• Anonym (CSN)

Får man hyra en bostad om man bara har CSN?

Någon som vet om man kan hyra en lägenhet (första hand) med inkomst från endast CSN? Jag ska nämligen flytta nästa höst tillbaka till Stockholm efter 10-11 år utomlands och ska ev. börja plugga om jag blir antagen men jag har ingen bostad. Jag har börjat kolla på Bostadsförmedlingen och jag skulle kunna få en passande lägenhet i någon förort med min kötid men jag uppfyller inte kravet på fast inkomst från tjänst osv. som de flesta verkar kräva. Kan jag erbjuda hyresvärden att betala några års hyror vid inflyttning t.ex.? Jag kan inte ordna med borgensman heller då de enda som skulle kunna vara det är mina föräldrar och de bor utomlands. Jag har en sambo också som kommer att flytta till mig senare men även han har inga svenska inkomster. 

Ska tillägga att jag inte har betalningsanmärkningar och att jag inte heller kommer att få socialbidrag, bostadsbidrag eller liknande men frågan är hur jag ska kunna bevisa för hyresvärden att jag kan betala i tid? När jag bodde i Stockholm förut så var jag barn och bodde hos mina föräldrar så jag har inga referenser heller. 

• Svar på tråden Får man hyra en bostad om man bara har CSN?
  • Aniiee

Jo, men främst studentbostäder.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Gissar)

Om du kan betala NÅGRA ÅRSHYROR är du ganska förmögen. Det kanske kompenserar låg inkomst?

Du skulle kunna kontakta några av de större hyresvärdarna, t.ex. Stockholmshem, Svenska Bostäder eller Familjebostäder, och kolla om "några årshyror" räcker eller om de ändå kräver högre inkomst än CSN.

• Anonym (Gissar)

Finns det något som hindrar utlandsboende från att gå i borgen? Jag trodde det enda som spelade roll var om den personen beräknas ha råd, inte var personen bor.

• Anonym (nej)

Nej tyvärr eftersom CSN inte räknas som en inkomst. Dock kan man hyra studentbostad men då är det ingen egen lägenhet utan ett rum i ett hus eller lägenhet där det bor andra studenter som man får hyra.

• Anonym (Gissar)

Du skriver att du inte har några referenser, men du betalar väl rimligen för den bostad du har i dag, så din hyresvärd borde väl kunna berätta om du har skött betalningarna?

• sextiotalist
    Anonym (nej) skrev 2019-05-12 07:41:15 följande:

Nej tyvärr eftersom CSN inte räknas som en inkomst. Dock kan man hyra studentbostad men då är det ingen egen lägenhet utan ett rum i ett hus eller lägenhet där det bor andra studenter som man får hyra.

Det finns många studentlägenheter, men det är kö till studentboende oavsett om det korridor eller egen lägenhet i Stockholm.
  • Anonym (nej)
    sextiotalist skrev 2019-05-12 08:36:55 följande:

Det finns många studentlägenheter, men det är kö till studentboende oavsett om det korridor eller egen lägenhet i Stockholm.

Det är möjligt. Men egen lägenhet får man inte om man inte har inkomst. CSN räknas inte som inkomst som sagt.
  • sextiotalist
    Anonym (nej) skrev 2019-05-12 08:40:05 följande:

Det är möjligt. Men egen lägenhet får man inte om man inte har inkomst. CSN räknas inte som inkomst som sagt.

Jodå, det kan man få, men det är inte lätt, speciellt i Stockholm med den bristen på bostäder.

När man tittar på villkor, så finns det bostadsbolag som godkänner CSN som inkomst, andra gör det inte.
  • Anonym (nej)
    sextiotalist skrev 2019-05-12 08:44:25 följande:

Jodå, det kan man få, men det är inte lätt, speciellt i Stockholm med den bristen på bostäder.

När man tittar på villkor, så finns det bostadsbolag som godkänner CSN som inkomst, andra gör det inte.

Vilka bolag godkänner CSN som inkomst? Det har jag aldrig hört talas om iallafall.

Möjligtvis att de gjorde det förr men nu tror jag inte att det finns någon hyresvärd som godkänner det.
  • Anonym (Cc)
    Anonym (nej) skrev 2019-05-12 08:48:01 följande:

Vilka bolag godkänner CSN som inkomst? Det har jag aldrig hört talas om iallafall.

Möjligtvis att de gjorde det förr men nu tror jag inte att det finns någon hyresvärd som godkänner det.

Jag trodde att alla kommunala bolag godkände det. Jag vet iaf att Uppsalahem och Knivstabostäder godkänner CSN som inkomst. Privata bolag brukar ställa högre krav på inkomst.
Svar på tråden Får man hyra en bostad om man bara har CSN?