• amoremio

Vännen är mytoman- hur agerar man bäst?

Hej!

Jag har en nära vän som jag har känt i några års tid. Vi är väldigt nära som vänner- problemet är dock att vissa saker stör mig mer och mer och jag vet inte hur jag ska hantera det.

Min vän är mytoman- det är något som både jag och andra har uppmärksammat de senaste åren. I början märkte jag/vi (andra vänner) ingenting men allteftersom tiden gick så började jag/vi att se detta beteende.

Exempelvis:

1) Kompisen berättade nyligen hur hen dejtat en bekant till en annan kompis och att de pussats. Ingen trodde på detta och det visade sig vara rena påhittet i efterhand.

2) Det har varit tal om en flytt/ny bostad under flera ÅRS tid- min kompis säger alltid "i är blir det av"- med en väldigt säker och övertygande approach. Flera år har gått och det är alltid någon dum bortförklaring varför flytten inte blev just i år. Varför inte bara säga istället: Jag HOPPAS att det blir av i år- men jag vet inte.

3) Konstanta lögner om det vardagliga livet: Personer som min kompis påstår sig känna/träffa men sedan när de ska ses så blir det oftast ingen träff av massa olika anledningar. Jag tror nämligen att min kompis glömmer av sina utsagor och därför avslöjas ofta lögnerna- vilket händer mer eller mindre varje vecka.

Vi pratar inte om så kallade vita lögner då och då- vi pratar om regelbundna och återkommande lögner om hela vardagen och den egna personen.

Jag upplever att min kompis har en SJUKLIG icke förmåga att skilja mellan fantasier och verklighet- eller så ljuger hen medvetet- vilket av alternativen kan jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte är i min kompis inre värld. Men både jag och andra har reagerat på beteendet där fantasier plötsligt blir till en faktisk verklighet- en "verklighet" som dock bara ÄR önsketänkande/fantasier.

Vår vänskap tryter och jag börjar tappa respekten. Jag kan inte hjälpa det- jag känner nämligen ett renodlat ÄCKEL över detta beteende- i min värld så är det så patetiskt att ljuga och hitta på saker- att skapa en fantasivärld. Jag vet att det låter hårt men jag reagerar så här- trots att jag någonstans inser att det är sjuklighet bakom beteendet. Därför känner jag mig väldigt elak ibland som responderar så här. Jag har även börjat att ifrågasätta min vän när jag märker att det ljugs likt hästen travar. Till svar så är det alltid en massa bortförklaringar eller rövarhistorier- ofta blir hen också upprörd när jag ifrågasätter- trots att jag faktiskt har fog för min skepsis.

Jag vill fortsätta vara vän- dessutom tycker jag på något konstigt sätt synd om min vän för detta märkliga beteende. Men om det ska gå så måste jag få "strategier" för att hantera detta mytomana beteende. Jag är idag närmare 30 och sist jag hade en vän med likande beteende så var jag runt 20- därför är jag inte så van vid att möta detta beteende.

Någon som har erfarenheter/idéer om hur man kan agera konstruktivt?

• Svar på tråden Vännen är mytoman- hur agerar man bäst?
  • Anonym (H)

Det kan ju bero på adhd, schitzofreni, stress, lite ditten och datten. Hen ljuger nog inte med flit utan hen är kanske virrig, glömsk eller psykiskt dålig på annat sätt. Du verkar ju inte vilja vara vän med ett äckel så säg upp kontakten du.

• Andiie87

Ehm, jag tycker inte det där framstår som värsta lögnerna. Du får vara lite mer tydlig med din väns lögnexempel om man ska tro dig!

Hur vet du förresten att det inte förekom kyssar med personen som hen dejtade ?

Och vad sjutton är grejen med att störa sig på att en vän inte flyttar från sin bostad? Personen kanske inte får tag på något.

Och vadå pratar om människor som personen inte träffar? Är det kändisar det är tal om? Eller vänner som inte har tid?

Uppriktigt sagt framstår dina brydderier vara lite märkliga, utifrån din egen utsaga om din s.k. lögnaktiga vän.

• Anonym (Iu)

Förstår precis vad du menar. Hade ett ex som var likadan. Helt obetydelsefulla lögner.

Tex kunde vi ha ätit köttbullar till middag och sedan när vi var hemma hos hans mamma senare på eftermiddagen kunde han säga till sin mamma att vi åt panerad fisk till middag.

