• Bjoer

Syskon ärva nästan allt?

Anonym (Varför försäljning?) skrev 2019-05-14 09:53:26 följande:
    Varför säljs gården nu?

Önskar arvtagaren inte behålla den?

Eller är det ni andra syskon som tvingar fram en försäljning?

I ett sånt här specifikt fall tror jag att det hade varit vettigast att börja med att försöka hitta en kompromiss istället för att gå på vilket utfall lagtexterna skulle ge.

En kompromiss skulle kunna vara att ni andra syskon får stå som delägare till gården så att ni kan bli utköpta i framtiden när möjlighet finns. Kanske om ni äger 22.5% var så att den som förvaltar får en övervägande majoritet och ni andra ärver de lösa tillgångarna.

Dvs syskon A får 55% av gården motsv. 4.4M

Syskon B&C får 0.5M vars + 1.8 M vars bundna i gården, i.e 2.3 M

Det skulle inte ge en millimeterrättvisa men skulle bevara era relationer och hedra föräldrarnas önskan.
    Något sånt här är ju det vettiga. Antingen att brodern tar ett lån och löser ut era laglotter direkt. Om det inte går så får ni bli delägare i gården till brodern kan lösa ut er. Känns ju onödigt att sälja om någon vill ha stället. 
  • Bjoer
    Anonym (Varför försäljning?) skrev 2019-05-14 12:51:58 följande:
    Fast detta är ju en fråga om värdegrund och du resonerar helt mot en framtida försäljning medans dina föräldrar värdesatte mycket högre att gården skulle ärvas vidare i släktleden. Hade ni resonerat på samma sätt så testamenteras en större del till det syskonbarnet som faktiskt önskar bo där och ta hand om gården. Det finns olika typer av hembudsklausuler som sextiotalist nämnde som kan se till att gården inte kan säljas till någon utomstående om inte alla delägare är överens om det.

Jag gissar att ert syskon är argt att ni går emot föräldrarnas vilja och Hans roffande kanske snarare handlar om det, att han inte tycker att ni ska ha förtjänst för det. För föräldrar kan ju välja att en större bit av tillgångarna ska landa hos det syskon de väljer.

Varför var ni inte tydliga till era föräldrar om detta problemet innan deras bortgång? Ni måste ju ha misstänkt att detta skulle hända
    Å andra sidan existerar inte föräldrarna mer så deras tidigare åsikt är ju irrelevant. Jag kan tycka att, och nu är jag inte jurist, testamentet var menat för att gården skulle behållas inom familjen. Om den ändå säljs så gäller inte testamentet och pengarna från försäljningen borde då delas lika. Jag tror inte det var menat att favorisera ena syskonet utan som ett försök att ha kvar gården.
  • Bjoer
    Anonym (K) skrev 2019-05-14 16:35:15 följande:

Idiotiskt att det finns överhuvudtaget laglott i Sverige. Man borde kunna göra vad man vill med sin egendom.
    Nej, det är jävligt bra så att barn inte kan lämnas arvlösa bara för att föräldrarna hade en favorit.
  • Bjoer
    Embla twopointoh skrev 2019-05-14 17:17:00 följande:
    Man borde ha rätt att göra vad man vill med sina egna egendomar, även om det i praktiken innebär att ett syskon favoriseras i vissa familjer. Det är såklart oerhört tragiskt när sådant sker, men lösningen ligger inte i tvångsåtgärder. Ingen borde ha någon som helst rättighet till någon annans egendomar, och det inkluderar föräldrar och barn.

Det finns ju också familjer där bara ett av syskonen tar hand om och hjälper sina åldrande föräldrar, kanske offrar både fritid och ekonomi för att klippa den enorma gräsmattan eller fylla i blanketter, medan de andra i syskonskaran inte lyfter vare sig ett finger för att hjälpa till, eller ens telefonluren för att prata med sina föräldrar. Varför ska de syskonen ha någon som helst rätt till ett arv?

Eller så blir det liknande som i TS, att egendom som gått i släkten i generationer måste säljas för att ingen har råd att ta över den, eftersom de andra syskonen är giriga.

Jag är övertygad om att vi skulle ha bra mycket färre ensamma gamla, om deras barn inte hade kunnat vara säkra på att de kommer att ärva.

Familjerelationer och arv kan vara rätt komplicerat, men det löser man som sagt inte genom att ta ifrån individen självbestämmanderätten över sin egen egendom.
    Borde man verkligen det? Är du emot skatt?

I familjer där bara ena syskonet tar hand om föräldrarna så kan det testamenteras majoriteten till det syskonet. Laglotten är bara 50% av arvegodset.

Är det verkligen ett bra sätt att locka folk att ta hand om sina gamla, för att de ska få ärva? Det skapar väl snarare bara rövslickare som försöker smickra och smutskasta sina syskon.

Generellt sätt anser jag det bra att viss egendom är säkrad till alla syskon, om vi nu ska ha arv.
  • Bjoer
    Embla twopointoh skrev 2019-05-14 22:33:21 följande:
    Jag vet inte vad skatt har med denna sak att göra?

Jag har inte sagt att man ska "locka folk att ta hand om sina gamla, för att de ska få ärva". Det är möjligen en följd av att återge individen dess rätt till självbestämmande, men det är inte själva syftet.

Det kommer alltid att finnas människor som försöker utnyttja systemet, ljuger, fjäskar och spelar spel, oavsett vad lagen säger. Att det finns sådana människor är inget argument varken för eller emot dagens lagstiftning. Den springande punkten är om individen ska ha rätt att bestämma över sina egna tillgångar eller inte.
    Skatt är att staten tar ifrån dig rätten till vissa av dina tillgångar. Är man för att vi ska ha viss skatt så har man redan luckrat upp rätten för individen till sina tillgångar och man bör då motivera borttagandet av laglotten på något annat sätt. Eller förklara varför rätten till sina egna tillgångar gäller i det fallet men inte i fallet med skatt.

Att det finns människor som utnyttjar systemet är absolut ett argument för eller emot viss lagstiftning. Lagar som inte gör vad de syftar till är verkningslösa eller ibland till och med destruktiva och bör tas bort.
Svar på tråden Syskon ärva nästan allt?