• Anonym (I)

Har man rätt till någon semester arbetsmarknadspolitisk program?

Hittar ingen information om det någonstans. Har snart haft praktik/arbetsprövning i två månader. Vet inte än om jag kommer få anställning därför har jag inte känt det varit passande att fråga min ev nya chef.
    Någon som vet? Svårt att planera sommar med barnen osv..

• Svar på tråden Har man rätt till någon semester arbetsmarknadspolitisk program?
  • Anonym (well)

Man har inte rätt till ledighet om inte arbetsplatsen stänger under sommaren. Det har jag fått veta av AF. Men min handledare kommer nog ge mig några veckors ledigt och ändå skriva under på att jag varit där. Det är fusk förstås, men samtidigt kommer jag inte ha något att göra när hen har semester eftersom jag jobbar ganska mycket tillsammans med handledaren. Så det blir nästan samma sak som att det är stängt, i praktiken.

• Anonym (Blomman)

Är själv i aktivitetsgarantin. Ger rätt till 20 dagar betald semester men bara mellan programmen. Inte så länge de pågår.

• Anonym (I)

Min ev blivande chef skulle aldrig ge mig ledigt. Usch vet inte hur jag ska göra, trivs verkligen inte där pga honom:(

• Anonym (nopp)
    Anonym (Nina) skrev 2019-05-06 22:00:08 följande:

Inte troligt att hon får betald ledighet oavsett. Det får man bara om man jobbat in sin semester.Fyller inte försörjningsstöd upp?

Jo om platsen stänger så får hon betalt. Det fick jag. Det är inte hennes fel att arbetsförmedlingen satt henne på ett ställe som stänger i flera veckor.
  • Anonym (e)
    Anonym (nopp) skrev 2019-05-08 08:25:55 följande:
    Jo om platsen stänger så får hon betalt. Det fick jag. Det är inte hennes fel att arbetsförmedlingen satt henne på ett ställe som stänger i flera veckor.
    Från FK?
  • Anonym (Råger)
    Anonym (I) skrev 2019-05-07 06:42:22 följande:
    Haft a-kassa innan och nu är det försäkringskassan som betalar ut den delen eftersom jag deltar i ett arbetsmarknadpolitisk program.

Jaha då har man ingen vidare rolig sommar att se fram emot...
    Jag har ochså slut på A-kassa och inskriven på arbetsmarknadsprogram och
    får ersättning via FK  ( samma som a-kassan ) mej jag är " internt placerad "
    på AF, inte ute på praktik/arbetsträning. Har varit så i snart 2 år.
    så det verkar väldigt olika hur dom ser på en. Antar att min ålder har med saken
    att göra ( + 55 år )
  • Anonym (nopp)
    Anonym (e) skrev 2019-05-08 12:50:57 följande:

Från FK?

Ja
  • Lassy2018

Man har aldrig rätt till ledighet när man är arbetslös. De som är i garantierna har möjlighet till 20-dagars uppehåll. Det är arbetsförmedlare som gör bedömningen. Vissa är väldigt strikta med uppehåll. Trivs du inte på arbetsplatsen är det viktigt att förmedla det till Af. Mitt råd är att prata med Af och se du kan få uppehåll innan förlängning. Frågar du med ödmjukhet får du det kanske. Det jag har märkt med Af är att de gillar inte när man säger att man har rätt till ledighet.

• Anonym (Nina)
    Anonym (nopp) skrev 2019-05-08 08:25:55 följande:
    Betalt för vad? FK ger inte ut semesterpengar. Om du fick var det väl för att du fick sjukpenning då, men man får knappast betalt för att man gör praktik om man inte gör praktik.
  • Anonym (nopp)
    Anonym (Nina) skrev 2019-05-08 22:40:59 följande:

Betalt för vad? FK ger inte ut semesterpengar. Om du fick var det väl för att du fick sjukpenning då, men man får knappast betalt för att man gör praktik om man inte gör praktik.

Nej inte sjukpenning. Jag fick mina pengar precis som vanligt. Hade jag bett om ledig så hade jag inte fått några pengar, men när arbetsplatsen stängde och jag tvingades va ledig så fick jag självklart betalt ändå.
  • Anonym (nopp)
    Anonym (Nina) skrev 2019-05-08 22:40:59 följande:

Handlar inte om semester. Är inte jag som ber om ledigt utan arbetsplatsen som stänger.

Förordning (2017:819)

3. ett tillfälligt uppehåll i insatserna som ingår i programmet jobb- och utvecklingsgarantin, dock under sammanlagt högst 20 ersättningsdagar under en tolvmånadersperiod, om personen under uppehållet är beredd att ta aktiv del av Arbetsförmedlingens service i fråga om platsförmedling.

Om arbetsplatsen stänger i x antal veckor under sommaren (vilket många gör) så kan arbetsförmedlingen godkänna att du ändå får betalt. Vanligast är att arbetsförmedlingen inte ger dig några andra uppgifter under den perioden då de vet att du ändå snart återgår till arbetsplatsen.
Svar på tråden Har man rätt till någon semester arbetsmarknadspolitisk program?