Eller tex kunde vi varit över på fika hos hans pappa och så kunde han säga att han ville ha hans pappas gamla veteranbil och pappan kunde säga att ?Det kan du glömma, du kan få den när jag dör? och sedan när vi träffa någon kompis till honom på promenaden hem och då kunde han glatt berätta för kompisen att ?Pappa ska köpa en ny veteranbil, så jag ska få hans gamla?.

Eller när han tog hem kompisar till vår lägenhet fast den såg ut som en svinstia. Han lovade dyrt och heligt att han hade städat lägenheten innan kompisarna hade kommit men att den blivit stökig igen. Jaha? Så dina smutsiga kalsonger från i tisdags hoppade ut i vardagsrummet igen och disken från i onsdags blev odiskad och trollade sig tillbaka i diskhon efter att kompisarna varit på besök?!

Han berättade även att han legat med en specifik tjej, ganska ingående detaljer, sedan började jag arbeta med den tjejen och hon hade aldrig ens träffat mitt ex, hon visste inte ens vem han var.

Liknande saker hände hela tiden och till sist visste jag inte om något han berättade var sant. Jag kunde stå bredvid honom och se ut som ett frågetecken för jag visste ju att han ljög. Han skämdes ju inte heller utan han ljög hejvilt fast jag stod bredvid och hade varit med tex när hans pappa sa att han inte skulle få hans bil.

Jah vet inte om den här killen hade livlig fantasi och svårt att skilja på fantasi och verklighet. Ibland påminner hans beteende lite om min 5 åring. Tex kan jag fråga vad de åt till lunch på dagis och hon kan svara att de åt grodyngel med ketsup. Hon kan ha en lång utläggning om hur de gick till parken och fiskade grodyngel. Givetvis vet både hon och jag att de inte åt grodyngel.

• smulpaj01
    Andiie87 skrev 2019-05-07 23:47:01 följande:

Ehm, jag tycker inte det där framstår som värsta lögnerna. Du får vara lite mer tydlig med din väns lögnexempel om man ska tro dig!

Och vad sjutton är grejen med att störa sig på att en vän inte flyttar från sin bostad? Personen kanske inte får tag på något.

Och vadå pratar om människor som personen inte träffar? Är det kändisar det är tal om? Eller vänner som inte har tid?

Uppriktigt sagt framstår dina brydderier vara lite märkliga, utifrån din egen utsaga om din s.k. lögnaktiga vän.

Detta var min tanke också. Inget av de tre exemplen tyder på lögner eller att personen är mytoman.

I exempel 1 - Hur visade det sig att vara en lögn? Var det personen din vän pussat på som sa att det ej stämde?

Exempel 2 - Nej det är ingen lögn att vilja flytta men inte göra det på flera år. Hur många säger inte "nu jäklar ska jag gå ner i vikt, nu ska jag verkligen skilja mig, nu måste jag byta jobb" men så tragglar de vidare och åren går.

Tredje exemplet förstår jag inte riktigt.

Oavsett så borde du bryta med denne vän då du inte är nån vän!
  • Anonym (Mrs)

Du kan ju försöka att konfrontera henne och se om hon kan och vill förändra sig. Det troliga är dock att hon ljuger ännu mer.

Mitt råd när man träffar personer som ljuger är att bryta kontakten. Jag vet inget fall där det slutat bra. Det är väldigt svårt att vara vän med någon som man inte kan lita på. Det går liksom inte att bygga upp något äkta.

• amoremio

T

När det gäller kyssen så är situationen fruktansvärt osannolik eftersom den ena är straight och den andra är homosexuell. Tjejen i fråga har dessutom dementerat det och blev tydligen arg över påhittet- vilket jag fullt förstår.

Ja min kompis ljuger pm människor som hen träffar. Påhittade situationer som sedan visar sig vara rena rama pågittet. Inte så farligt?! I min värld är det sjukligt att en vuxen människa ljuger på detta sätt- dvs hittar på situationer som aldrig ens har förekommit i verkligheten. Att barn gör det- det är naturligt men när vuxna människor gör det så är det en annan sak
  • amoremio
    smulpaj01 skrev 2019-05-08 06:10:51 följande:

Detta var min tanke också. Inget av de tre exemplen tyder på lögner eller att personen är mytoman.

