• Anonym (Anonym TS)

Könsherpes

Jag har hönsherpes, alltså genital herpes typ 2 i underlivet sedan några år tillbaka. Har recept på valaciklovir 500mg för att ta vid känningar. Har haft ett litet litet utbrott som läkte på 2 dagar tidigare detta år. Har precis haft mens och jag äter kombinerade p-piller. Igår hade jag en tryckande huvudvärk och det kan jag ja till och från. Försöker undvika ta huvudvärkstabletter etc. Nu till själva herpesutbrottet. Det är lite svullet, lite rött och kliar. Brukar oftast komma på samma ställe, dvs den ena inre blygdläppen. Det syns inte så mycket vid titt i spegel, men det känns som det typ skaver när jag går.

1. Finns det någon/ några här som också har denna jobbiga åkomma?

2. Hur ofta får du/ ni utbrott?

3. Har det lugnat sig med tiden?

4. Kan man ta cellprov vid pågående utbrott?

5. Blir utbrott alltid blåsor, eller kan det mer bli rött och svullet?

• Svar på tråden Könsherpes
  • Anonym (Anonym TS)

Men denna sjukdom får jag perspektiv på saker. Sådant som jag kunde gnälla över innan ser jag som bagatellartat numer. Är glad alla de dagar jag slipper utbrott och obehagskänslor. Dock känner jag inte samma för sex längre eftersom man kan smitta närsomhelst utan att ha symtom, samt att sex kan göra mig rädd att trigga utbrott med tanke på friktion.

Upplever ni som har herpes att det minskar med tiden?

Jag är noga med att undvika mat som kan trigga som tex choklad, koffein, nötter. Äter sedan flera åt tillbaka aminosyran L-lysin som finns att köpa på hälsokostaffär.

Har alltid medicin ( Valaciklovir) med mig men har faktiskt inte ätit dem de senaste utbrotten då jag vill se hur min kropp hanterar det. Se senaste utbrotten har förvisso läkt snabbt, men man vet ju aldrig hur stort nästa utbrott blir.

Är noga med att alltid sova utan trosor vilket jag gjort å länge jag kan minmas, har nattlinne, och tvättar med intimtvål eller intimolja. Skippar oftast stringtrosor, använder sömnlösa snygga hipsters som är bra.

Min högsta önskan är dock att det uppfanns ett slags botemedel sommar försatte viruset i en konsttant dvala, men det lär nog aldrig komma.

• Anonym (Torgny)

Min fru som är 50+ har könsherpes. Hon fick det när hon var 21. Tydligen jobbiga utbrott första åren. Efter att hennes mens upphörde har det klingat av. Under de 4 åren vi har känt varandra har hon kanske fått små små utbrott 3-4 ggr, i form av en blåsa på ett särskilt ställe, mitt mellan f-ttan och naveln. Blåsan har varit mogen ett par  dagar sen torkar den ut och blir mindre och mindre synlig. Vi har haft sex även när hon haft blåsan synlig men hon har då satt på ett plåster. När hon berättade första gången att hon har herpes kändes det förstås ofräscht och lite konstigt då jag aldrig haft någon partner med såna problem tidigare. Men  jag vande mig vid tanken, och kan ju faktiskt själv vara bärare utan att ha någon symtom. Det är en konstig sjukdom. 

• Anonym (Anonym TS)

Men vad bra att hon inte får problemen i själva underlivet och smart att sätta ett plåster på. Ingen höjdare att få det i underlivet alls. Det är psykiskt påfrestande att leva med och väcker endel frågor. Jag äter kombinerade p- piller och vet inte hur det ger sig om jag skulle sluta ( försöker inte stressa, sova bra och bra kost).

• Em16

Hellu!:)

Tänkte berätta lite om min resa med herpes typ 2.

Fick mitt första utbrott för lite mer än 2 år sedan och det var ett rent helvete,kunde inte gå eller sitta på en vecka..

Men nu med åren så får jag ett mini utbrott efter varje gång jag haft mens.

Jag fattar aldrig när det är på gång förens det är en liten blåsa som kliar.

När den är sönder så kör jag på med alsolsprit flera gånger om dagen om möjligt för att få den att torka ut och läka så snabbt som möjligt så jag kan återgå till mitt vanliga liv med min sambo.

