• Fri 10 May 2019 08:26
    802 visningar
    14 svar
    14
    802

    Värdelös sjukvård!!!

    Hej!
    Jag blir snart galen av oro och vet inte riktigt vad mer jag kan göra så tänkte fråga här om någon har några tips.

    Min 7åring har varit konstant trött i flera veckors tid nu, har ont i magen, fryser, ont i benen och är helt enkelt inte sig själv (tidigare helt frisk, knappt förkyld någon gång/år). För 2 veckor sedan hade hen feber i en vecka, då togs det CRP och b-leukocyter som inte visade någonting! När jag påpekade att finns andra prover att ta, fick jag höra att det bara de 2 som man tar i såna fall och det ända vi kan göra är avvakta.

    Så vi väntar men det blir som sagt inte bättre. Jag mår illa till mods när jag måste ringa vårdcentralen för att det känns som att de struntar i oss helt och hållet!

    Min fråga är därför - finns det några privata ställen där man kan göra bloddiagnostik? Eller vad har jag annars för möjligheter?

  • Svar på tråden Värdelös sjukvård!!!
  • Anonym (Ssk)
    Fri 10 May 2019 08:41
    #1

    Kan det ligga annat bakom, skolan, familjesituation. Framtids ångest. Allt behöver ju inte vara sjukdom trots symtom. Vilka prover vill du de ska ta ts?

  • Anonym (A)
    Fri 10 May 2019 09:04
    #2

    Var bor du?

    I större städer finns de ju ofta flera vårdcentraler och privata mottagningar. Kanske besöka läkare där?

  • Anonym (sj)
    Fri 10 May 2019 09:26
    #3

    Sjukvården är bra om du kommer intill, tyvärr är den även bra på att ignorera. Är man tillräckligt jobbig så får man hjälp.

  • modsey
    Fri 10 May 2019 09:31
    #4
    Moneece skrev 2019-05-10 08:26:03 följande:

    Hej!

    Jag blir snart galen av oro och vet inte riktigt vad mer jag kan göra så tänkte fråga här om någon har några tips.

    Min 7åring har varit konstant trött i flera veckors tid nu, har ont i magen, fryser, ont i benen och är helt enkelt inte sig själv (tidigare helt frisk, knappt förkyld någon gång/år). För 2 veckor sedan hade hen feber i en vecka, då togs det CRP och b-leukocyter som inte visade någonting! När jag påpekade att finns andra prover att ta, fick jag höra att det bara de 2 som man tar i såna fall och det ända vi kan göra är avvakta.

    Så vi väntar men det blir som sagt inte bättre. Jag mår illa till mods när jag måste ringa vårdcentralen för att det känns som att de struntar i oss helt och hållet!

    Min fråga är därför - finns det några privata ställen där man kan göra bloddiagnostik? Eller vad har jag annars för möjligheter?


    Iofs så kan man ju inte ta allt direkt. Om han inte blir bättre så går man nog vidare som de också sagt. Vilja prover tänker du själv att de ska ta?
  • Sara89­0
    Fri 10 May 2019 10:22
    #5

    Dottern tar väl skada av alla gräl du och din kära make har med varandra. Du skrev i en annan tråd för bara någon vecka sedan att du dricker dig berusad nästan varje dag, du tror inte det påverkar dottern negativt?

  • Fri 10 May 2019 10:51
    #6
    Sara890 skrev 2019-05-10 10:22:37 följande:

    Dottern tar väl skada av alla gräl du och din kära make har med varandra. Du skrev i en annan tråd för bara någon vecka sedan att du dricker dig berusad nästan varje dag, du tror inte det påverkar dottern negativt?


    What?!O_O Du måste ha tagit mig för någon annan... Det är typ första gång jag skriver på FL... Så nej, fel resonemang!
  • Fri 10 May 2019 10:58
    #7
    Anonym (Ssk) skrev 2019-05-10 08:41:57 följande:

    Kan det ligga annat bakom, skolan, familjesituation. Framtids ångest. Allt behöver ju inte vara sjukdom trots symtom. Vilka prover vill du de ska ta ts?


    Oförändrad hemsituation. Hel vänlig familj med mycket kärlek och nån bråk emellanåt ;)

    Har frågat i skolan men de har inte märkt något. Kompisar kommer fortfarande till oss dag in och dag ut men nuförtiden orkar mitt barn leka bara korta stunder och sedan orkar hen inte längre...

    Hen älskar verkligen skolan och skulle helst vilja gå dit även med feber och allt!

    Det jag tänker att man kan göra är t.ex. kolla barnets hb. Sedan en fullständig blodanalys. Eller kolla om det inte har att göra med gluten?...

    Det jag vet är att något inte stämmer och jag får snart panik om vi inte får hjälp.

