Nackspalt över 3,5 mm - hur gick det för er?
Var på KUB och fick besked om nackspalt/nackuppklarning på 3,8 mm och blev såklart ganska pessimistisk. Tänkte höra om någon haft nackspalt/nackuppklarning på över 3,5 mm och hur det gick för er?
Var på KUB och fick besked om nackspalt/nackuppklarning på 3,8 mm och blev såklart ganska pessimistisk. Tänkte höra om någon haft nackspalt/nackuppklarning på över 3,5 mm och hur det gick för er?
Jag gjorde kub i början av januari i år som visade en nackspalt på 3,6 vilket gav resultatet 1:2 för trisomi 21 och 1:267 på trisomi 13 och 18. Jag gjorde fostervattenprov tre veckor senare som visade sig vara normalt. Vår bebis har ingen kromosomavvikelse och på rul kunde läkaren inte heller se något avvikande på hjärtat vilket vi fick höra vid kub att det var högre risk för med bred nackspalt. Vad fick du för siffror på kub?
Jag gjorde kub i början av januari i år som visade en nackspalt på 3,6 vilket gav resultatet 1:2 för trisomi 21 och 1:267 på trisomi 13 och 18. Jag gjorde fostervattenprov tre veckor senare som visade sig vara normalt. Vår bebis har ingen kromosomavvikelse och på rul kunde läkaren inte heller se något avvikande på hjärtat vilket vi fick höra vid kub att det var högre risk för med bred nackspalt. Vad fick du för siffror på kub?
Tack för svar! Härligt att höra att det såg bra ut med kromosomer och hjärta! Fick 1:64 för DS och 1:2622 för T18 och 13. Gjort NIPT och väntar besked. Men nackspalten gör mig såklart bekymrad.
Förstår det. Till oss sa läkaren att bred nackspalt drar ner siffrorna men att det inte behöver betyda någonting, som i vårt fall. Hittade det här på ultraljud.se: Ett normalt mått av nackspalten vid en NUPP-undersökning är cirka 2 millimeter om undersökningen görs i vecka 11 och upp till 2,8 millimeter om undersökningen görs i vecka 13+6. Det är dock väldigt viktigt att framhäva att 9 av 10 barn som har en nackuppklarning på mellan 2,5-3,5 millimeter föds helt normala och fullt friska. Både 3,6 och 3,8 är ju inte långt ifrån de siffrorna. Jag håller tummarna för er!
Vi hade 3,4 i nackspalt. Kombinerat med blodprovet fick vi 1:6 13/18 och 1:15 21. Gjorde nipt och fick resultatet trisomi 21. En helt underbar liten kille blev det.
Vi hade 3,4 i nackspalt. Kombinerat med blodprovet fick vi 1:6 13/18 och 1:15 21. Gjorde nipt och fick resultatet trisomi 21. En helt underbar liten kille blev det.