• Sun 12 May 2019 16:31
    832 visningar
    12 svar
    12
    832

    Mousserande vin eller champagne?

    Jag tycker inte det är liten skillnad. Jämför du en champagne och t ex en prosecco så har du en helt annan komplexitet. Tillverkningsmetoden på champagne ger helt andra aromer som smör, kex medan en prosecco mest smakar päron och melon.

    Metoden puttar upp priset då det är en helt annat hantverk.

    Ska jag ha stor fest väljer jag alla gånger ett billigare bubbel som är lite mer lättdrucket. I mindre sällskap njuter jag hellre av en champagne.

    För min del gör med andra tillfället vad jag väljer.

  • Sun 12 May 2019 17:05
    #6
    Johanna1986 skrev 2019-05-12 16:53:47 följande:

    Champagne är ett mousserande vin från champagne diatriktet i Frankrike. Ett mousserande vin tillverkat på samma sätt på annan ort heter annat för att den inte e tillverkad i distriktet.

    Lite som cava e från Spanien å prosecco från Italiens. Sedan har varje tillverkare sin hemliga ingrediens som de tillsätter precis i slutet av tillverkningen för att ge just sitt vin de speciellt karaktär somnade vill ha.

    Mousserade viner är flaskjästa eller i tunna. Där tunnan/flaska ska rotera ett kvartsback per dag i minst 12 månader innan de kan kallas ett mousserande vin.


    Tillsätter hemlig ingrediens? Det kan du inte göra hursomhelst. Enda "smaksättning" är vad du väljer för jäststam. Man smaksätter inte vin. Aromer kommer från druvan, jäsning och lagring.
  • Sun 12 May 2019 17:18
    #7
    Johanna1986 skrev 2019-05-12 16:53:47 följande:

    Champagne är ett mousserande vin från champagne diatriktet i Frankrike. Ett mousserande vin tillverkat på samma sätt på annan ort heter annat för att den inte e tillverkad i distriktet.

    Lite som cava e från Spanien å prosecco från Italiens. Sedan har varje tillverkare sin hemliga ingrediens som de tillsätter precis i slutet av tillverkningen för att ge just sitt vin de speciellt karaktär somnade vill ha.

    Mousserade viner är flaskjästa eller i tunna. Där tunnan/flaska ska rotera ett kvartsback per dag i minst 12 månader innan de kan kallas ett mousserande vin.


    Remuage (vrida flaskan) tillämpas bara på de flaskjästa mousserande. Detta för att förflytta jästfällning ner i flaskhalsen inför degorgeringen. Detta görs i slutet utav lagringen på flaska och inte varje dag under 12 månader. Tiden skiftar beroende på typ av vin. Cava är jag ganska säker på är 9månader. Champagne 12 (36 månader vid årgångschampagne). Prosecco har ingen sådan lagstiftning vad jag vet.
Svar på tråden Mousserande vin eller champagne?