• Anonym (Kram)

Psykos - återhämtning

Vet hur jobbigt du har det just nu. Sonen fick en psykos i somras och det var det absolut värsta vi varit med om. Hemskt att se sin älskade unge(23 år) må så fruktansvärt dåligt och skräckslagen för vad som hände med honom. Med medicineringen han fick vände det snabbt, efter en och en halv vecka fick han komma hem. De första dagarna var sjukt jobbiga att uppleva, sen märkte vi syor förbättring dag för dag och gud så skönt när vi märkte att det verkligen vände. Han har fått medicinering och mycket tid och kärlek från familjen och han är helt återställd. Möjligen lite trött fortfarande men det kan sitta i länge. Han var sjukskriven 4 månader och började sen jobba 50 %. Första gången försökte han jobba redan efter 3 månader men det märktes att han inte mådde bra så han fick mer sjukskrivning.

Nu känns han precis som vanligt och jag hoppas det går bra för sin sambo <3. Vet hur jäkla jobbigt och skrämmande det är men det behöver inte betyda att det händer igen.

Sin sambo kommer förhoppningsvis få stöd av psykolog/psykiatriker och kanske även resten av er. Vi har haft stödsamtal där hela familjen fått träffas och prata om oro och tankar. Otroligt välbehövligt och jag hoppas innerligt att ni får rätt stöd. Vet flera personer som haft bara en psykos och ingen mer( då har det gått många år).

Ge din sambo den tid hen behöver. Vissa behöver egentid och andra vill ha sällskap mest hela tiden. Oavsett, ha tålamod och framförallt, ta hand om sig själv och din egen psykiska hälsa. På så sätt kan du finnas där och orka utan att ta slut själv. Du och era barn är viktiga. Va rädd om dig och glöm inte andas... kram

• Anonym (Kram)

Hemskt va fel jag stavar.Ursäkta mina tjocka fingrar :)

Svar på tråden Psykos - återhämtning