Syskon ärva nästan allt?
Vi hade samma situation i vår familj: min farmor kunde ha 'krävt sin rätt' till andel av en gård i värmland, men då skulle släkten ha förlorat gården. Hon valde att inte vara så sniken, eftersom hon vet vad föräldrarnas önskan var.
Men det är bara ett exempel... För att få denna diskussion vidare, låt oss skilja på två saker: juridik och moral.
Moral: Detta gäller era föräldrars tillgångar, och de har uttryckt sin vilja. Respektera detta! De var inga genier och hade uppenbart inte koll på laglotter eller hur man skriver testamenten - men ni vet mycket väl vad de ville åstadkomma! Respektera dem! Detta var DERAS ägendom och DERAS val. Låt brodern förvalta gården. Ni andra delar på övriga tillgångar. Att gnälla efter mera är att vanhedra era föräldrars minne.
Juridiskt? Det beror på hur hårt tingsrätten går på 'korrektheten' av testamentet. Man KAN bestrida arvet pga av formfel, men det är ändå upp till domaren att avgöra om det är skäligt att ogiltighetsförklara ett arv av den anledningen. Blir testamentet ogiltigförklarat av domstol fördelas arvet som om testamentet aldrig hade funnits. Då får ni mera pengar! Grattis! (Men tyvärr kan man inte köpa rentvättning av ens samvete).
Hur skulle jag göra om jag var er bror?
Jag skulle först vädja till syskonen att inte kräva sina loglotter. Men hänvisning till föräldrarnas vilja.
Om syskonen (saknar moral och) kräver sin laglott, så skulle jag ge dem detta. Laglotten. Jag skulle ta lån, eller leta med ljus och lykta efter en lösning. EFTER att dödsboet är uppklarat, kan den ekonomiska situationen tyvärr bli sådan att fastigheten ändå måste säljas. Då ägs den 100% av det syskonet, och det syskonet tar givetvis hela vinsten (och löser ut sina tillfälliga lån)! I det fallet får snikna omoraliska syskon INTE 3 mille...
Tack och hej
Tja, där ser man verkligen vad pengar kan göra med människor.