• Anonym (vill släppa tankarna)

Toxoplasma och katt

Kan inte släppa tankarna på toxoplasma. 
    Jag har tagit blodprov och jag har inte haft toxoplasma ( i väntan på blodprovet bytte jag dock på katternas låda  i 4-5 dagar, men använde handskar och tvättade händerna efter, trodde jag skulle vara immun)

Jag har läst på infpreg att det bara är ca 2 barn om året som föds med toxoplasma. Det är färre än antal kvinnor som dör av graviditiet/ förlossning - 6 stycken årligen)

En annan källa, tror det var livsmedelsverket säger att 50-100 gravida drabbas av toxoplasma och 1/5 av fostren smittas. Då blir siffran 10-15 barn. Vilket låter lite mer skrämmande. 

Jag har fått information av överläkare på SVA och veterinär på SVA att det inte är någon fara att klappa och gosa med katterna. Parasiten överlever inte utan kontakt med jord och avföring. Den torkar ut och dör. Ändå är jag orolig. Speciellt när jag läser på andra sajter ( nio måndader min bebis mm) om att man bör undvika kontakt med katter och tvätta händerna efter varje gång jag varit i kontakt med katt. 

BM säger att jag inte ska vara orolig. Men varför då denna stora oro? Jag vågar knappt ta i katterna- överväger att omplacera dem. Men det kommer jag väl inte göra- men av rädsla att få toxoplasma. 

Listeria är jag inte ett dugg orolig över. Men toxoplasma. 

Jag är inte ens gravid (än) Och när jag får min nästa ÄL kommer det har gått nästan exakt 3 veckor sen jag bytte på lådan. ( inkubationstiden för toxoplasmos är 2-3 veckor) Vilket innebär att om jag skulle fått smittan av de 4-5 dagarna jag bytte så hinner jag bli smittad innan ÄL. Eller precis vid ÄL. 

Första två veckorna av ens graviditet är dessutom väldigt skyddad enligt BM, utan av det mesta. bortsett alkohol. 

Trots alla råd- alla säger att jag inte ska vara orolig- så är jag livrädd för Toxoplasma och tvättar händerna hela tiden mer eller mindre. Ifall jag skulle rört vid katterna. 

Kan någon hjälpa mig att släppa dessa psykiska tankar som jag har... Jag har ju ändå expertsvar och myndighetsuppgifter på att det inte är någon fara att klappa och mysa med katterna. 
    Men ändå denna oro- blir knäpp. 

• Svar på tråden Toxoplasma och katt
  • Anonym (omg...)

Men snälla människa man får inte toxoplasma så lätt. Det krävs i princip att du får in toxoplasmabakterier i MUNNEN för att kunna bli smittad.

Så länge du inte fått kattbajs på händerna utan att tvätta bort bajset och därefter tagit med händerna på något som du stoppat i munnen så är det ingen fara.

Det är extremt ovanligt att kattbajs överhuvudtaget innehåller toxoplasma, men det förekommer.

Dessutom är ca 20 % av alla människor immuna mot toxoplasma, dvs de kan inte bli smittade av det.

• neverpreggo

Det känns som att detta är något som du bör söka hjälp för innan barn. För det är lätt att det spårar ur även med andra saker. Lösningen är inte att omplacera katterna.

• Anonym (Sluta)

Tänker du slicka katten i röven, alternativt stoppa fingrarna i kattens rumpa för att sedan suga på dom? Om inte, så sluta oroa dig.

Vi har haft våra katter i 7 år. Vi fick barn 2017 och 2018 och nu är vi gravida igen.

Jag klappar och gosar med mina katter och jag byter låda. Använder dock munskydd (billiga från Bauhaus) pga dammet från lådan och sedan använder jag plasthandskar.

Tvättar händer samt spritar.

• Anonym (Mjau)

Hade två katter när jag blev gravid, var ensamstående. Gjorde rent lådan, gosade och myste massor samt att de sov med mig. Barnet är vuxet idag, frisk och hälsosam.

Använde handskar vid lådrengöring och tvättade händerna effteråt.

Sök hjälp innan barn. 

• Anonym (Sanna)

Ts, iom att du har katter redan så har du säkert antikroppar redan mot toxoplasmos. Lugna ner dig, det är väääldigt ovanligt. Blir en massa andra saker man oroas över då man har bebis/barn.

• Anonym (vill släppa tankarna)
    Anonym (Sanna) skrev 2019-05-12 08:12:41 följande:

Ts, iom att du har katter redan så har du säkert antikroppar redan mot toxoplasmos. Lugna ner dig, det är väääldigt ovanligt. Blir en massa andra saker man oroas över då man har bebis/barn.

Jag har inte antikroppar mot Toxoplasma. Jag har tagit blodprov hos BM. 
  • Anonym (omg...)
    Anonym (vill släppa tankarna) skrev 2019-05-12 11:27:06 följande:

du lär inte få toxoplasma heller.
  • Anonym (omg...)
    Anonym (vill släppa tankarna) skrev 2019-05-12 11:27:06 följande:

brukar du äta kattbajs eller strunta i att tvätta händerna om du fått kattbajs på händerna och sen stoppa fingrarna i munnen? om inte, så kommer du garanterat inte få toxoplasma.

Det du kan göra är att följa råden, dvs undvika att byta kattlåda (då har de ändå överdrivit mycket när de ger rådet) Det går bra att byta i kattlådan så länge du har handskar på dig och tvättar händerna med tvål och vatten efteråt.
Svar på tråden Toxoplasma och katt