Inlägg från: Anonym (Varför försäljning?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför försäljning?)

Syskon ärva nästan allt?

Anonym (Masse) skrev 2019-05-14 08:58:46 följande:

Testamentet är hemmaskrivet och mycket kortfattat. Det står att fastigheten med inventiarier ska gå till vår bror, samt att jag och tredje syskonet får dela på övriga tillgångar.

Laglott eller villkor nämns inte. Föräldrarna tänkte inte så långt utan skrev nog bara ner vad de tyckte lät bäst. Bevittnat av en granne.

Brodern som står som arvinge till fastigheten har ingen som helst möjlighet att lösa ut oss andra två för att vi ska kunna få laglotten.

Varför säljs gården nu?

Önskar arvtagaren inte behålla den?

Eller är det ni andra syskon som tvingar fram en försäljning?

I ett sånt här specifikt fall tror jag att det hade varit vettigast att börja med att försöka hitta en kompromiss istället för att gå på vilket utfall lagtexterna skulle ge.

En kompromiss skulle kunna vara att ni andra syskon får stå som delägare till gården så att ni kan bli utköpta i framtiden när möjlighet finns. Kanske om ni äger 22.5% var så att den som förvaltar får en övervägande majoritet och ni andra ärver de lösa tillgångarna.

Dvs syskon A får 55% av gården motsv. 4.4M

Syskon B&C får 0.5M vars + 1.8 M vars bundna i gården, i.e 2.3 M

Det skulle inte ge en millimeterrättvisa men skulle bevara era relationer och hedra föräldrarnas önskan.
    annabellelee skrev 2019-05-14 10:18:16 följande:

Detta är väl det vanligaste tillvägagångssättet vid arv? Man belånar gården och köper ut syskon. I detta fall bör de ju få en miljon var, och att ta ett lån på 2 miljoner om gården är värd 8 bör inte vara några problem.

Bara för att gården har värdet så kommer banker inte per automatik att ge en person ett lån om de bedömmer personens ekonomi som för ostabil.

Därför får det kanske lösas med ett privatlån, dvs att syskonen ?lånar ut? pengar med säkerhet i en del av gården. De får då inte hela sitt arv direkt men deras andel försvinner inte
    Anonym (Masse) skrev 2019-05-14 12:36:22 följande:

Om några decennier är det dags för våra barn och syskonbarn att ta över efter oss.

Det skulle innebära något i stil med att mina barn ägde 10% vardera, 6,66% för barnen till andra personen som inte är testamenterad huset. Medan ärvande broderns barn skulle stå med 30% vardera. (Dessa har för övrigt knappt besökt huset eftersom de försvann ur bilden för länge sedan, medan övriga barnbarn, de med 10% eller mindre, har varit där betydligt mer.)

Detta upplägg skulle bara skjuta upp försäljningen en generation. (Som bäst.)

Fast detta är ju en fråga om värdegrund och du resonerar helt mot en framtida försäljning medans dina föräldrar värdesatte mycket högre att gården skulle ärvas vidare i släktleden. Hade ni resonerat på samma sätt så testamenteras en större del till det syskonbarnet som faktiskt önskar bo där och ta hand om gården. Det finns olika typer av hembudsklausuler som sextiotalist nämnde som kan se till att gården inte kan säljas till någon utomstående om inte alla delägare är överens om det.

Jag gissar att ert syskon är argt att ni går emot föräldrarnas vilja och Hans roffande kanske snarare handlar om det, att han inte tycker att ni ska ha förtjänst för det. För föräldrar kan ju välja att en större bit av tillgångarna ska landa hos det syskon de väljer.

Varför var ni inte tydliga till era föräldrar om detta problemet innan deras bortgång? Ni måste ju ha misstänkt att detta skulle hända

Om du inte bryr dig om din relation till ditt syskon eller vad dina föräldrar önskade så är det ju bara att officiellt klandra testamentet och sedan diskutera vidare genom ombud så får tingsrätten avgöra

Anonym (Arvinge) skrev 2019-05-14 18:08:16 följande:

Jag tycker inte det är så självklart att följa föräldrarnas vilja när de skrivit ett ogiltigt testamente.

Varför ska ett barn få 8 miljoner och de två andra dela på 1 miljon? Det har inte framkommit något om att favoriten tagit mer hand om föräldrarna än de andra.

