• M4ms

    Vilken storlek på barnkläder?

    Hej alla.

    Som rubriken lyder,

    Ni som köpt kläder till ert kommande barn/ alt ni som har barn sedan tidigare. Vilka storlekar köpte ni mest av, har ni några tips om vilka storlekar man kan hålla sig till?

    Jag förstår att bebis växer mycket i början och hinner knappt använda sina alla fina kläder.

    När ?avtar? växten, så att kläderna kan användas under en längre period?

    Någon som vet?

    Väntar mitt första barn och har hittar sååå fina kläder, men som jag helst vill köpa lite större storlekar i då jag inte vill att bebis ska hinna växa ur dom direkt, typ.

  • Svar på tråden Vilken storlek på barnkläder?
  • fjanten

    Med första var vi på strl 62 efter typ en månad t.o.m. ca 4 månader. Strl 68 t.o.m. ca 8 månader. Strl 74 till ca året.

    2an hade storlek 50 i typ 2 månader, så där hade det varit segt att mest ha storlek 56 och 62.

  • fjanten

    Som längst tycker jag nog att strl 92-98 har använts i ett streck, men alla barn har nog lite olika tillväxtspurtar.

  • milli79

    Vi fick en del beg kläder som var tvättade mer vilket jag tycker är bra för att slippa gifter. Vi hade en del i 56 men som du säger de växer ur det snabbt. Tror vi hade med del 50 till förlossningen till 2a barnet men de var för små. Då vägde dottern ca 3700 och var 52 cm.

    Hade nog något plagg i stl 50 till 1an också men det behövs oftast bara ett fåtal plagg. Nån body och någon pyamas. När de är sådär väldigt nyfödda är det ju skönt om man inte behöver byta kläder så ofta på dem så några mjuka plagg i de minsta stl skulle jag säga

  • BuoBä

    Vid 6 månader växte inte vårt barn lika fort längre och då hade hon stl 74. MEN när vi tog fram byxor i stl 80 var de redan för korta så vi fick gå direkt på stl 86. Det var för att hon började krypa i den vevan och böjda ben krävde längre byxor. Sånt kan också hända.

    Jag har kollat på barnstorlekar.se/storleksguide för att få ett hum om när det är dags att byta. Även om barnet är större/mindre än storlekarna som anges för åldern där brukar ändå intervallet stämma rätt bra, tex att stl 56 passar i ca 1 månad men stl 86 i ca ett halvår.

    Jag har köpt mycket begagnat och då är det bra med framförhållning, men det är onödigt att tex köpa vinterkläder i en stl barnet troligen kommer ha på sommaren.

  • Omstart2019

    Jag har köpt en del i stl 50 eftersom mitt första barn hade t o m stl 44 i ett par veckor utan att vara prematur, och eftersom detta barnet (nr 3) ska plockas ut en vecka före BF. Det är mysigt att ha lite kläder som är lagom stora att sätta på i början. Barn nr 2 var större men kunde ändå ha stl 50 första veckorna.

    Sen har jag köpt lite mer i stl 56, medan jag avvaktar med övriga storlekar. Eftersom han kommer i början av juni så vet man ju inte säkert vilken årstid och temperatur det kommer vara när 62 ska börja användas. Och jag vet att jag ändå kommer vilja köpa kläder då med. Alltid roligast att köpa sånt som passar direkt.


    2007, 2010, och BF 190610
  • Omstart2019

    Och sen varierar storlekarna mellan olika märken också. En del 50 jag köpt är lika stort som annat jag köpt i stl 56, så det känns jättesvårt att avgöra vad som blir lagom.


    2007, 2010, och BF 190610
  • Sodergok

    Kolla lite bakåt hur pass stor/liten du själv var när du föddes, och dina eventuella syskon så vet du på ett ungefär hur storleken på din bebbe kommer att vara. Om bebisen exempelvis är 49 cm vid födseln behövs endel stl 50 kläder men om det kommer en större bebis så är kanske smartare att satsa på några 56 och större till att börja med. Och man kan alltid handla allt eftersom :)

  • Jsv17

    Det där är supersvårt att svara på, jag fick en liten kille (trots att han föddes bf+2) som vägde 2660g och var 45cm lång så vi hade strl 50 i nästan 2 månader och fick komplettera med lite i strl 44 (då jag inte ville han skulle drunkna i allt i början) Bebisar i min erfarenhet växer ryckvis, så vi hade som sagt strl 50 länge och 56, sedan hoppade han nästan över strl 62 och även strl 80, men vi hade strl 74 ganska länge man vet ju aldrig riktigt var just ditt barn får en växtspurt. Jag tror det är först efter året som man börjar kunna ha en strl lite längre perioder tyvärr. Hade jag fått göra om nu i efterhand hade jag köpt nåt plagg i 44, några i strl 50, sedan kan man ju köpa de större storlekarna när man hittat något riktigt fint, men då blir de ju få plagg och sådant som man tycker är riktigt fint kommer man se till att använda, sedan hade jag handlat mer vartefter. Reor och sånt kommer hela tiden och det är faktiskt roligare att handla sådant man använda direkt.


    Pojke 9-12-17
  • Fröken Rabarber

    Jag väntar också första barnet, svårt att planera både storlekar och mängder av kläder! Har hitintills valt att köpa ett klädpaket begagnat I storlek 56-68 med runt 20 plagg. Ger oss en bra grund så kan vi komplettera med något enstaka i strl 50, och något nytt i strl 56. Och eventuellt får vi några plagg av familjen med.

  • syntharen

    Jag kan tipsa om att köpa bodys från Lindex som har två knäppningar i grenen så att man kan förlänga den. Jag har några bodys i stl 50 som min nu 3 månaders fortfarande kan ha. Hon är 61 cm. Även Polarn och pyret har sån knäppning samt muddar i ärmarna som man kan vika upp i början. Så just nu har min dotter kläder i storlekarna 50 till 68.

    Visst växer bebisar ut sina kläder fort men samtidigt är det inte jättekul när dom drunknar i sina kläder.

  • MiaFia

    Om du inte vet att barnet kommer bli stort så rekommenderar jag att ha en hel del plagg i storlek 50. Min dotter var pyttelite över medel (3600/51) och kunde absolut ha 50 i början, vissa av de kläderna var stora de första veckorna. Vid 5-6 veckor började 56 passa bättre men hon kunde fortfarande ha en del av 50-kläderna.

Svar på tråden Vilken storlek på barnkläder?