• Luuvely

    Hej! SGI

    Hej! Jag har skrivit på ett avtal till ett arbete där jag börjar jobba i Augusti och jag fick nyligen reda på att jag var gravid vilket innebär att jag kommer gå mammaledig i januari. Jag har sen tidigare en vilande SGI som inte är speciellt v hög däremot när jag pratade med försäkringskassan så sa dom att arbetar jag i 6  månader i följd innan föräldrar ledigheten så kommer jag få en hög SGI men i mitt fall så kommer jag inte jobba i 6 månader utan istället cirka 5 månader i så fall. När jag var inne och läste i lärarförbundet så står det så här: Det kan vara bra att veta att Försäkringskassan ändrar din ersättningsnivå (man brukar prata om "SGI", sjukpenninggrundande inkomst) från det datum då din arbetsgivare skrev på det nya avtalet  Betyder det då att jag har rätt till högre ersättning även att jag inte arbetat "fysiskt" utan att dom utgår ifrån de datumet min arbetsgivare skrev på avtalet? 

  • Svar på tråden Hej! SGI
  • Ruter

    Jag tolkar det som att det gäller när man får löneförhöjning eftersom det då skrivs nya avtal. Inte när det gäller nyanställning då är det arbete i 6 månader annars skulle ju vem som helst som.har snälla vänner som chefer skriva kontrakt för de som inte uppfyller kraven på högre sgi bara för att få högre. Så tyvärr är det 6 månaders arbete som gäller för att få sgi beräknad på den inkomsten.

  • nnnnnnnn

    Det finns ju sätt att se till att man arbetar 6 månader tex genom att arbeta in timmar/dagar som sedan kompas ut.
    Då kan du tex arbeta 5 månader och sedan ta kompledigt så länge dessa inarbetade dagar räcker.

  • nnnnnnnn

    Fråga också om du kan börja arbeta tex i juni eller juli.
    Det är lätt värt att offra en månad om man höjer sin SGI mycket = kan ta mycket längre tid ledigt när barnet kommit.

  • cloudberry79

    Hej!

    I de flesta fall räcker det att du har för avsikt att arbeta i samma omfattning med samma inkomst minst sex månader. Tex en tillsvidareanställning som fortsätter löpa efter att du varit föräldraledig.

    Det finns ett rättsligt ställningstagande från FK som bland annat beskriver praxis kring avsikten att fortsätta med samma inkomst. 

    https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/dc952607-661f-408c-a0d0-0d61f6f6eb4d/RS+-2018-07.pdf?MOD=AJPERES&CVID=

    S
    å, när du begär din SGI-prövning skriver du att du har för avsikt att fortsätta din anställning efter den aktuella föräldraledighetsperioden.


    Just NO.
Svar på tråden Hej! SGI