• Anonym (Sambo)

Psykos - återhämtning

Hej! Min sambo har fått en psykos. Det här är första gången, hen blev inlagd på psyket för några dagar sedan.

Vi har ingen erfarenhet av sånt här, vet ingenting än, har inte fått träffa läkaren. Hur länge "brukar" man vara sjuk? Eller hur lång tid sjukskriven efteråt?

Återhämtningstiden, vad ska vi tänka på?

Vi har barn, väntar på att socialen ska ta kontakt då personalen berättade att de alltid gör en orosanmälan när en förälder blir psykiskt sjuk.

Hoppas någon kan ge tips eller råd eller dela med sig av sina erfarenheter!

• Svar på tråden Psykos - återhämtning
  • Anonym (Kram)

Vet hur jobbigt du har det just nu. Sonen fick en psykos i somras och det var det absolut värsta vi varit med om. Hemskt att se sin älskade unge(23 år) må så fruktansvärt dåligt och skräckslagen för vad som hände med honom. Med medicineringen han fick vände det snabbt, efter en och en halv vecka fick han komma hem. De första dagarna var sjukt jobbiga att uppleva, sen märkte vi syor förbättring dag för dag och gud så skönt när vi märkte att det verkligen vände. Han har fått medicinering och mycket tid och kärlek från familjen och han är helt återställd. Möjligen lite trött fortfarande men det kan sitta i länge. Han var sjukskriven 4 månader och började sen jobba 50 %. Första gången försökte han jobba redan efter 3 månader men det märktes att han inte mådde bra så han fick mer sjukskrivning.

Nu känns han precis som vanligt och jag hoppas det går bra för sin sambo <3. Vet hur jäkla jobbigt och skrämmande det är men det behöver inte betyda att det händer igen.

Sin sambo kommer förhoppningsvis få stöd av psykolog/psykiatriker och kanske även resten av er. Vi har haft stödsamtal där hela familjen fått träffas och prata om oro och tankar. Otroligt välbehövligt och jag hoppas innerligt att ni får rätt stöd. Vet flera personer som haft bara en psykos och ingen mer( då har det gått många år).

Ge din sambo den tid hen behöver. Vissa behöver egentid och andra vill ha sällskap mest hela tiden. Oavsett, ha tålamod och framförallt, ta hand om sig själv och din egen psykiska hälsa. På så sätt kan du finnas där och orka utan att ta slut själv. Du och era barn är viktiga. Va rädd om dig och glöm inte andas... kram

• Anonym (Kram)

Hemskt va fel jag stavar.Ursäkta mina tjocka fingrar :)

• Anonym (Sambo)

Tack så mycket för ditt svar!

Ja vi har tid och kärlek att ge tack och lov!

Vi hoppas att hen blir sjukskriven över sommaren så vi får tid att läka som familj..

Det har gått 4 dagar hen har varit inlagd och vi har märkt förbättring men igår lite bakslag igen. Hen har fått börja med antidepressiv behandling i kombination med den antipsykotiska behandling hen haft sedan hen blev inlagd!

• Anonym (Anhörig)

Är det en förlossningspsykos så KAN det gå över efter några månader och sen aldrig komma tillbaka. Är det en vanlig psykos är risken stor att hon/han aldrig blir frisk och blir inlagd med jämna mellanrum. Vissa kan jobba deltid andra blir förtidspensionärer. Räkna med att ta huvudansvaret för barnen och hemmet. En del blir någorlunda normala i perioder med medicin andra blir permanent personlighetsförändrade. Det är vanligt att de med psykoser inte har någon sjukdomsinsikt, ibland kan tvångsmedicinering bli aktuellt.

Ledsen att jag är så negativ men såhär ser tyvärr verkligheten ut.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Anhörig) skrev 2019-05-13 15:09:18 följande:

Är det en förlossningspsykos så KAN det gå över efter några månader och sen aldrig komma tillbaka. Är det en vanlig psykos är risken stor att hon/han aldrig blir frisk och blir inlagd med jämna mellanrum. Vissa kan jobba deltid andra blir förtidspensionärer. Räkna med att ta huvudansvaret för barnen och hemmet. En del blir någorlunda normala i perioder med medicin andra blir permanent personlighetsförändrade. Det är vanligt att de med psykoser inte har någon sjukdomsinsikt, ibland kan tvångsmedicinering bli aktuellt.

Ledsen att jag är så negativ men såhär ser tyvärr verkligheten ut.

Jag fick en reaktiv psykos pga sömnbrist. Jag var inlagd frivilligt 10-14 dagar och det har inte återkommit på +25 år. Prognosen inte detta fall  går inte att uttala sig om ifall man inte känner till mer om omständigheterna.

Jag minns att jag var jätterädd, förstod inte vad som hade hänt eller vad som pågick och många år efteråt var jag jätterädd att återinsjukna.

Försök förmedla trygghet, inte ställa olämpliga eller orealistiska krav eller förväntningar, att ni som anhöriga finns kvar - finns för hen.

Hoppas det blir en snart tillfrisknande!

Okunnigheten om psykoser är tyvärr stor hos allmänheten har jag tvingats inse. När jag insjuknande förstod ingen i min omgivning vad som hände.

På sikt behöver ni - både anhöriga och den drabbade, få hjälp att förstå vad som utlöste psykosen och vad som kan vara förebyggande för att undvika att det händer igen - vad som kan vara psykosutlösande.

Svar på tråden Psykos - återhämtning