Anonym (Anhörig) skrev 2019-05-13 15:09:18 följande:
Är det en förlossningspsykos så KAN det gå över efter några månader och sen aldrig komma tillbaka. Är det en vanlig psykos är risken stor att hon/han aldrig blir frisk och blir inlagd med jämna mellanrum. Vissa kan jobba deltid andra blir förtidspensionärer. Räkna med att ta huvudansvaret för barnen och hemmet. En del blir någorlunda normala i perioder med medicin andra blir permanent personlighetsförändrade. Det är vanligt att de med psykoser inte har någon sjukdomsinsikt, ibland kan tvångsmedicinering bli aktuellt.
Ledsen att jag är så negativ men såhär ser tyvärr verkligheten ut.
Jag fick en reaktiv psykos pga sömnbrist. Jag var inlagd frivilligt 10-14 dagar och det har inte återkommit på +25 år. Prognosen inte detta fall går inte att uttala sig om ifall man inte känner till mer om omständigheterna.
Jag minns att jag var jätterädd, förstod inte vad som hade hänt eller vad som pågick och många år efteråt var jag jätterädd att återinsjukna.
Försök förmedla trygghet, inte ställa olämpliga eller orealistiska krav eller förväntningar, att ni som anhöriga finns kvar - finns för hen.
Hoppas det blir en snart tillfrisknande!
Okunnigheten om psykoser är tyvärr stor hos allmänheten har jag tvingats inse. När jag insjuknande förstod ingen i min omgivning vad som hände.
På sikt behöver ni - både anhöriga och den drabbade, få hjälp att förstå vad som utlöste psykosen och vad som kan vara förebyggande för att undvika att det händer igen - vad som kan vara psykosutlösande.