I exempel 1 - Hur visade det sig att vara en lögn? Var det personen din vän pussat på som sa att det ej stämde?

Exempel 2 - Nej det är ingen lögn att vilja flytta men inte göra det på flera år. Hur många säger inte "nu jäklar ska jag gå ner i vikt, nu ska jag verkligen skilja mig, nu måste jag byta jobb" men så tragglar de vidare och åren går.

HAHAHAHA den sista meningen är bara så skrattretande!

Du menar alltså att man inte är "en vän" bara för att man har noterat att någon ljuger systematiskt? Du kanske tycker att en riktig vän låtsas som ingenting istället- även om lögnerna är uppenbars? Eller? Det är i mina ögon ingen riktig vän- någon som är falsk.

Hade du läst hela mitt inläg så skulle du förhoppningsvis också snappa upp att jag vill få tips på HUR jag kan bemöta detta återkommande beteende
  • Kjell2
    amoremio skrev 2019-05-08 08:17:47 följande:

HAHAHAHA den sista meningen är bara så skrattretande!

Du menar alltså att man inte är "en vän" bara för att man har noterat att någon ljuger systematiskt? Du kanske tycker att en riktig vän låtsas som ingenting istället- även om lögnerna är uppenbars? Eller? Det är i mina ögon ingen riktig vän- någon som är falsk.

Hade du läst hela mitt inläg så skulle du förhoppningsvis också snappa upp att jag vill få tips på HUR jag kan bemöta detta återkommande beteende
    Din vän kommer inte ändra på sig i någon större omfattning. Du får välja, lära dig hantera det, t ex genom att ignorera, eller hitta ny vän.

• amoremio
    Anonym (Mrs) skrev 2019-05-08 08:08:48 följande:

Du kan ju försöka att konfrontera henne och se om hon kan och vill förändra sig. Det troliga är dock att hon ljuger ännu mer.

Mitt råd när man träffar personer som ljuger är att bryta kontakten. Jag vet inget fall där det slutat bra. Det är väldigt svårt att vara vän med någon som man inte kan lita på. Det går liksom inte att bygga upp något äkta.

Jag har börjat att vara rak och tydlig när jag märker att saker och ting inte stämmer. Så tråkigt att sådana saker ska behöva ske- det är så onödigt!

Jag funderar dock mycket på Hur jag ska agera sä att vänskapen kan fortsätta- även om det är utmanande
  • amoremio
    Kjell2 skrev 2019-05-08 08:20:30 följande:

Din vän kommer inte ändra på sig i någon större omfattning. Du får välja, lära dig hantera det, t ex genom att ignorera, eller hitta ny vän.

Du har nog rätt tyvärr. Jag får förmodligen arbeta med acceptans- eftersom jag vill ha kvar vänskapen.
  • Anonym (Mrs)
    amoremio skrev 2019-05-08 09:26:55 följande:

Jag har börjat att vara rak och tydlig när jag märker att saker och ting inte stämmer. Så tråkigt att sådana saker ska behöva ske- det är så onödigt!

Jag funderar dock mycket på Hur jag ska agera sä att vänskapen kan fortsätta- även om det är utmanande

Det är ju en god början att inte acceptera lögner. Det du kan vara uppmärksam på är om det börjar eskalera till större lögner eller om det på något sätt börjar gå ut över dig eller andra personer i er närhet. Tex om hon ljuger om dig till andra eller om andra för dig. Då är det nog dags att avsluta vänskapen. Sånt där kan lätt bli en riktig soppa.
  • Kjell2
    amoremio skrev 2019-05-08 09:28:52 följande:
    Du har nog rätt tyvärr. Jag får förmodligen arbeta med acceptans- eftersom jag vill ha kvar vänskapen.
    Om det nu mest är sitt eget liv hon ljuger om så går det i rätt stor utstäckning ignorera det och ha grundinställningen att inte ta det hon berättar som 100% sanning. Låt henne ha kvar sin fantasivärld.
  • Anonym (....)

Min bästa vän är också mytoman och kan komma med helt sjuka påhittade saker ibland. Men hennes andra sidor väger upp det och jag har känt henne väldigt länge så jag vet oftast när det inte riktigt stämmer. Är det helt uppåt väggarna kan jag säga ifrån annars får hon hålla på.

Svar på tråden Vännen är mytoman- hur agerar man bäst?