Som redan skrivits kan "favoriten" sälja gården sedan. Varför ska han då få 8 miljoner men gården behålls ändå inte i släkten? Eller han kan dö inom kort och hans barn ärver och säljer och de barnbarnen får mycket mer än  de andra barnbarnen. Hade föräldrarna konsulterat en jurist så hade testamentet kunnat ta upp vad som skulle hända då.

Rent moraliskt tycker jag att "favoriten" kan belåna huset för att lösa ut sin syskon. Men det låter säkrast att klandra testamentet först. Eller alla kan bli delägare, om brodern säljer får syskonen del av vinstern.

Förr var det så att äldste sonen ärvde hemmanet. Döttrar fick inget, bara att bo kvar där tills de gifte sig. En del orättvisor i släkten. Även om det inte pratas öppet om det så kommer de förfördelade ihåg det.

En släkting skrev testamente så min far ärvde allt, inga syskonbarn fick något. Ingen klandrade testamentet. Men eftersom min far dog efteråt kände jag att det var fel att bara jag ärvde men inte någon av mina kusiner. Då skänkte jag en del av arvet till dem. En av dem skrev ett tackbrev.

Fast då följer du vad som troligen var föräldrarnas vilja, tex att alla blir delägare, att de inte formulerat sin vilja så genomtänkt eller korrekt är ju en annan sak. Att tvinga fram en försäljning för att maximera hur mycket pengar de kan få ut just nu är ju att gå emot föräldrarnas vilja.
    Anonym (Arvinge) skrev 2019-05-14 19:08:33 följande:

Men vem tvingar fram försäljningen, det har verkligen inte framkommit? Är det favoriten som blivit sur på sina syskon? Varför kan han inte låta dem bli delägare (och få ut sitt arv senare)? Varför kan han inte belåna fastigheten och lösa ut dem?

Innan bouppteckningen är klar så är det väl inte självklart att gården måste säljas.

Jag anser att det framgått mellan raderna från vad TS själv har skrivit. Vad skulle annars skälet vara att gården måste säljas innan bodelningen är klar?

Men TS får gärna rätta mig om jag har fel.
    Anonym (S) skrev 2019-05-15 06:39:52 följande:

När det pratas om släktgård så ser jag framför mig något som inte bara ts föräldrar skapat, utan något som gått i flera generationer redan.

Hade det varit min gård hade jag kunnat testamentera den till ena barnet om jag tror mig veta att de andra tänker sälja. Men jag hade först sett till att det fanns bindande papper på vad som händer vid en försäljning, både nu och i framtiden.

Om ts föräldrar kände sig säkra på att gården aldrig frivilligt skulle säljas av brodern eller om de bara var allmänt sjukt orättvisa kan inte vi veta. Men så länge som ts själv inte nämner något om knepiga föräldrar så känns det som att deras enda avsikt var att behålla gården inom släkten.

Att de sedan inte ordnat det på ett korrekt juridiskt bindande sätt är sant. Men man vet fortfarande vad de ville.

Värt att tänka på är att i detta fall hade föräldrarna nog inte heller kunnat skriva ett lagligt bindande testamente som uppfyllde deras önskningar. Kanske visste de själva det och valde att inte bry sig om formaliteten och uttryckte genom testamentet sin önskning och hoppades att barnen skulle respektera den.

Det närmsta de skulle kunnat åstadkomma hade varit att villkora hur mycket de två andra syskonen fick ut som motivation att ej sälja gården (laglott/arvslott) och kanske lite villkor och betingelser för brodern som ärvde gården.
    Anonym (Bob) skrev 2019-05-15 09:13:13 följande:

Varför är det girigt av TS men inte av brodern? Har redan frågat dig om det en gång men du svarar inte på det.

Nu är det inte mig du frågar men jag svarar iaf.

Om brodern får behålla gården så får han rent krasst inte en massa pengar utan troligtvis bara massa jobb och kostnader. Om han behåller och driver gården vidare precis som hans föräldrar ville så anser jag inte att Han är girig fast han tekniskt sett fått mer. Om de andra syskonen i det scenariot vill fortsätta vara minoritetsdelägare med tanke på en möjlig framtida försäljning och brodern förvägrar dem detta anser jag att Han är girig.