    Vi bor i en pytteliten stad där det finns bara en vårdcentral därav min fråga...

    Vi kanske ska ta oss till Malmö och hoppas på att få hjälp där? Finns det privata läkare i Malmö?
  • Anonym (?)
    Fri 10 May 2019 11:08
    #8
    -1
    Moneece skrev 2019-05-10 10:58:19 följande:
    Oförändrad hemsituation. Hel vänlig familj med mycket kärlek och nån bråk emellanåt ;)

    Har frågat i skolan men de har inte märkt något. Kompisar kommer fortfarande till oss dag in och dag ut men nuförtiden orkar mitt barn leka bara korta stunder och sedan orkar hen inte längre...

    Hen älskar verkligen skolan och skulle helst vilja gå dit även med feber och allt!

    Det jag tänker att man kan göra är t.ex. kolla barnets hb. Sedan en fullständig blodanalys. Eller kolla om det inte har att göra med gluten?...

    Det jag vet är att något inte stämmer och jag får snart panik om vi inte får hjälp.

    Vi bor i en pytteliten stad där det finns bara en vårdcentral därav min fråga...

    Vi kanske ska ta oss till Malmö och hoppas på att få hjälp där? Finns det privata läkare i Malmö?
    Jag såg att du skapat en tråd för ett par år sedan om att din partner drack mycket och var väldigt frånvarande. Kan det vara något som påverkat barnet?
  • Anonym (x)
    Fri 10 May 2019 11:31
    #9

    Ja, sjukvården är i kris, det vet väl alla.
    Tacka borgarna för det, dom nermonterade den och all annan välfärd, sålde ut våra viktiga instanser för trygghet och omsorg, till privata aktörer som enbart vill göra maximal vinst, för det är vad privata företagare gör. 
    Så var du med och röstade fram borgarna får du nu bara skörda det du själv sått.
    Eller snarare får ditt barn lida för det. 
    Men jag hoppas ditt barn snart mår bättre.

  • Anonym (x)
    Fri 10 May 2019 11:32
    #10
    Sara890 skrev 2019-05-10 10:22:37 följande:

    Dottern tar väl skada av alla gräl du och din kära make har med varandra. Du skrev i en annan tråd för bara någon vecka sedan att du dricker dig berusad nästan varje dag, du tror inte det påverkar dottern negativt?


    Anonym (?) skrev 2019-05-10 11:08:53 följande:
    Jag såg att du skapat en tråd för ett par år sedan om att din partner drack mycket och var väldigt frånvarande. Kan det vara något som påverkat barnet?

    Länk till tråden tack, annars är det bara förtal ni sysslar med.
  • Anonym (?)
    Fri 10 May 2019 11:38
    #11
    Anonym (x) skrev 2019-05-10 11:32:47 följande:
    Anonym (?) skrev 2019-05-10 11:08:53 följande:
    Jag såg att du skapat en tråd för ett par år sedan om att din partner drack mycket och var väldigt frånvarande. Kan det vara något som påverkat barnet?

    Länk till tråden tack, annars är det bara förtal ni sysslar med.
    Det går ju att söka själv, men absolut.
    www.familjeliv.se/forum/thread/77841593-vill-skiljas-mannen-sager-att-han-ska-ha-barnen-pa-heltid/1
  • Anonym (?)
    Fri 10 May 2019 11:41
    #12

    Jag menar absolut inte att hoppa på ts (apropå "förtal") utan undrade seriöst om sådana hemförhållanden kan ha påverkat barnet så pass att det nu mår dåligt (magont och att inte orka göra något är ju typiska symtom)

    Jag tycker ändå ts ska ligga på vården med fler fysiska prover om det inte blir bättre, även om det utöver det kan vara bra att fundera på andra eventuella orsaker.

  • Fri 10 May 2019 11:42
    #13

    Barn kan vara trötta efter en vecka med feber det är inte så konstigt.

    Om de prov som togs inte visade ngt så avvaktar man nog lite.

    Finns ngt symtom som skulle tyda på glutenintolerans?

    Om det hänger kvar att inte barnet orkar leka som förr, alltså inte i anslutning efter en infektion utan att det fortsätter tycker jag du ska stå på dig och kräva en ny undersökning + uttökade prover.

  • Anonym (ssk1)
    Sat 11 May 2019 12:07
    #14

    Ring läkaren igen. Självklart ska en person som en längre tid mår halv dåligt bli undersökt. Efter 1 vecka med feber så kdm man känna sig hängig ett tag. Men börjar det bli veckor så behöver man kolla på nytt.

    Sköldkörteln, blodbilden och järn förråden är en bra början. Fryser, blek, värk och trött kan bero på att något av ovanämnda blodprover avviker.

Svar på tråden Värdelös sjukvård!!!