• Anonym (Anonym TS)

Könsherpes

Jag har hönsherpes, alltså genital herpes typ 2 i underlivet sedan några år tillbaka. Har recept på valaciklovir 500mg för att ta vid känningar. Har haft ett litet litet utbrott som läkte på 2 dagar tidigare detta år. Har precis haft mens och jag äter kombinerade p-piller. Igår hade jag en tryckande huvudvärk och det kan jag ja till och från. Försöker undvika ta huvudvärkstabletter etc. Nu till själva herpesutbrottet. Det är lite svullet, lite rött och kliar. Brukar oftast komma på samma ställe, dvs den ena inre blygdläppen. Det syns inte så mycket vid titt i spegel, men det känns som det typ skaver när jag går.

1. Finns det någon/ några här som också har denna jobbiga åkomma?

2. Hur ofta får du/ ni utbrott?

3. Har det lugnat sig med tiden?

4. Kan man ta cellprov vid pågående utbrott?

5. Blir utbrott alltid blåsor, eller kan det mer bli rött och svullet?

• Svar på tråden Könsherpes
  • Anonym (Ylva)

Jag fick herpes nr 1 för 6 månader sedan , var jättesjuk. Efter två månader kom ett nytt utbrott men lindrigt. Tar tabletter.

• Anonym (Anonym TS)

Usch, det är så jobbigt med utbrott. Antar att du fick primärinfektionen då. Jag har typ 2 sedan 3,5 år. Det endaste utbrottet har typ läkt och det är jag tacksam för såklart. Tog ej tabletter. Äter du valaciklovir varje dag i förebyggande syfte?

• Anonym (Ylva)

Ja premiärinfektionen då, var jättesjuk. Äter inte valaciklovir förebyggande. Jag tog tabletter då. Typ 1 i munnen och underlivet.

• Anonym (Ylva)

Ja premiärinfektionen då, var jättesjuk. Äter inte valaciklovir förebyggande. Jag tog tabletter då. Typ 1 i munnen och underlivet.

• Anonym (Anonym TS)

Vilken tur att det är typ1 du fått i underlivet. Typ1 brukar inte ge bäsvär i underlivet så förhoppningsvis slipper si utbrott framöver. Innan jag fick mitt senaste utbrott fick jag svår huvudvärk. Sedan började det ila/ värkar underlivet men inget som syndes i underlivet.

Själva utbrottet brukar bli att det blir svullet, skaver vid gång, rätt och som små röda upphöjningar. Är alltid supernoga med hygien. Hade tur att det läkte ut snabbt. Dock mår jag dåligt psykiskt av detta, att kunna smitta utan att veta när. Önskar så att det kom ett slags botemedel mot herpes, men det lär inte komma eller dröja länge. Knepigt med virus.

Min väninna fick ett rejält utbrotts av typ 1 i underlivet oC det kom tillbaka 2 gånger. Hon har därefter aldrig fått tillbaka något mer utbrott.

• Anonym (Ylva)

Jag fick mycket besvär i underlivet lika mycket som i munnen av typ 1

Det var som en helveteseld på båda ställena

• Anonym (Ylva)

Jag önskar inte ens min värsta ovän att få det här

• Anonym (Ylva)

Fick några blåsor i munnen och på läppen förra veckan dom försvann på några dagar med salvan jag fått. Tog valaciclovir direkt i 5 dagar. Blev inget mer.

• Anonym (Anonym TS)

Det är en helvetes sjukdom, hatar när utbrotten kommer. Jag har alltid valaciklovir hemma, eller med mig när jag reser. Använd cerat med solskydd på läpparna om det triggas av sol. Jag känner av klåda på inre blygdläppen där utbrottet var, men glad så länge det inte blommar ut något.

Du kanske aldrig mer får tillbaka där nere

• Anonym (Ylva)

Ingen mer som har herpes som kan berätta?

Svar på tråden Könsherpes