Om du talar om scenariot där syskonen tvingar fram en försäljning mot föräldrarnas önskan och brodern i det fallet kräver mer så tolkar jag det snarare som ett utlopp för ilska och frustration än girighet, att denne inte tycker att syskonen ska tjäna för mycket på att totalt köra över föräldrarnas sista vilja. Men det är klart att det är en tolkningsfråga.

Det besvaras nog enklast av att TS svarar på brodern faktiskt vill behålla gården

Är det någon som kan besvara en relaterad fråga, om testamentet varit bevittnat men föräldrarna missbedömt hur stor laglotten skulle bli. Tex föräldrarna har en fastighet värd 6 miljoner och 3 miljoner i lösa tillgångar.

De har två barn. I sitt testamente vill de att barn 1 ärver fastigheten och 750 000 kr och barn 2 2.25 miljoner kronor.

När de dör visar det sig att fastigheten värderas till 7 miljoner istället, dvs arvslott 2.5 miljoner per barn. Kommer då hela testamentet att ogiltigförklaras eller respekterar man med testamentet så att barn två får laglott men justerad till rätt belopp?

Anna60 skrev 2019-05-15 11:53:59 följande:

Det är tre barn. Ett barn ärver en fastighet värd 8 mille. De andra får 1 mille. Men det är inte lagligt i Sverige. Man kan testamentera bort hälften av alla tillgånger. Men den andra hälften skall delas på av bröstarvingarna. Man KAN inte göra barn mer eller mindre arvlösa i Sverige.

Jag förstår inte varför du citerar mig?

Min fråga var inte om TS situation utan hur ett klumpigt formulerat testamente hanteras av systemet. Ett testamente där andemeningen är tydlig.

Till exempel, barn A ska ärva sin laglott om 1 miljon kr

Men laglotten visar sig vara större
    Anonym (styvförälder) skrev 2019-05-15 12:08:09 följande:

Alltså ett korrekt skrivet testamente ogiltighetsförklaras aldrig i motsats till ett testamente som är felskrivet. Däremot kan man klandra ett testamente om man tycker att det som står i det är fel eller strider mot juridiska arvsrätten.

Men man kan inte skriva ett värde av en fastighet eller liknande när du skriver testamentet, ingen kan ju veta när du skriver det vad fastigheten eller annat kommer att vara värt när den som skriver testamentet dör.

Så att utgå från ett värde och säga att andra släktingar ska få en viss summa

är inte att rekommendera.

När man gör bouppteckningen när någon dör värderar man tillgångarna, det kan inte göras i förväg. Det kan ju vara år efter att man skrivit testamentet. Värdet kan ju både har blivit högre eller lägre.

Självklart bör man inte sätta värden men min fråga är vad som händer OM det har hänt men syftet bakom var väldigt klart. Kastas hela testamentet ut eller försöker man följa det som var syftet
    Anonym (styvförälder) skrev 2019-05-15 12:25:21 följande:

Vad menar du med att testamentet kastas?

ett testamente ogiltighetsförklaras inte om det är korrekt skrivet som jag skrev men innehållet kan då ändras.

Om det i testamentet står att ett syskon ska få en fastighet och övriga syskon övriga medel dvs kontanter och övrigt men att det inte står att syskonen bara ska få sin laglott så gäller inte det som är skrivet juridiskt.

Står det inget mer ska arvet delas lika mellan syskonen, föräldrarna har alltså inte skrivit det på rätt sätt ekonomiskt.

I TS fall är ju testamentet skrivet på ett juridiskt fel sätt och heller inget om laglotter mm. så därför kan syskonen om dom vill be att få det ogiltighetsförklarat'

vilket man alltså inte får om det är korrekt juridiskt skrivet.

Men man behöver ju inte göra det om man inte vill.

Din fråga gällande om man försöker följa syftet  är upp till syskonen, går alla med på det så är det ok, men juridiskt korrekt är att syskonen får lika stora delar,

vänder du dig till en jurist kommer alla syskonen att få lika mycket men syskonen kan välja att göra som föräldrarna skrivit.

Med kastas ut menar jag att man helt förbiser testamentet och dödsboet delas lika mellan barnen oavsett vad testamentet sagt. Såvitt jag förstår från dig så behöver begreppet laglott ingå för att det ska räknas som juridiskt giltigt även om det ekonomiska blivit fel( i exemplet jag gav)?
Svar på tråden Syskon ärva nästan allt?