Anonym (Lärare) skrev 2019-05-09 23:04:13 följande:
För det första, vilken typ av lärare utbildar du dig till? Och i vilken inriktning/ämneskombination?
För att kunna få en fast anställning på vuxenutbildningen krävs att du är utbildad gymnasielärare, annars kan du i de flesta fall glömma att få arbete inom vuxenutbildningen.
Ämneskombinationen är också avgörande, olika matematik/naturorienterande ämnen, resp språk är att föredra.
Du söker anställning som utlyses som tjänst inom kommunal vuxenutbildning, MEN om kommunen organiserar om, drar in platser inom vuxenutbildningen eller av någon annan anledning behöver/vill flytta på dig från kommunal vuxenutbildning till gymnasieskola så har du i regel inget val.
Idag har man i de allra flesta fall en anställning i kommunen inte i resp skola eller på utbildningsstadium.
Just vuxenutbildning är väldigt "rörlig" när det gäller utökning resp indragning av utbildningsplatser.
Om du redan nu vet med dig att du inte vill arbeta med barn eller ungdomar råder jag dig å det bestämdaste att utröna möjligheten till att ändra utbildningsinriktning.
Mina ämnen är matematik och fysik på gymnasienivå. Tyvärr har jag kommit långt i min utbildning så det är nästan försent att byta nu! Jag tycker om mina ämnen och tycker om att undervisa men hatar att ägna mig åt annat skit än det jag är utbildad till, nämligen att dagarna igenom dalta med oförskämda idioter som inte är på skolan för det skolan är avsedd för! Att jag kommer vägra rätta mig i ledet är jag helt övertygad om, men hur det kommer att påverka min arbetssituation och min relation till mina kollegor och elever vet jag inte, förmodligen negativt!