Kan man bli skadeståndsskyldig om hunden biter?
Om man blir överfallen när man är ute och ens hund anfaller och biter personen, kan man själv bli dömd då?
Om man blir överfallen när man är ute och ens hund anfaller och biter personen, kan man själv bli dömd då?
Knivgt läge det där. Dels gäller strikt ägaransvar, dels gäller även nödvärnslagen. Tror det blir upp till domstol fall till fall.
Det var ett fall här i Sverige för ett tag sedan, någon som klätt ut sig till clown och hoppat fram på ett otäckt sätt framför en hundägare och hans hund.
Hunden bet, det blev inget skadestånd till clownen.
Jag hade funderade själv på och pratade med andra hundägare vad som skulle hända om hunden bet en clown.
De där clownerna var vuxna människor som roade sig med att försöka skrämma folk på kvällarna. Rena överraskningsmoment, så det hade varit konstigt om man hade behövt betala skadestånd för att ens hund försvarat en.
Om personen skulle stämma dig på skadestånd skulle det troligtvis jämkas på grund av överfallet och du skulle inte bli skadeståndsskyldig.
Om våldtäktsmannen får skadestånd i detta fall känner jag starkt för att flytta från Sverige.
https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/WboVwr/jennifer-utsattes-for-valdtaktsforsok--raddades-av-sin-hund
Om våldtäktsmannen får skadestånd i detta fall känner jag starkt för att flytta från Sverige.
www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/WboVwr/jennifer-utsattes-for-valdtaktsforsok--raddades-av-sin-hund
Du har ju strikt ägaransvar och ska kunna kontrollera hunden men förhoppningsvis ses det på annat sätt vid ett överfall. Du kan ju få svårt att bevisa att du blivit överfallen om hunden går in och försvarar dig innan du får skador men gärningsmannen kommer ju ha skador att visa upp och kan ju hävda att hunden attackerade när hen bara passerade. Hunden kan även behöva testas för att utreda om den är aggressiv.
Du har ju strikt ägaransvar och ska kunna kontrollera hunden men förhoppningsvis ses det på annat sätt vid ett överfall. Du kan ju få svårt att bevisa att du blivit överfallen om hunden går in och försvarar dig innan du får skador men gärningsmannen kommer ju ha skador att visa upp och kan ju hävda att hunden attackerade när hen bara passerade. Hunden kan även behöva testas för att utreda om den är aggressiv.
Jag tänker att eftersom en hund är en ägodel i lagens ögon så antar jag att den likställs med ett vapen/tillhygge när den skadar någon. Då tänker jag att det beror på hur stora skador hunden gör i förhållande till de skador du får. Alltså om det anses vara självförsvar eller övervåld.
Det fungerar precis på samma sätt som självförsvar. Hunden får alltså bita, och till viss del skada en angripare. Skadorna ska dock vara paritet med hotet. Hunden får därmed även bita ihjäl en angripare i färd med att mörda dig.
ja å hunden avlivas SKAFFA INTE HUSJUR D E FÖTRYCK SKULLE DU VILLA GÅ RUNT I KÅPPEL!?!?!??!?!?!?!?