhd är man inte det. Tycker det är ett konstigt sätt att se det på. Det är dubbelmoralen som stör mig.

    Och jag tror inte heller på att om droger släpptes fritt skulle en massa människor gå under, det är inte svårt att få tag på droger nu heller, polisen kommer nästan aldrig vara det som stoppar folk från att knarka.
  • Anonym (?)
    Anonym (gg) skrev 2022-07-01 15:49:28 följande:
    Jag förstår allt det där. Jag reagerar bara på att man är en usel förälder och knarkare om man tar ritalin utan adhd, men med adhd är man inte det. Tycker det är ett konstigt sätt att se det på. Det är dubbelmoralen som stör mig.

    Och jag tror inte heller på att om droger släpptes fritt skulle en massa människor gå under, det är inte svårt att få tag på droger nu heller, polisen kommer nästan aldrig vara det som stoppar folk från att knarka.

     


    Du förstår väl ändå att ADHD medicinen folk fått på laglig väg, och i syfte att behandla vissa negativa aspekter av ADHD - inte är ett preparat ADHD personen doserar och SNORTAR efter eget huvud? Är ju en jävla skillnad på kontrollerade mikrodoser, och vad en missbrukare/någon med substans problem drar i sig. 

  • Anonym (gg)
    Anonym (?) skrev 2022-07-01 16:04:25 följande:

     


    Du förstår väl ändå att ADHD medicinen folk fått på laglig väg, och i syfte att behandla vissa negativa aspekter av ADHD - inte är ett preparat ADHD personen doserar och SNORTAR efter eget huvud? Är ju en jävla skillnad på kontrollerade mikrodoser, och vad en missbrukare/någon med substans problem drar i sig. 


    Spelar väl ingen roll om det SNORTAS eller inte, och såg inget om att det intagits högre doser än de doser man tar vid ADHD.

    Jag kan känna mig lätt påverkad av adhd-mediciner när jag tar dem, utöver den medicinska effekten, även på lägre kliniska doser.
  • Anonym (?)
    Anonym (gg) skrev 2022-07-01 19:59:18 följande:
    Spelar väl ingen roll om det SNORTAS eller inte, och såg inget om att det intagits högre doser än de doser man tar vid ADHD.

    Jag kan känna mig lätt påverkad av adhd-mediciner när jag tar dem, utöver den medicinska effekten, även på lägre kliniska doser.

     


    Eftersom att TS beskriver att hon haft missbrukar problem tidigare, så gott som. Finns ingen rimlig förklaring annars till varför mannen kommer bryta upp relationen, om han skulle få veta att hon tagit Ritalin. Så då utgår i vart fall jag ifrån att hon med stor sannolikhet tullat en del på doseringen. Behöver inte ha varit medvetet, men hon beskriver hur hon försökt avstå att ta men inte kunnat låta bli. Syftet kan ha varit delvis självmedicinering också. Inte bara ett litet rus/känna sig påverkad, och det går lätt över styr när man kombinerar en med åtminstone  missbruktendenser och självmedicinering. 


    Problemet här är att det inte är kontrollerat, och ingen utomstående part har återkoppling med henne kring preparatet. Det finns inte registrerat någonstans, i form av recept. Dosstyrka. Däri ligger skillnaden, och det blir lättare att ramla dit utan att någon hinner upptäcker att något börjar spåra ur innan det är för sent. 

Svar på tråden Ritalin, drogtest HJÄLO