• Miemi

    Medicin mot aggressivitet och ADHD

    Hej,

    Vi har just fått diagnosen adhd och asperger på vår son 9 år. Känns skönt att få ett svar samtidigt som det är lite ledsamt och jobbigt. Han är världens finaste kille egenligen men oj vad vi har det jobbigt med honom. 

    Han är helt klart smart men har svårt att koncentrera sig i skolan och orkar inte ta tag i saker. När det är matte går han bara ut ur rummet... t.ex. Har bra stöd och hjälp från skolan och daglig kontakt. Vi kämpar på. Jobbigast är vännerna. Hans autism/asperger gör att han inte förstår lekar alltid utan han blir arg på kompisar som skojar. Han har stundtals ett aggresivt beteende mot klasskompisarna och kan gå fram helt oprovocerat och mucka gräl. 

    Om ett par veckor har vi tid för medicingenomgång på Prima. Jag ser fram mot att prova detta på honom då jag hoppas att det kan ge honom lite lung och ro. 

    Så snälla, ni med samma typ av barn, vad har ni testat för medicin och vad funkar? Det viktigaste är att han orkar koncentrera sig i skolan och att han slutar vara så aggresiv. 

    Vad har hjälp er? 

    TACK!!

  • Svar på tråden Medicin mot aggressivitet och ADHD
  • AndreaBD

    För koncentrationen och överhuvudtaget mot ADHD-symptomen är ju alla centralstimulerande mediciner mycket lämpliga. Om man däremot kan medicinera bort "aggressiviteten", det tvivlar jag på. Visst, man kan sätta in låga doser av neuroleptika, men det är mycket större risk för allvarliga biverkningar där. Och jag tror inte heller att en läkare skulle tycka det är bra. Det ser ju ut som om hans aggressivitet orsakas av missförstånd, och då kan jag tycka att det inte är så konstigt att han blir frustrerad. Det är inte riktigt aggressivitet utan snarare uttryck av frustration. 

  • AndreaBD

    Han kanske inte borde vara ihop helt utan stöd med klasskamraterna på raster och liknande. Man borde nog ha någon vuxen/rastvakt som har extra koll då. Det gäller att ingripa i tid, innan det blir konflikter. 

Svar på tråden Medicin mot aggressivitet och ADHD