• Anonym (Förvirrad tjej)

Kärleksberoende eller knäpp?

Hej! Jag behöver all hjälp jag kan få just nu. Förstår verkligen inte vad som är felet pä mig.

Har en lång relation bakom mig som var destruktiv och som jag blev väldigt sårad över. Träffade en kille förra sommaren precis när jag börjat komma över mitt ex helt.

Jag hade spanat in denna kille/mannen innan och verkligen drömt om honom. Tyckte han var helt perfekt, så hörde han av sig och vi började ses. För att göra en lång historia kort så trodde jag till en början att denna kille inte ville ha mig alls, och vi inledde en form av KK relation. Jag var förstås betuttad i honom och ville göra allt för att han skulle tycka om mig. Och han började tycka om mig, har jag dels hört honom säga och förstått nu i efterhand.

När han väl sedan droppade att han tyckte om mig var det som att jag inte längre var säker på oss, jag visste inte vad jag kände och ju närmare han kom desto mer backade jag. Samtidigt som jag var glad varje gång han skrev och såg fram emot att träffa honom så växte en ångest inom mig att de en dag skulle bli något seriöst. Jag kollade aldrig på denna man och tänkte ?detta är min livs kärlek?, det pirrade aldrig i mig när vi kysstes och jag orkade nästan aldrig ha sex utan det var mest han som var på den biten. Ändå kunde jag inte släppa honom och han var min höjdpunkt om dagarna. Månaderna gick och han blev alltmer kär, men såfort det kom upp att det skulle bli något seriöst backade jag undan och kunde nästan bli elak. Han drog iväg på jobb utomlands och vi klippte kontakten ett tag, vilket ledde till att jag fick panik och undrade ifall han verkligen fortfarande ville ha mig? Jag blev desperat och tänkte på honom varje dag, han var i mitt huvud hela tiden. Han kom tillbaka och vi sågs som vanligt och han berättade även att han var kär i mig. Då tog allt vändning igen och jag kunde nästan känna en ?putta bort? känsla över honom. Som om att jag tyckte han var ivägen. Samtidigt som om han inte hörde av sig på några dagar eller liknande kunde jag få panik av att han skulle försvinna från mig.

Ungefär såhär kort och gott har de sett ut de närmaste 8 månaderna med några uppbrott. Tills en dag då jag fick nog och blev sur på honom över att allt blivit för seriöst igen, han sa att jag gav honom mixade signaler och jag förstår absolut att han kände så.. han bad mig göra ett val. Antingen vara med honom eller inte. Jag kunde givetvis inte bestämma mig och träffade honom trots att det gav mig ångest. Tills för några dagar sedan då han sa att han gör ett val åt mig, att vi inte ska ses lika ofta. Det kom som en chock, hela min värld raserade och jag fick panik och separationsångest. När HAN helt plötsligt (trots att det är mitt eget fel) tog avstånd och hade lessnat ur. Nu ligger jag här med panik och förstår inte vad som är fel på mig, är han mannen i mitt liv och jag har svårt att släppa in honom? Eller är jag bara kärleksberoende och ett kontrollfreak? Eller helt knäpp? Att tillägga är även att denna man funnits för mig i alla svåra stunder och är en genuint fin människa, men folk skulle tycka och tänka mycket om vi blev tillsammans av olika anledningar vilket också satt käppar i hjulet för mig. Ska jag höra av mig och berätta? Eller borde jag söka hjälp? Haha.. hoppas någon orkar läsa och har svar.

• Svar på tråden Kärleksberoende eller knäpp?
  • Meriall

Han är inte mannen för dig och du är inte kär. Du har separationsångest och det påminner om känslorna när förra relationen tar slut. Fanns säkert lite kvar att bearbeta där. Släpp denna man och sök en ny. Du blir olycklig om du stannar med honom, jag lovar.

• Anonym (Utmana)

Det är väl nån rädsla i dig. Jag fungerar likadant. Men märks ju tydligt utifrån vad du skriver att du känner mer än du vill erkänna för dig själv.

Varför skulle det vara så farligt om det blev seriöst?

Läs på lite om aknytningsteorier. Vanligt fenomen att man stöter bort som du gör, har med en själv att göra oftast och inte att den andre inte är rätt.

Bestäm dig bara, utmana dina rädslor, var med honom. Annars lär du ångra dig i efterhand.

• Anonym (zxc)

"folk skulle tycka och tänka mycket om vi blev tillsammans" låt folk tycka o tänka vad dom vill gör ditt egna beslut

• Anonym (separationsfobi)

Jag fungerar också som du och har ju klart analyserat detta beteende många gånger. Sanningen ligger nog nånstans mellan de två som svarat i tråden. Både anknytningsproblem, dvs rädsla att bli sårad, komma för nära, bli beroende, rädsla för att sätta gränser och kanske såra nån annan osv.

Det är svårt att avgöra exakt varför du känner som du gör. Kanske har du bara förmågan att bli kär i de som inte riktigt vill ha dig så att du liksom har en frizon mot intimitet. Däri dina desperata känslor, ditt jaktbeteende som drar igång och din fruktan för att bli avvisad? Kanske är mannen inte helt rätt för dig attraktionsmässigt vilket jag personligen tror. Hade du satsat på honom trots att du inte känner pirret och en längtan efter honom fysiskt så tror jag att du hade mått dåligt i längden och börjat känna äckelkänslor ganska snart. Du vill ha hans kärlek, hans omvårdnad om din person. Han är en trygghet, någon som funnits för dig, som du har fått känslor för och därför blir du klart rädd att förlora denna mans uppmärksamhet. Men kär/förälskad tror jag inte du är.

Du borde jobba med dina separationskänslor för där har du roten till allt och vad som kan ställa till för dig i kärlek framöver. Annars kommer du bara upprepa problemet.

• Anonym (A)

Strunta i vad andra tycker

• Plupp73

Du har en undvikande anknytningsstörning. Min bästa vän har det, och jag har hjälpt henne mycket med problemen som följer av beteendet. Sök hjälp för din rädsla att bli övergiven

Svar på tråden Kärleksberoende eller knäpp?