• Anonym (Lea)

Kan man bli skadeståndsskyldig om hunden biter?

Om man blir överfallen när man är ute och ens hund anfaller och biter personen, kan man själv bli dömd då?

• Svar på tråden Kan man bli skadeståndsskyldig om hunden biter?
  • Aniiee

Knivgt läge det där. Dels gäller strikt ägaransvar, dels gäller även nödvärnslagen. Tror det blir upp till domstol fall till fall.

I have a growing lack of disgust for you
  • Bestemor

Det var ett fall här i Sverige för ett tag sedan, någon som klätt ut sig till clown och hoppat fram på ett otäckt sätt framför en hundägare och hans hund.

Hunden bet, det blev inget skadestånd till clownen.

Jag hade funderade själv på och pratade med andra hundägare vad som skulle hända om hunden bet en clown.

De där clownerna var vuxna människor som roade sig med att försöka skrämma folk på kvällarna. Rena överraskningsmoment, så det hade varit konstigt om man hade behövt betala skadestånd för att ens hund försvarat en.

• Anonym (V)

Om personen skulle stämma dig på skadestånd skulle det troligtvis jämkas på grund av överfallet och du skulle inte bli skadeståndsskyldig.

• Dexter dot com

Du har ju strikt ägaransvar och ska kunna kontrollera hunden men förhoppningsvis ses det på annat sätt vid ett överfall. Du kan ju få svårt att bevisa att du blivit överfallen om hunden går in och försvarar dig innan du får skador men gärningsmannen kommer ju ha skador att visa upp och kan ju hävda att hunden attackerade när hen bara passerade. Hunden kan även behöva testas för att utreda om den är aggressiv.

• Anonym (Hmmmmm...)
    Dexter dot com skrev 2019-05-07 07:12:02 följande:

Du har ju strikt ägaransvar och ska kunna kontrollera hunden men förhoppningsvis ses det på annat sätt vid ett överfall. Du kan ju få svårt att bevisa att du blivit överfallen om hunden går in och försvarar dig innan du får skador men gärningsmannen kommer ju ha skador att visa upp och kan ju hävda att hunden attackerade när hen bara passerade. Hunden kan även behöva testas för att utreda om den är aggressiv.

Det är ju svårt att kontrollera hunden medan man blir överfallen...
  • Kjell2
    Anonym (Lea) skrev 2019-05-06 21:19:32 följande:

Om man blir överfallen när man är ute och ens hund anfaller och biter personen, kan man själv bli dömd då?

Ja, hundägaransvaret är strikt. Dvs oavsett är du skyldig vad din hund gör.

Nu tillämpas inte lagen till 100% i varje enskilt fall men räkna inte med att du går fri om du blir överfallen och din hund skadar någon.

• Anonym (Gissning)

Jag tänker att eftersom en hund är en ägodel i lagens ögon så antar jag att den likställs med ett vapen/tillhygge när den skadar någon. Då tänker jag att det beror på hur stora skador hunden gör i förhållande till de skador du får. Alltså om det anses vara självförsvar eller övervåld.

• Anonym (Hmmmmm...)
    Kjell2 skrev 2019-05-07 08:51:48 följande:

Nu tillämpas inte lagen till 100% i varje enskilt fall men räkna inte med att du går fri om du blir överfallen och din hund skadar någon.
    Kan man inte hävda att man inte kunde kalla in hunden eftersom man blev överfallen? Jag menar om man har fullt sjå att kämpa mot en våldtäktsman kan det vara liiiiite svårt att samtidigt styra sin hund.
  • Kjell2
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-05-07 08:57:51 följande:
    Kan man inte hävda att man inte kunde kalla in hunden eftersom man blev överfallen? Jag menar om man har fullt sjå att kämpa mot en våldtäktsman kan det vara liiiiite svårt att samtidigt styra sin hund.
    Det spelar ingen roll - ansvaret är strikt. Grunden är att allt hunden gör är ägaren ansvarig för. Detta oavsett om den har rymt, den är kopplad, man inte kan kalla in den, någon annan retar hunden osv.

• Bestemor
    Anonym (Lea) skrev 2019-05-06 21:19:32 följande:

Googla fallen där hundar bet clownerna. Hundägarna anmälde överfallen till polisen.
  • Anonym (jur)
    Kjell2 skrev 2019-05-07 08:51:48 följande:

Helt rätt beträffande ansvaret, det kommer att bli en sammanvägd bedömning i rätten så skadeståndsansvaret är en öppen fråga som beror på hur rätten resonerar utifrån den bevisning som lämnats in i målet, vilka bevekelsegrunder som finns etc.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Kjell2 skrev 2019-05-07 09:07:33 följande:
    Det spelar ingen roll - ansvaret är strikt. Grunden är att allt hunden gör är ägaren ansvarig för. Detta oavsett om den har rymt, den är kopplad, man inte kan kalla in den, någon annan retar hunden osv.
    Så om jag inte kan kalla in hunden för att jag håller på och blir våldtagen så blir jag skadeståndsskyldig till våldtäktsmannen? Win-win att överfalla tjejer med hund alltså.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-05-07 14:17:33 följande:
    Så om jag inte kan kalla in hunden för att jag håller på och blir våldtagen så blir jag skadeståndsskyldig till våldtäktsmannen? Win-win att överfalla tjejer med hund alltså.
    Om man går igång på hundbett vill säga.
  • Kjell2
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-05-07 14:17:33 följande:
    Långt ifrån säkert att du bli skadeståndsskyldig. Exakt hur lagen om hur det strikt ansvaret tillämpas är upp till domstolen och beror på läget.

• Haskel

Det fungerar precis på samma sätt som självförsvar. Hunden får alltså bita, och till viss del skada en angripare. Skadorna ska dock vara paritet med hotet. Hunden får därmed även bita ihjäl en angripare i färd med att mörda dig.

• Anonym (Hmmmmm...)
    sextiotalist skrev 2019-05-07 14:22:16 följande:
    Om man går igång på hundbett vill säga.
    ? Sex av kvinnan + skadestånd för hundbettet. Våldtäkt är svårt att bevisa så man lär inte bli straffad.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-05-07 15:08:40 följande:
    ? Sex av kvinnan + skadestånd för hundbettet. Våldtäkt är svårt att bevisa så man lär inte bli straffad.
    Just överfallsvåldtäkter, som jag misstänker att det rör sig om, är ofta lättare att bevisa. Det brukar inte vara normalsex och ett kanske som kan misstolkats som ett ja, när en främmande man hoppar på en kvinna under hennes hundpromenad.
  • LivetPåJorden

ja å hunden avlivas SKAFFA INTE HUSJUR D E FÖTRYCK SKULLE DU VILLA GÅ RUNT I KÅPPEL!?!?!??!?!?!?!?

Svar på tråden Kan man bli skadeståndsskyldig om hunden biter?