Funkar för mig . Man lär sig leva med det.

Tog kanske 7 utbrott innan det blev till bara en liten blåsa och nu håller det sig så.

• Anonym (Anonym TS)

Heej!

Tack för respons!:)

Så skönt att det lugnat ned sig.

Vet din sambo om att du bär på viruset? Har han också fått det? Jag vågar knappt dejta för jag vet inte hur/ om jag skall säga något. Herpes är ju väldigt stigmatiserat.

På mig brukar det oftast också komma efter mensveckan är över och jag börjat ta p-pillren igen, men inte alltid systematiskt för mig.

På mig så vet jag inte om huvudvärken kan bara en förvarning. Brukar svullna upp på det stället oftast kommer och så blir det rött och blir som små röda prickar som torkar in.

Kommer det på samma ställe o underlivet på dig?

Har du fått svar på att det är typ 2?

Många frågor här, men känner mig så ensam, och att detta begränsar mitt liv.

Kram!

• Anonym (L)

Jag har haft genital herpes i ca 10 år. I början var det tätare o snärtsammare utbrott men det har lugnat sig med åren. Nu får jag utbrott, ofta i samband med mens. Tycker inte det är så farligt.

• Anonym (Anonym TS)

Får di det vid varje mens? Hur yttrar sig dina utbrott? Jag tycker det är så jobbigt bär de kommer i själva underlivet,

Men vissa verkar få tex på den vanliga huden ( dvs ej i underlivet) och det måste kännas bättre tänker jag.

Vet en som har typ 1 u underlivet men hon har bara fått 2 eller 3 utbrott. Hennes primärutbrott var blåsor överallt.

Men typ 1 brukar ju oftast inte återkomma eller återkomma så ofta. Jag har typ 2 :(

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Anonym TS) skrev 2019-05-12 06:52:26 följande:

Vilken tur att det är typ1 du fått i underlivet. Typ1 brukar inte ge bäsvär i underlivet så förhoppningsvis slipper si utbrott framöver. Innan jag fick mitt senaste utbrott fick jag svår huvudvärk. Sedan började det ila/ värkar underlivet men inget som syndes i underlivet.

Själva utbrottet brukar bli att det blir svullet, skaver vid gång, rätt och som små röda upphöjningar. Är alltid supernoga med hygien. Hade tur att det läkte ut snabbt. Dock mår jag dåligt psykiskt av detta, att kunna smitta utan att veta när. Önskar så att det kom ett slags botemedel mot herpes, men det lär inte komma eller dröja länge. Knepigt med virus.

Min väninna fick ett rejält utbrotts av typ 1 i underlivet oC det kom tillbaka 2 gånger. Hon har därefter aldrig fått tillbaka något mer utbrott.

Jo jag har typ 1 och fick det både i munnen och i underlivet. Det var en fruktansvärd smärta. Är det någon som vet om någon som bara har fått ett utbrott och aldrig mer? Önskar att det vore så med mig. Är rädd för ev nästa utbrott.
  • Anonym (Ont)

Fick mitt första utbrott i underlivet för 11 år sedan , var då 15 . Fick kateter då jag inte kunde kissa och blåsan var på väg att spricka , fick ligga på sjukhus med dropp och morfin . Har haft några små utbrott igen men va längesen nu .

Har inte haft något alls sen jag slutade med p-piller , hade problem med svampinfektioner med men de är också helt borta sen jag slutade med p-piller .

Ingen rolig sjukdom !

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Ont) skrev 2019-06-06 17:25:47 följande:

Fick mitt första utbrott i underlivet för 11 år sedan , var då 15 . Fick kateter då jag inte kunde kissa och blåsan var på väg att spricka , fick ligga på sjukhus med dropp och morfin . Har haft några små utbrott igen men va längesen nu .

Har inte haft något alls sen jag slutade med p-piller , hade problem med svampinfektioner med men de är också helt borta sen jag slutade med p-piller .

Ingen rolig sjukdom !

Nej det ska gudarna veta att det inte är. Kändes som att jag ville dö när det var som värst. Tror du att det hade med p piller att göra?
Svar på tråden Könsherpes